O tym, jak chronić użytkowników i dostawców usług telekomunikacyjnych przed wyłudzaniem pieniędzy lub korzystaniem z usług bez zamiaru zapłacenia, dyskutowali 6 kwietnia w Warszawie eksperci zgromadzeni na AntyFraud Forum, a wśród nich przedstawiciele DATERA. Zjawisko nadużyć, przez ekspertów określanych fraudami, towarzyszy rozwojowi rynku telekomunikacyjnego na całym świecie. Jego negatywne skutki – głównie finansowe – odczuwają klienci i operatorzy.
Rozwiązania telekomunikacyjne stają się coraz bardziej zaawansowane i złożone, a wiedza i świadomość zagrożeń, szczególnie po stronie abonentów, są wciąż niewielkie. Fraudy na duże kwoty to w większości problem operatorów, jednak w niektórych przypadkach mogą być one odczuwalne bezpośrednio przez abonentów. Dlatego tak ważne jest wprowadzanie zabezpieczeń.
– Stworzyliśmy DATERA Fraud-eX jako odpowiedź na zapotrzebowanie zgłaszane przez naszych klientów. System pozwala skutecznie wykrywać potencjalne wyłudzenia, tworząc odpowiednie reguły lub wykrywając i analizując informacje o wszelkich anomaliach. Umożliwia stały monitoring wszystkiego, co dzieje się w sieci i czyni to w sposób całkowicie automatyczny. Użytkownik nie musi się troszczyć na przykład o ciągłe analizowanie cenników. System robi to za niego, dzięki czemu pozwala zapobiegać wyłudzeniom, do których nowe okazje pojawiają się praktycznie każdego dnia – wyjaśnia Marcin Gala, kierownik projektu w DATERA.
Rozwiązanie DATERA Fraud-eX chroni między innymi użytkowników FreecoNet Tlenofon SA, jednego z wiodących dostawców telefonii internetowej w Polsce.
– Platforma FreecoNet Tlenofon jest liderem na rynku pod względem liczby klientów biznesowych. Ich bezpieczeństwo jest dla nas bardzo ważne. Zdarzało się już w historii firmy, że dochodziło do pojedynczych fraudów bezpośrednio na kontach naszych klientów, jednak zawsze takie zdarzenia były szybko wykrywane i blokowane, przez co straty nasze i naszych klientów były minimalne – mówi Jan Wyrwiński, prezes zarządu FreecoNet Tlenofon SA.
AntyFraud Forum to pierwsza w Polsce konferencja w całości poświęcona tematyce nadużyć w telekomunikacji, na której spotkali się przedstawiciele operatorów i dostawców usług oraz dostawcy antyfraudowych rozwiązań telekomunikacyjnych, a także przedstawiciele urzędów i instytucji związanych z tą branżą. Jej celem było pokazanie skutecznych narzędzi chroniących dostawców i użytkowników usług telekomunikacyjnych przed różnego rodzaju nadużyciami.