Obchody Dnia Administratora (SysAdmin Day), który przypada w tym roku na piątek, 29 lipca, stają się coraz popularniejsze. Dziewięć lat temu René Bosa wrzucił tweeta podkreślającego wagę tego święta: „Dostałem ciasto za błyskawiczne przywrócenie plików dla kolegi przy użyciu Veeam B&R! Częstujcie się!” Dzień Administratora ewoluował wraz z rozwojem technologii. Użytkownicy zawsze będą potrzebować pomocy na różnym poziomie.
W ostatnich latach rola administratora objęła nowe rodzaje zasobów dostępnych w chmurze lub w postaci oprogramowania oferowanego w formie usługi, jak też jako nowe aplikacje, np. Kubernetes. Równocześnie popularne stały się nowe rodzaje zagrożeń, takie jak ransomware.
Administratorzy odgrywają kluczową rolę we wszystkich rodzajach działalności związanej z IT – wśród architektów aplikacji, programistów, aż po zespoły ds. cyberbezpieczeństwa. Są oni odpowiedzialni za utrzymanie, konfigurację i obsługę systemów, spełniając oczekiwania użytkowników z uwzględnieniem wydajności firmy, budżetu, zasobów i bezpieczeństwa.
Jak będzie wyglądać przyszłość roli administratora warunkach szybkich i ciągłych zmian, rozprzestrzeniających się cyberataków i nieustannych innowacji? Niektórzy uważają, że w obliczu rozwoju nowoczesnych technologii, takich jak chmura, administratorzy funkcjonują w starym modelu – nieistotnym, przestarzałym i stanowiącym potencjalne zagrożenie dla wydajności.
Osobiście widzę przyszłość administratorów w jasnych barwach. Będą oni zarządzali nie sprzętem, ale oprogramowaniem i usługami. Umożliwi to współpracę z zastosowaniem zaawansowanych narzędzi w celu uzyskania innego, lepszego sposobu działania, uwzględniającego przede wszystkim przeniesienie wewnętrznych usługi świadczonych lokalnie do chmury. Administratorzy mają możliwość stać się liderami w projektach cyfrowej transformacji, co pomoże firmom oszczędzać czas i pieniądze, być bardziej wydajnymi, a przede wszystkim odpornymi na zagrożenia.