Firma Ericsson świętuje w tym roku 120-lecie swojej obecności na polskim rynku. Technicznymi możliwościami, jak i społecznymi skutkami wdrożeń nowych form komunikacji w Polsce, Ericsson przyczynia się do zmian gospodarczych, socjologicznych, a nawet urbanistycznych w kraju. Obejrzyj film.
W 1904 roku zainstalowano pierwszą centralę telefoniczną firmy Ericsson w Warszawie, w nowo wybudowanym do tego celu budynku przy ulicy Zielnej 37 w Warszawie. Od tego momentu przyspieszyła telefonizacja miasta i całego kraju. Siedziba kolejnej centrali telefonicznej firmy Ericsson przy Zielnej 39 była w 1908 roku najwyższym budynkiem świeckim w ówczesnej Europie.
Kamienie milowe rozwoju firmy w międzywojennej Polsce
W 1922 roku powołano Polską Akcyjną Spółkę Telefoniczną (PAST). Spółka działała jako operator telefoniczny w centralnej i wschodniej Polsce wyznaczając standardy rozwoju technologicznego w branży. Okablowanie sieci w miastach przenoszono do podziemia oznaczając studzienki telefoniczne charakterystycznym logo PAST z błyskawicami. Logo PAST do dziś widoczne jest na ulicach polskich miast. W 1924 roku powstała Polska Akcyjna Spółka Elektryczna „Ericsson” (PASE), z siedzibą przy Al. Ujazdowskich 47. Spółka zajęła się produkcja sprzętu teletechnicznego. Firma utworzyła warsztaty przy ulicy Mokotowskiej 60. Do dzisiaj na bramie kamienicy można zobaczyć stylizowane logo Ericsson. Szybko zamieniono je w produkcję fabryczną w Katowicach – Wełnowiec, a później w Radomiu. Rodzima produkcja sprzętu przyczyniła się do rozwoju technologii telekomunikacyjnych w Polsce.
Ericsson i emancypacja kobiet, standardy zatrudnienia
Na początku XX wieku firma Ericsson stała się pionierem w zatrudnianiu kobiet na nowoczesnych zasadach, co przyspieszyło proces emancypacji. Długo przed przyznaniem kobietom praw obywatelskich i kwot w zarządach firm, pani Rościszewska reprezentująca telefonistki zasiadała we władzach firmy. Praca w centrali telefonicznej była prestiżowa, a telefonistki cieszyły się szacunkiem społecznym. Zobacz film. Działały ubezpieczenia społeczne, stowarzyszenia pracowników promujące aktywny wypoczynek, a warunki pracy stwarzały przykład dla innych przedsiębiorstw. Standardy pracy w Ericsson wyznaczyły zasady zatrudnienia w Polsce.
Postęp Technologiczny
Zainstalowana w 1904 roku centrala firmy Ericsson o maksymalnej pojemności 60 tys. numerów obsługiwała początkowo 5200 aparatów analogowych. Przez lata rozbudowywana, przed wybuchem II wojny światowej osiągnęła ponad 100 tys. numerów. W okresie międzywojennym PASE dostarczała popularne centrale automatyczne CA OS, oznaczane w Polsce jako SALME. Inwestycje w budowę fabryk w Polsce była konsekwencją rozwoju technologicznego Polski. Pomagała przezwyciężyć skutki kryzysu ekonomicznego dając zatrudnienie w nowoczesnym otoczeniu tysiącom nowych pracowników. Automatyzacja central miejskich pozwalała na przyspieszenie rozwoju przemysłu w Łodzi czy Zagłębiu Borysławskim.
Powrót na polski rynek
Po II wojnie światowej oraz nacjonalizacji spółki PAST i fabryk PASE w Wełnowcu i Radomiu kontakty firmy z Polską ograniczone zostały do serwisu istniejącego sprzętu poprzez Szwedzkie Biuro Techniczne mieszczące się w Warszawie przy ul Nowy Świat 42. W 1992 roku firma powróciła, zakładając w Warszawie spółkę Schrack Ericsson. Od 1996 roku jako Ericsson Sp z o.o., firma dostarczała cyfrowe centrale telefoniczne z rodziny AXE oraz akcesoria teleinformatyczne. Współpraca z PTK Centertel na budowę mobilnej sieci komórkowej NMT była kamieniem milowym w rozwoju infrastruktury GSM w Polsce.
W Stronę Przyszłości: 6G, Internet Zmysłów, AI i Metaverse
Ericsson inwestuje w badania i rozwój, a polskie centrum R&D jest obecnie drugim co do wielkości ośrodkiem firmy w Europie. Polscy inżynierowie pracują nad rozwojem sieci od 2G do 6G, angażując się w pełny cykl życia oprogramowania dla każdej generacji sieci. Produkcja urządzeń 5G w partnerskiej firme Flex, w Tczewie wnosi znaczący wkład w rozwój sieci nowej generacji, opartych na komponentach i rozwiązaniach „Made in Poland”.
Ericsson również intensywnie inwestuje w sztuczną inteligencję (AI) oraz rozwój metaverse, oferując pionierskie programy szkoleniowe i aktywnie uczestnicząc w globalnych inicjatywach technologicznych.
Przez 120 lat swojej obecności w Polsce, Ericsson nieustannie dąży do innowacji, kształtując przyszłość telekomunikacji w Polsce i na świecie.