Prawie połowa konsumentów w ankiecie zleconej przez Bitdefender przyznała, że nie korzysta z dedykowanego rozwiązania antywirusowego na swoim urządzeniu mobilnym, mimo że zdecydowana większość z nich używa telefonu do wrażliwych transakcji. Ankieta Bitdefender przeprowadzona przez wiodącą firmę badawczą Censuswide wykazała, że 55,5% konsumentów zainstalowało (lub wierzyło, że ma) dedykowane zabezpieczenia na swoich telefonach – to bardzo optymistyczny scenariusz, gdyby nie fakt, że wielu dostawców Androida preinstaluje „zabezpieczenia”, które zazwyczaj wygasają po okresie próbnym.
Dlaczego właściciele smartfonów nie korzystają z antywirusów – wyniki ankiety Bitdefender
Wielu użytkowników prawdopodobnie odkłada zakup na później, zapomina o nim lub w ogóle go odmawia. Tak naprawdę, jak zauważono w raporcie Bitdefender, wielu użytkowników nawet nie zdaje sobie sprawy, że można kupić zabezpieczenia na swoim telefonie.
Oznacza to, że 44,5% ankietowanych nie korzysta z dedykowanej aplikacji lub rozwiązania zabezpieczającego urządzenia mobilne. Jednak 78,3% respondentów stwierdziło, że używa telefonu do wykonywania transakcji bankowych, uzyskiwania dostępu do danych dotyczących opieki zdrowotnej, zarządzania inwestycjami, handlu kryptowalutami – zasadniczo do zarządzania ważnymi danymi i przeprowadzania wrażliwych transakcji.
Nic dziwnego, że podejście konsumentów do bezpieczeństwa nie zawsze jest zgodne z ich przyzwyczajeniami. Wiele, jeśli nie większość, badań wykazuje tego typu rozbieżności. Bitdefender postanowił także poznać faktyczne przyczyny niechęci konsumentów do niewdrożenia rozwiązań antywirusowych.
Zgodnie z wynikami ankiety, wśród użytkowników, którzy odmawiają zainstalowania dedykowanych zabezpieczeń na swoim telefonie, 38% ufa, że producent ich urządzenia poradzi sobie z problemem. Z kolei 23,2% twierdzi, że nawet nie wiedziało, że można kupić zabezpieczenia mobilne. Ponad jedna piąta (21,3%) ma świadomość, że mogłaby kupić zabezpieczenie do swojego telefonu, ale uważa, że jest to zbyt drogie.
19,4% czuje się bezpiecznie bez dodatkowych zabezpieczeń na swoim urządzeniu. 13,3% przyznaje, że nie ma szczególnego powodu, aby ignorować bezpieczeństwo mobilne. A 11,55% uważa, że takie rozwiązanie spowolni ich telefon.
Brak odpowiedniej edukacji z zakresu cyberbezpieczeństwa
Wyniki odzwierciedlają ustalenia z podobnej ankiety zleconej przez Bitdefender w 2021 r., kiedy to większość powodów podawanych za unikanie zabezpieczeń mobilnych to w zasadzie nieporozumienia i brak odpowiedniej edukacji.
– Chociaż dostawcy rzeczywiście dokładają wszelkich starań, aby udaremnić zagrożenia bezpieczeństwa, rzeczywistość jest taka, że żadne oprogramowanie nie jest odporne na ataki hakerskie – szczególnie w przypadku ataków ukierunkowanych. Kolejnym błędnym przekonaniem jest to, że rozwiązanie zabezpieczające spowalnia urządzenie. Aplikacje zabezpieczające urządzenia mobilne zazwyczaj działają cicho w tle, wywierając minimalny wpływ na zasoby systemowe – mówi Krzysztof Budziński z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.
Zbyt drogie zabezpieczenia mobilne to kolejne błędne przekonanie. Większość tego typu rozwiązań jest faktycznie bardzo przystępna cenowo – zwłaszcza że mają za zadanie realnie chronić m.in. nasze finanse.
Rozwiązania antywirusowe na smartfonach mają za zadanie:
- Wykrywanie złośliwych aplikacji.
- Skanowanie urządzenia pod kątem potencjalnych zagrożeń.
- Skanowanie przychodzących wiadomości (SMS, WhatsApp, Telegram, Discord itp.) pod kątem oszustw i złośliwych linków.
- Nakłonienie użytkownika, aby zainstalował najnowsze aktualizacje zabezpieczeń, które zazwyczaj zawiera ważne poprawki dla nowo wykorzystywanych luk.