W ramach nowatorskiego, wielobranżowego projektu badawczego Ericsson zapewni komunikację mobilną w samochodach elektrycznych, a ich kierowcom umożliwi wybór i kontrolę harmonogramu doładowań. Dzięki nowej architekturze kierowca może kontrolować doładowania swojego samochodu podłączonego do zwykłego gniazdka elektrycznego, a koszty pobranej energii są automatycznie doliczane do jego rachunku za prąd.
Kierowca ustala czas ładowania i ilość energii do pobrania za pomocą konsoli w samochodzie bądź zdalnie, z wykorzystaniem smartfonu lub tabletu.
Następnie, za pośrednictwem sieci mobilnej, samochód komunikuje się z siecią elektryczną, aby można było zaplanować doładowania z uwzględnieniem cen energii, w sposób obniżający koszty. Dostawcom energii koordynacja doładowań samochodów w sieci zapewnia natomiast większą wydajność i stabilność.
Opracowanie koncepcji powierzono konsorcjum, w którego skład weszły firmy Volvo Car Corporation, Göteborg Energi (największy dostawca energii w zachodniej Szwecji), Ericsson i Viktoria Institute (instytut badawczy non-profit wyspecjalizowany w technologiach informatycznych). Dzięki temu w projekcie zostały uwzględnione różne perspektywy.
Per-Åke Olsson, dyrektor generalny Viktoria Institute, powiedział: –Naszą misją jest wprowadzanie na rynek wiedzy w postaci innowacji. Projekt ten stanowi udany przykład międzybranżowej współpracy o dużym potencjalne biznesowym. Uważamy, że przyczyni się on do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na świecie, a tym samym pomoże w osiągnięciu ważnego społecznego celu, jakim jest stworzenie przyjaznego dla środowiska systemu transportu.
Przedsiębiorstwo Göteborg Energi jest zainteresowane cyfryzacją infrastruktury doładowań samochodów elektrycznych oraz strategiami i możliwościami, które się z tym wiążą.
–Pojazdy elektryczne będą jednym z fundamentów zarówno ekologicznego społeczeństwa, jak też inteligentnej sieci elektroenergetycznej (Smart Grid). Chcemy z jednej strony ułatwić ładowanie takich samochodów, z drugiej – zoptymalizować wykorzystanie sieci elektroenergetycznej – mówi Lotta Brändström, dyrektor generalna Göteborg Energi.
W projekcie wykorzystano samochód Volvo Electric C30, produkowany obecnie na niewielką skalę dla klientów leasingowych w Europie, wyposażony w wewnętrzny licznik i oprogramowanie.
Lennart Stegland, wiceprezes działu elektrycznych systemów napędowych (Electric Propulsion Systems) przedsiębiorstwa Volvo Car Corporation, powiedział: –Wychodzimy z założenia, że właściciel pojazdu elektrycznego nie powinien rezygnować z żadnych udogodnień, jakich może oczekiwać od luksusowego auta. Wprowadzając tę inteligentną technologię, która pozwala na doładowanie samochodu z każdego gniazdka elektrycznego oraz automatyczne doliczenie należności do rachunku za energię, ułatwiamy klientom codzienne życie.
Wkład firmy Ericsson w ten projekt polegał na określeniu, w jaki sposób istniejące i przyszłe sieci, usługi i terminale mobilne mogą przyczynić się do rozwoju nowych koncepcji biznesowych oraz usług przynoszących korzyści społeczne. Ericsson wykorzystał w tym celu swoją wiedzę w zakresie informatyki i komunikacji.
Paolo Colella, szef działu konsultingu i integracji systemów w firmie Ericsson, powiedział: –Nowe rozwiązania tego typu muszą płynnie i niezawodnie koordynować wielostronne interakcje w układach maszyna-maszyna i człowiek-maszyna, gdzie ludzie i maszyny znajdują się w ruchu, a równocześnie zapewnić bezpieczeństwo transakcji finansowych. Naszym celem jest uproszczenie tych procesów.
Oto najważniejsze założenia i cele projektu:
- Wykorzystanie istniejących sieci mobilnych i elektroenergetycznych.
- Zainstalowanie w samochodach liczników energii elektrycznej, które umożliwią kontrolę doładowań dokonywanych doraźnie lub zgodnie z harmonogramem wprowadzonym wcześniej przez kierowcę, oraz doliczanie kosztów do rachunku kierowcy za energię elektryczną.
- Stworzenie elastycznego modelu, który można dostosować do praw i przepisów obowiązujących w różnych krajach świata, obsługującego wiele nowoczesnych modeli biznesowych, również z podmiotami nowego typu, takimi jak dostawcy aplikacji nadrzędnych (over-the-top).
- Finansowanie projektu przez czterech partnerów, a także władze regionu Västra Götaland i fundację badawczą przedsiębiorstwa Göteborg Energi.
Specjalnie wyposażony samochód Volvo Electric C30 będzie można zobaczyć na stoisku firmy Ericsson w hali nr 6 w LaFira podczas Światowego Kongresu Technologii Mobilnych (Mobile World Congress), który odbędzie się w Barcelonie w dniach 27-29 lutego 2012 r.