W tym roku polski rynek e-commerce odnotuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat, co w połączeniu z niskimi prognozami dla sprzedaży detalicznej ogółem sprawi, że udział sprzedaży internetowej znacząco wzrośnie. Jak wynika z badań Gemius Polska zakupy online robi już 73% polskich internautów. Jak wynika z raportu PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognozy rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025” rynek e-commerce w Polsce w najbliższych trzech latach będzie rósł w
tempie dwucyfrowym. Według szacunków PMR jeszcze w 2019 r. rynek handlu internetowego w Polsce wart był ponad 61 mld zł. Stanowił prawie 11% całego rynku handlu detalicznego, a w 2025 r. udział ten sięgnie prawie 20%. Tak szybki wzrost będzie spowodowany COVID-19.
Katalizatorem tej dynamicznej zmiany jest pandemia, ale nie oznacza to, że polskie firmy nie inwestowały już wcześniej w e-commerce. W ostatnich miesiącach rynek odnotowuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat – prawie 26% rok do roku. Eksperci przekonują, że koronawirus będzie miał długoterminowy pozytywny wpływ na sektor e-commerce, a nawet najbardziej sceptyczni konsumenci będą zmuszeni porzucić fizyczne sklepy w odpowiedzi na ograniczenia związane z pandemią.
Te rynkowe zmiany to ostatni dzwonek dla wielu firm, żeby przystosować się do nowych realiów handlu. Internauci w sieci kupują wszystko. Od środków pierwszej potrzeby, przez odzież i obuwie, kosmetyki, dobra luksusowe, samochody czy w końcu usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Tak szerokie spektrum zakupów online pokazuje, że konsumenci przestali obawiać się o bezpieczeństwo zakupów i cenią sobie przede wszystkim komfort i wygodę. Mogą z dowolnego miejsca i o każdej porze odwiedzić sklep internetowy i w kilka chwil kupić wybrany towar oraz skorzystać z usług dodatkowych – atrakcyjnego finansowania czy ubezpieczenia, konfiguracji sprzętu oraz personalizacji.
Zwiększająca się świadomość konsumentów powoduje, że oczekują oni od marek łatwej i intuicyjnej obsługi sklepu internetowego, błyskawicznej dostawy, możliwości zwrotu towaru i bezpieczeństwa transakcji oraz swoich danych. Firmom nie pozostaje nic innego jak dostosować się do tych wymagań.
Idealna platforma e-commerce
Na rynku dostępnych jest kilka rozwiązań, które spełniają oczekiwania współczesnych konsumentów. Jednym z nich jest zaprojektowana i stworzona przez Grupę Komputronik platforma NetCorner. To rozwiązanie usprawniające obsługę klienta, dynamizujące sprzedaż oraz zwiększające konkurencyjność firmy. Jest ono kompatybilne z systemami zewnętrznymi i ułatwia zarządzanie e-sklepem. Dzięki wdrożeniu platformy marki zyskują wiele korzyści, m.in.:
- Netcorner to rozwiązanie o wielu odsłonach B2B/B2C mogących się różnic layoutem, założeniami biznesowymi i funkcjonalnościami, ale zarządzane za pomocą jednego panelu administracyjnego
- Posiada zaawansowany system zarządzania kosztami transportu biorący pod uwagę rodzaj produktu, rozmiar, wagę oraz ilość. Dodatkowo system obsługuje progi cenowe zależne od wartości zamówienia oraz mechanizm darmowej dostawy
- System wielu koszyków mogących służyć za szablon zakupów lub do dzielenia zamówień ze względu na typ produktów (rozdzielanie produktów, które nie mogą być wysłane razem)
- Rozbudowany system reklamacji i zwrotów. Umożliwiający złożenie reklamacji na podstawie numeru zamówienia, kodzie produktu oraz wyszukanie produktu z listy zamówień
- Katalog rysunków technicznych/ kreacji wraz z oznaczonymi częściami oraz listami produktów podpiętymi do rysunku technicznego ułatwiającymi zakup produktów na podstawie danych technicznych
- Dedykowany panel dla handlowców ułatwiający obsługę Klientów każdego poziomu. System pozwala między innymi na sporządzanie zamówień w imieniu klienta, sporządzanie zaawansowanych ofert o unikalnych cechach definiowanych per klient lub per grupa klientów. Wbudowanie systemu pozwalającego przyporządkować Klienta do właściwego przedstawiciela handlowego odpowiedzialnego za region, gdzie została określona lokalizacja Klienta
- Dedykowany proces obsługujący proces zamawiania produktów z licencją elektroniczną, gdzie wymagane jest użycie kodów aktywacyjnych
- Mechanizm pozwalający na realizowanie zamówień w kilku etapach. Klient dostaje informacje, ile sztuk z zamówionych przez niego już otrzymał, przy każdej wysyłce otrzymuje również powiadomienie mailowe wraz z numerem listu przewozowego
Najnowsza wersja systemu pozwala jeszcze bardziej maksymalizować zyski. W wyniku wprowadzonych zmian udało się zwiększyć współczynnik konwersji o 27%, w tym na urządzeniach mobilnych o ponad 50%, wydłużyć czas trwania sesji o 10%, zwiększyć odsetek klientów e-sklepu o 31% w wersji stacjonarnej i 41% w wersji mobilnej. NetCorner daje wiele możliwości personalizacji ustawień, dodawania modułów, zmiany ustawień czy swobodnej edycji. Co ważne, jest również rozwiązaniem efektywnym kosztowo.
Grupa Komputronik to ponad 23 lat doświadczenia w handlu internetowym i jeden z pierwszych sklepów internetowych. Posiadamy szeroki zespół specjalistów i konsultantów, którzy wspierają klienta w różnych aspektach funkcjonowania jego biznesu. Nasza oferta bazuje na własnym doświadczeniu, które zdobyliśmy wdrażając sklep Komputronik.pl. Główne przewagi to bezawaryjność – Google określiło poziom dostępności naszego sklepu na 100%, przystosowanie silnika do najnowszych trendów UX/UI oraz SEO, dzięki czemu nasi klienci dostają dopracowane narzędzie sprzedażowe, które osiąga założone cele biznesowe, a także ponad 200 metod integracji z zewnętrznymi aplikacjami, w tym systemami ERP – komentuje Sławomir Sitarski, e-Commerce Consultant w Komputronik Biznes.
Swoje doświadczenie Komputronik Biznes wykorzystuje we wdrożeniach platformy e-commerce u klientów. Z początkiem bieżącego roku Konsorcjum FEN podjęło się wdrożenia platformy Netcorner. Konsorcjum FEN specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach teleinformatycznych, zarówno tych standardowych, jak i w projektach dostosowywanych do indywidualnych wymagań. Zapewnia szerokie wsparcie dla swoich klientów i partnerów poprzez dedykowanego account managera, certyfikowanych inżynierów, szkolenia czy prezentację rozwiązań bezpośrednio u klientów.
Podstawą efektywnego wdrożenia tej platformy B2B był audyt potrzeb klienta oraz wnikliwa analiza przedwdrożeniowa w ramach której zostały zmapowane wszystkie procesy biznesowe firmy.
Zespół wdrożeniowy Komputronik Biznes zaprojektował platformę zgodnie z najnowszymi trendami UX, które w połączeniu z atrakcyjnym, minimalistycznym UI opartym o aktualne nurty projektowania oraz najnowszą inteligentną wyszukiwarką pozwala na intuicyjne poruszanie się użytkownika po wszystkich sekcjach platformy oraz łatwe i intuicyjne przeszukiwanie i przeglądanie oferty produktowej.
W ramach platformy odzwierciedlany model sprzedaży B2B wymaga bardzo specyficznych funkcji. Z uwagi na relacyjne podejście do transakcji bardzo ważne są dedykowane funkcjonalności, które będą umożliwiać pracownikom Konsorcjum FEN personalizację ofert, cenników oraz warunków praktycznie z myślą o każdym kliencie firmy.
Aktualnie trwają prace wdrożeniowe, których pierwsze efekty będzie można zobaczyć jeszcze w trzecim kwartale 2020, a zakończenie implementacji przewidziane jest na luty 2021.
– Dotychczasowa współpraca układa się bardzo dobrze. Wszystkie prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Jesteśmy przekonani, że dzięki wdrożeniu uda nam się zoptymalizować proces sprzedaży – mówi Daniel Żukowski, Dyrektor Handlowy, Członek Zarządu Konsorcjum FEN.
Od dwóch lat platformę Netcorner wykorzystuje także marka MasterSport, która specjalizuje się w sprzedaży odzieży i obuwia sportowego.
– Pierwsze wdrożenie zaowocowało 30% wzrostem sprzedaży w naszym kanale e-commerce w pierwszym roku współpracy. Jest to zasługa synergii współpracy Verseo w zakresie marketingu internetowego z zespołem Komputronik Biznes, który odpowiada za wdrożenie i utrzymanie naszej platformy. Obecnie sprzedaż systematycznie rośnie, co stało się impulsem do dalszych inwestycji
– mówi Sławomir Bielenia, COO w MasterSport
Tak dobre wyniki pozwalają marce realizować opracowaną razem z Verseo strategię omnichannel i sprzedaż transgraniczną.
Rozwój e-commerce to już nieodwracalny trend. Małe, średnie i duże firmy handlowe muszą w najbliższym czasie wdrożyć skuteczne platformy handlowe i strategię omnichannel, w przeciwnym razie czeka je rychły koniec.