Firma E.ON Elnät Sverige AB (E.ON), wchodząca w skład jednego z największych przedsiębiorstw energetycznych na świecie, powierzyła spółce Ericsson dostarczenie rozwiązania hostingowego wraz z usługami doradztwa i integracji systemów. Ma to umożliwić wykorzystanie dla potrzeb klientów wielkich zbiorów danych i rozwiązań do obsługi inteligentnej sieci energetycznej. Rozwiązanie opracowane przez firmę Ericsson będzie gromadzić dane z liczników energii i dostarczać je do wewnętrznego
środowiska informatycznego E.ON. Dane będę eksportowane codziennie, a nie co miesiąc, co spowoduje wzrost ich ilości o 3000%. Ericsson będzie też świadczyć na rzecz E.ON związane z tym usługi terenowe. Umowa została zawarta na 5 lat i dotyczy ponad 600 tys. punktów pomiarowych zlokalizowanych w północnej części Sztokholmu, w Malmö i Örebro, a także w Norrköping i Skåne.
Oferowane jako usługa rozwiązanie Ericsson Smart Metering pomaga zwiększyć efektywność dostawcom takim jak E.ON. Rozwiązanie stanowi połączenie usług zarządzanych (managed services), doradztwa i integracji systemów. Obejmuje odczyty liczników i sterowanie nimi, zarządzanie licznikami i ich monitorowanie, zarządzanie umową o poziom usług (SLA), pracownikami, zasobami i procesami biznesowymi, a także usługi terenowe i obsługę centrum operacyjnego.
Rozwiązanie stanowi ważny krok w kierunku wykonywania w czasie rzeczywistym wielkich ilości pomiarów, co pozwoli dostarczać klientom E.ON dokładne i aktualne dane na temat zużycia energii. Rozwój inteligentnych sieci energetycznych należy do priorytetów w wielu krajach, w tym także w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Dąży się do utworzenia takiej sieci, która będzie zarządzać ogromną ilością danych w odstępach dobowych.
Zapewni to nowe możliwości efektywnego zarządzania siecią energetyczną i zużyciem energii, a także bezproblemowego przyjmowania przez infrastrukturę lokalnie wytwarzanej energii odnawialnej.
Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej wymagają od zakładów energetycznych, czyli od operatorów systemów dystrybucyjnych, wdrażania inteligentnych rozwiązań pomiarowych. Rozwiązania te mają umożliwić stopniowe przechodzenie na inteligentne sieci energetyczne oraz zapewnić efektywniejsze wykorzystanie energii.
Per-Olof Lindholm, dyrektor zarządzający w E.ON Elnät Sverige, powiedział: –Jesteśmy przekonani, że w dłuższej perspektywie czasu klienci indywidualni dysponujący pełniejszymi danymi będą efektywniej wykorzystywać energię, a to spowoduje lepszą ochronę środowiska przez społeczeństwo.
Robert Puskaric, prezes firmy Ericsson na region Europy Północnej i Azji Środkowej, obejmujący także Skandynawię, powiedział: –Wizja Networked Society, czyli społeczeństwa sieciowego, stopniowo urzeczywistnia się i niedługo już na świecie do sieci będzie podłączonych ponad 50 mld urządzeń. Jesteśmy przekonani, że znaczna część komunikacji maszyna-maszyna będzie związana z inteligentnymi sieciami energetycznymi i licznikami. Dzięki naszej globalnej obecności i doświadczeniom zebranym na całym świecie, a także dzięki doskonałości operacyjnej i przestrzeganiu standardów możemy pomóc firmie E.ON i jej klientom w osiągnięciu znacznych korzyści.
Firma Ericsson dostarcza obecnie klientom z Estonii i Włoch rozwiązania i usługi na potrzeby inteligentnych sieci energetycznych, wykorzystując cenne doświadczenia z zakresu usług zarządzanych (managed services) do obsługi tych sieci w terenie. W regionie Skandynawii Szwecja jest liderem w dziedzinie rozwoju inteligentnych liczników i sieci energetycznych.