czwartek, 20 lutego, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Dla ponad połowy Polaków jeden operator to za mało

    Zobacz również

    Obecnie z internetu światłowodowego korzysta już blisko połowa Polaków i tylko co ok. 10 twierdzi, że nie będzie go potrzebował w przyszłości – pokazuje badanie Polskiego Światłowodu Otwartego. Samo łącze światłowodowe to jednak za mało – 54 proc. ankietowanych chce mieć dostęp do oferty więcej niż jednego operatora, aby móc porównać warunki i wybrać najlepszą dla siebie opcję.

    - Reklama -


    Polacy chcą mieć dostęp do światłowodu
    Z najnowszego badania Polskiego Światłowodu Otwartego wynika, że 47 proc. Polaków posiada internet światłowodowy w swoim domu. Jednocześnie zaledwie 12 proc. respondentów twierdzi, że nie będzie potrzebować łącza światłowodowego w przyszłości.


    – Nie dziwi nas, że blisko 60 proc. badanych deklaruje potrzebę korzystania z łącza światłowodowego w przyszłości. Ta technologia jest bardziej stabilna, umożliwia większe prędkości i mniejsze opóźnienia, w szczególności istotne dla graczy. To jest przyszłość internetu, dlatego inwestujemy w przebudowę naszej sieci właśnie do tego standardu. Niemniej, sieci “kablowe” wciąż pozostają popularne wśród klientów, gdyż są w stanie sprostać większości codziennych potrzeb. Na całej naszej sieci HFC jesteśmy w stanie dostarczyć do klienta prędkość internetu do 1 Gbit/s – mówi Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.


    Jeden dostawca to za mało

    Polacy nie tylko chcą mieć internet światłowodowy w swoich domach, ale także możliwość wyboru najkorzystniejszego abonamentu. Jak wynika z badania PŚO – dla 54 proc. respondentów oferta jednego operatora jest niewystarczająca – 28 proc. z nich chce mieć dostęp do propozycji co najmniej dwóch dostawców.


    Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast. Jednak dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ponieważ operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyboru – tłumaczy Banasiuk.


    Co więcej dla 62 proc. Polaków doprowadzone łącze światłowodowe jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie mieszkania albo domu. Tylko 5 proc. badanych uznało, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia w tym kontekście.


    Abonament na internet? Liczy się więcej niż cena
    Wybór dostawcy internetu w Polsce, jak w przypadku większości produktów i usług, w dużej mierze zależy od ceny – według badania Polskiego Światłowodu Otwartego, dla 72 proc. respondentów jest to kluczowy czynnik. Istotne są również: szybkość połączenia (63 proc.) oraz stabilność i niezawodność łącza (54 proc.). Z kolei dla pełnoletnich respondentów do 24 r.ż. najważniejsza jest szybkość internetu (74 proc.), a cena ma mniejsze znaczenie (58 proc.).


    – Młodsze osoby są tzw. “heavy userami” internetu – korzystają z niego niemal nieustannie, również do pracy zdalnej, gier i streamingu treści, co sprawia, że szybkość łącza staje się dla nich kluczowa. W miarę rozwoju technologii ich wymagania będą tylko rosły, a to czyni rozbudowę sieci światłowodowej w Polsce priorytetem na najbliższe lata – podkreśla Michał Banasiuk z PŚO.


    Oficjalne strony operatorów najlepszym źródłem informacji o ofercie
    Informacje o aktualnej ofercie operatorów Polacy najczęściej czerpią z ich oficjalnych stron internetowych (49 proc.), a także od znajomych i rodziny (41 proc.). Jest to ważna informacja dla operatorów, ponieważ oznacza, że powinni dbać o wygląd i aktualność swoich stron internetowych oraz o reputację, w tym zapewnienie dobrego łącza, gdyż wówczas mogą liczyć na rekomendacje użytkowników. Najmniej skuteczną formą reklamy są z kolei naklejki na elementach infrastruktury osiedlowej np. na stojakach na rowery, słupach i skrzynkach telekomunikacyjnych (5 proc.). Natomiast z ulotek, czyli jednego z najbardziej popularnych w tej branży narzędzi reklamowych, informacje czerpie tylko 18 proc. respondentów.


    Jak Polacy korzystają z internetu w domu?
    W większości polskich domów z internetu korzystają maksymalnie 2-3 osoby (61 proc.). Najczęściej używa się go do zdobywania informacji, przeglądania treści i zakupów (76 proc.) oraz do komunikacji z bliskimi (53 proc.). Rozrywka, w tym platformy streamingowe, gry online i muzyka, zajmuje 3. miejsce (49 proc.) – można jednak założyć, że wraz z rozwojem technologii popularność tego obszaru będzie rosła, a co za tym idzie – zapotrzebowanie na szybki internet.


    Zaledwie 16 proc. badanych wskazuje, że jednym z głównych zastosowań internetu w domu jest praca zdalna. Jak pokazuje badanie PŚO – zawodowe czynności w ten sposób najczęściej wykonują respondenci w wieku 25-44 lata i mieszkający w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (33 proc.).


    Internet światłowodowy już teraz spełnia potrzeby domów przyszłości. Nasze badanie pokazuje, że Polacy doskonale zdają sobie z tego sprawę – ponad 60 proc. z nich uznaje światłowód za ważny czynnik przy wyborze domu lub mieszkania, a tylko co ok. dziesiąty respondent twierdzi, że nie będzie go potrzebował w przyszłości. Z naszej perspektywy inwestycja w internet światłowodowy to krok w stronę gotowości na cyfrowe wyzwania przyszłości, dlatego też stawiamy go już dzisiaj, aby klienci współpracujących z nami operatorów byli na tę przyszłość gotowi – podsumowuje Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.

    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    AGI – szansa czy game over dla ludzkości?

    Maszyny mogą próbować wygrać z nami za wszelką cenę. Sztuczna inteligencja ma wspierać, a nie zastąpić człowieka. To głos...