Authologic, polska platforma koordynująca i agregująca metody weryfikacji tożsamości online, w mijającym 2022 r. podwoiła liczbę klientów, pięciokrotnie zwiększyła przychody, a swoim zasięgiem objęła niemal cały świat. Co jeszcze udało się osiągnąć firmie? Firma Authologic została założona w 2020 roku przez Krzysztofa Klimczaka, Jarosława Sygitowicza i Marka Rogozińskiego. Spółka rozwija platformę umożliwiającą cyfrową weryfikację tożsamości osób poprzez dane bankowe, dokumenty cyfrowe i dane biometryczne.
– W 2022 r. udało się na dobre wyjść z naszymi usługami poza Polskę i pozyskać pierwszych dużych międzynarodowych klientów. Cały projekt od początku jest rozwijany z myślą o zasięgu globalnym. W końcu naszym celem jest dostarczenie w jednym API wszystkich cyfrowych metod weryfikacji tożsamości ze wszystkich krajów – mówi Krzysztof Klimczak z Authologic. – Warto też wspomnieć o zwiększeniu rozpoznawalności naszej marki w branży oraz pierwszych pracownikach poza naszym krajem – dodaje Krzysztof Klimczak.
Authologic już teraz umożliwia potwierdzenie tożsamości każdą z niezbędnych metod w aż sześciu krajach (Polsce, Niemczech, Czechach, Litwie, Łotwie i Estonii). Z kolei w każdym państwie na świecie zapewnia przynajmniej jedną metodę weryfikacji tożsamości. – Na początku tego roku nasz zasięg obejmował tylko Polskę, a naszym partnerem był jeden dostawca tożsamości cyfrowych. W ostatnich 12 miesiącach w Polsce zwiększyliśmy liczbę dostawców do ośmiu, a na całym świecie mamy już 4 tysiące podmiotów będących dostawcami tożsamości, z którymi współpracujemy – mówi Krzysztof Klimczak z Authologic.
Rosnące przychody i nowe produkty
W tym roku liczba klientów Authologic podwoiła się względem 2021. Z kolei przychody spółki wzrosły o 400 proc. rok do roku.
Firma stworzyła również nowy produkt uszyty pod branżę krypto. Za rozwiązanie otrzymała w lipcu tego roku nagrodę w kategorii Financial Inclusion przyznaną przez Celo Camp – prestiżowy akcelerator blockchain. Rozwiązanie przyspiesza weryfikację tożsamości i obniża koszty KYC (procedura poznaj swojego klienta) poprzez dowiązanie danych klienta do jego portfela krypto i umożliwienie przekazywania za jego zgodą tych danych do firm w ekosystemie Authologic.
– Gdy klient przejdzie po raz pierwszy proces weryfikacyjny – za pomocą jednej, wybranej przez niego metody, dostępnej na platformie – przy następnym procesie weryfikacji będzie mógł, korzystając z tych danych, w ciągu kilku sekund potwierdzić swoją tożsamość. Nazywamy to powtarzalnym KYC – komentuje Jarosław Sygitowicz z Authologic.
Nagroda od Celo Camp nie była pierwszym wyróżnieniem dla polskiego startupu. Rok wcześniej Authologic dostał się do prestiżowego akceleratora YCombinator.
Kierunek – ekspansja
Cele na 2023 są niezmienne. Firma chce wdrażać w sposób kompleksowy kolejne metody weryfikacji w następnych krajach. – W przyszłym roku chcemy znacząco zwiększyć ich liczbę, zarówno w Europie, jak i na innych kontynentach. Już wkrótce będziemy mogli powiedzieć więcej na ten temat. W planach jest także rozbudowa naszego międzynarodowego zespołu zarówno w obszarze sprzedaży jak i technologii – mówi Krzysztof Klimczak z Authologic.
– Rozwojowi rynku w przyszłym roku sprzyjać będzie między innymi rosnąca popularność dokumentów cyfrowych. Niedawno ogłoszono, że tylko w Polsce wydano 10 milionów e-dowodów. Każdy z krajów Unii Europejskiej pracuje nad cyfrowym ID. Może to być fizyczny dokument, tak jak w Polsce, albo cyfrowy portfel tożsamości, który umożliwi bezpieczną i szybką identyfikację jego posiadacza lub posiadaczki na terenie Unii Europejskiej. Kluczowe będą również zmiany związane z rozporządzeniem eIDAS 2.0 – dodaje Krzysztof Klimczak.
Authologic kieruje swoje usługi przede wszystkich do firm, którym zależy na weryfikacji użytkownika bez potrzeby jego fizycznej obecności – np. przed podpisaniem umowy lub przed skorzystaniem z danej usługi. Nawiązując współpracę z polskim fintechem, firmy nie muszą podpisywać umów z wieloma operatorami narzędzi do potwierdzania tożsamości online. Wszystko w jednym miejscu zapewnia Authologic umożliwiając elastyczną weryfikację poprzez: dane bankowe, rozpoznawanie fizycznych dokumentów za pomocą wideo lub biometrii wspomaganej sztuczną inteligencją, weryfikację przelewem natychmiastowym, poprzez dokumenty cyfrowe czy też cyfrowe portfele tożsamości, a także potwierdzenie adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego.
Do partnerów firmy należą między innymi KIR, SumSub, PWPW, eDOApp, IDNow, Idenfy, eParaksts, BankID.cz, mojeID.cz, Smart-ID czy Przelewy24. W ostatnich tygodniach Authologic pozyskał nowych partnerów między innymi w Czechach, Estonii, a także na Litwie i Łotwie.
Klientami firmy są między innymi Siepomaga.pl, Santander Leasing, TU Europa, Medicept, czy Starfunds.