piątek, 20 września, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Ekonomia wydarzeń muzycznych: jak koncerty Taylor Swift wpływają na lokalną gospodarkę

    Zobacz również

    Już w tym tygodniu długo wyczekiwane przez wielu wydarzenie muzyczne – 1, 2 i 3 sierpnia na Stadionie Narodowym w Warszawie wystąpi Taylor Swift – królowa estrad, zdobywczyni rekordowej liczby nagród w historii American Music Awards oraz czterech nagród Grammy za album roku – najwięcej w historii tego konkursu. Jej trasa koncertowa, obejmująca 151 występów na pięciu kontynentach, wywołuje nie tylko wielkie emocje, ale zapewnia też impuls dla lokalnych gospodarek.

    - Reklama -

    Najnowsza trasa koncertowa amerykańskiej piosenkarki, „The Eras Tour”, zarobiła już ponad miliard dolarów i tym samym zdobyła tytuł najbardziej dochodowej muzycznej trasy wszechczasów. Jednak koncerty Taylor Swift to nie tylko rekordowa liczba sprzedanych biletów – to również znaczący napływ turystów gotowych wydać więcej na niezapomniane muzyczne doświadczenia.

    Mastercard opracował cykliczne badanie „Eventful Economy: Impact Uncovered”, które analizuje wpływ na gospodarkę dużych wydarzeń muzycznych, sportowych czy kulturalnych. Jednym z pierwszych eventów poddanych tej analizie jest trasa koncertowa Taylor Swift.

    Artystka zagra w Warszawie trzy koncerty, w których weźmie udział około 240 tysięcy[1] polskich i zagranicznych fanów piosenkarki. Analiza Mastercard pokazała, że w dniach koncertu w każdym z miast, w których dotychczas występowała Taylor Swift wydatki na hotele znacząco rosły. Londyn, Liverpool oraz Edynburg odnotowały ponad 20-procentowy wzrost w tym obszarze, a na zakwaterowanie w Madrycie wydano nawet o 31% więcej w porównaniu do analogicznego okresu w minionym roku.

    Podczas brytyjskiego etapu trasy „Eras”, największy wpływ na lokalną gospodarkę odnotowano w promieniu do 2 km od miejsca koncertu. Restauracje w Londynie, Edynburgu, Liverpoolu i Cardiff odnotowały średni wzrost sprzedaży o 27%. Zgodnie z przewidywaniami, koncerty przyciągnęły także wielu turystów, a wydatki opłacane zagranicznymi kartami wzrosły o 45% w restauracjach i 23% w hotelach na tym samym obszarze. Największy wzrost obrotów w restauracjach, bo aż o 31%, odnotował Londyn. Znaczące w tym przypadku były wpływy od turystów, które wzrosły o 51%.

    Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych w czasie trwania trasy koncertowej Taylor Swift, wydatki w restauracjach wzrosły średnio o 68% dziennie w bezpośrednim sąsiedztwie stadionu oraz 7% w miejscach znajdujących się nieopodal obiektu. Wzrost wydatków na zakwaterowanie wyniósł kolejno 47% (w odległości 4 km od stadionu) i 32% (w promieniu 16 km).

    Na podstawie badań przeprowadzonych w USA, Mastercard Economics Institute przewiduje, że w europejskich miastach, które odwiedzi Taylor Swift, szacowany dzienny wzrost przychodów restauracji w promieniu 4 km od miejsca koncertu wyniesie 70-80%. Z kolei jeśli chodzi o wydatki na zakwaterowanie w obrębie 16 km od wydarzenia szacowany wzrost wynosi 30%.

    Trasa koncertowa Taylor Swift, która w maju zawitała do Europy, przyniosła znaczące korzyści gospodarcze na całym kontynencie, podobnie jak miało to miejsce wcześniej w innych częściach świata. Koncerty w Polsce z pewnością nie będą wyjątkiem, więc przewidujemy, że sklepy, restauracje i bary oraz branża hotelarska w Warszawie odnotują znaczny wzrost sprzedaży w ciągu tych trzech dni. Historyczna trasa koncertowa Taylor Swift pokazuje, że wydarzenia muzyczne tej skali mogą być bardzo korzystne dla lokalnej gospodarki – komentuje Natalia Lehmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.

    ŹródłoMastercard
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Słuchawki Sony z serii 1000X teraz w kolorze Smoky Pink

    Sony poinformowało o wprowadzeniu nowej wersji kolorystycznej nagradzanych słuchawek z serii 1000X z wiodącym systemem redukcji hałasu.​​​Dwa modele z...