Wykorzystane w raporcie dane pochodzą z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel i opisują zarówno poziom konsumpcji social mediów w Polsce i demografię użytkowników, jak i rynek reklamowy. Wyniki wzbogacone zostały komentarzami specjalistów: ekspertów z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska, PBI oraz Gemiusa.
Najwięcej internautów 55+, ale to młodzi są najbardziej zaangażowani
Największą grupę wiekową w polskich mediach społecznościowych stanowią osoby w przedziale od 55 do 75 r.ż. – jest ich aż 6,6 miliona. Szczególnie chętnie korzystają z dwóch największych platform, Facebooka i Youtube’a, gdzie notujemy ich odpowiednio 6,2 i 5,8 miliona. Jednak to najmłodsza grupa wiekowa jest najbardziej zaangażowana w społecznościowy przekaz. Wskaźnik ATS dla osób w wieku od 7-14 wynosi aż 3 godziny i 24 minuty, podczas gdy w przypadku najstarszych internautów jest to niespełna 1,5 godziny. Najmłodsi osiągają również najwyższy z wszystkich grup wiekowych poziom Affinity Index (103,52), świadczący o ich niewielkiej nadreprezentacji na omawianych stronach w stosunku do populacji.
Kobiety na Pintereście i Instagramie, mężczyźni na X i Twitchu
Kobiety stanowią ogółem większość użytkowników mediów społecznościowych (RU na poziomie 14,3 mln vs 13,2 mln w przypadku mężczyzn), obserwujemy również ich przewagę na większości z analizowanych platform. Szczególnie widoczna jest ona na Pintereście (4,9 mln kobiet vs 1,9 mln mężczyzn) i Instagramie (8,5 mln kobiet vs 6,6 mln mężczyzn). Wyjątek stanowią platformy X i Twitch, gdzie dominują użytkownicy płci męskiej – jest ich tam odpowiednio 5 mln oraz 1,6 mln, w stosunku do 3,8 mln oraz 0,6 mln użytkowniczek.
Rynek reklamowy zdominowany przez dwóch graczy
Rynek reklamowy – podobnie jak w roku ubiegłym – zdominowany jest przez Facebooka, który przoduje w liczbie kontaktów reklamowych (12,1 mld) oraz YouTube’a, który z kolei wygrywa pod względem zasięgu reklamowego (72,1%). Warto jednak zauważyć, że w poszczególnych grupach wiekowych dużym zainteresowaniem cieszą się również pozostałe serwisy, które mogą stanowić dobre uzupełnienie media miksu w strategiach reklamowych. Przykładem mogą być TikTok i Instagram, które skutecznie docierają do najmłodszych użytkowników.
Raport zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania gemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku, pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz Mobile: Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, X (dawniej Twitter), Pinterest, Snapchat, LinkedIn oraz Twitch.