Fundacja Orange zrealizuje nowe projekty szkoleń z kompetencji cyfrowych dla nauczycieli i nauczycielek. Celem jest wsparcie ponad 6300 osób w rozwijaniu umiejętności prowadzenia lekcji zgodnych z potrzebami młodych ludzi dorastających w świecie pełnym technologii. Program szkoleń porusza też kwestie higieny cyfrowej i ochrony przed zagrożeniami online.
Dwie propozycje Fundacji Orange wygrały granty w konkursie Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Zyskały dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy na realizację szkoleń dla nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Dzięki temu aż 6362 osoby rozwiną kompetencje do prowadzenia angażujących młodzież lekcji: poznają praktyczne możliwości technologii w edukacji oraz jej wpływ na proces nauczania. Zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności jej szybkiego zastosowania w pracy w szkole. Ważnym elementem szkoleń będzie bezpieczeństwo cyfrowe, przeciwdziałanie cyberprzemocy, ochrona przed dezinformacją i promowanie higieny cyfrowej wśród nauczycieli(ek) i uczniów(ennic).
- Projekt „Edukacja na cyfrowo” realizowany będzie we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog i Podkarpackim Zespołem Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie.
- W projekcie „Szkoła Jutr@” partnerem jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.
Województwa objęte szkoleniami w obu projektach to: mazowieckie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, łódzkie, podlaskie, podkarpackie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Szkoły były już zrekrutowane na etapie zgłoszenia wniosku o granty.
– Rozwój kompetencji nauczycieli i lepsze rozumienie wyzwań cyfrowych to ważny element społecznej misji naszej fundacji. Od prawie 20 lat wspieramy dzieci, młodzież, a także osoby z nimi pracujące w tym, aby potrafiły efektywnie korzystać z możliwości i unikać zagrożeń ery ekranów – mówi Małgorzata Kowalewska, Członkini Zarządu Fundacji Orange.
To kolejne przedsięwzięcie, które realizować będzie Fundacja Orange przy wsparciu funduszy unijnych. We wcześniejszym projekcie „Lekcja:Enter” (2019-2023) szkoleniami objętych było ponad 82 tys. nauczycieli i nauczycielek z całej Polski
Jak będą wyglądać szkolenia
Tworzenie interaktywnych prezentacji, materiałów multimedialnych, projektowanie quizów, praca z wirtualnymi tablicami, które ułatwiają współpracę podczas zajęć – to niektóre z zagadnień szkoleń. Program zakłada też wykorzystanie robotów edukacyjnych, płytek mechatronicznych, czy druku 3d, wspierających interdyscyplinarne podejście do nauki. Uczestnicy i uczestniczki poznają sposoby użycia urządzeń mobilnych i aplikacji edukacyjnych, które wzbogacą zajęcia zarówno w klasie, jak i zdalne.
Nowe projekty potrwają do końca marca 2025 roku. Obejmują zarówno szkolenia stacjonarne, online, jak i e-learning. Program stawia na aktywny udział i eksperymentowanie z nowymi narzędziami. Uwzględnia różnorodne poziomy wiedzy i doświadczenia uczestników i uczestniczek.
Zajęcia poprowadzą odpowiednio przygotowani trenerzy i trenerki. Materiały szkoleniowe opracowały ekspertki ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog – w oparciu o zapisy Koncepcji realizacji szkoleń „Rozwój kompetencji cyfrowych” w ramach w inwestycji C 2.1.3 KPO. Szkolenia poddane są ewaluacji. Dla szkół uczestniczących w projekcie przewidziano granty finansowe na zakup materiałów dydaktycznych, które pomogą zastosować w praktyce zdobytą na szkoleniach wiedzę.
Łączna kwota dofinansowania to 16,4 mln zł przyznana przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa.