Najnowszy raport Ericsson ConsumerLab „TV and Media 2015” zawiera wyniki badania dotyczącego telewizji linearnej i rosnącej popularności nowoczesnych kanałów dostępu do programów telewizyjnych, filmów i UGC (User Generated Content). Wbrew obiegowym opiniom, tradycyjna telewizja wciąż cieszy się dużą popularnością, głównie ze względu na rodzaje programów których wciąż próżno szukać w innych kanałach dostępu.
Chodzi tutaj np. o transmisje sportowe na żywo. W wielu domach rola telewizji jest istotna, ponieważ telewizor nadal służy jako miejsce, wokół którego rodzina spędza wspólny czas.
W raporcie można zauważyć, że oglądalność telewizji linearnej jest ściśle związana z wiekiem widzów. Zaledwie 60 procent Millenialsów (przedział wiekowy 16-34 lata), deklaruje, że ogląda telewizję linearną każdego dnia. W przypadku osób starszych (60-69 lat), odsetek ten wynosi aż 82 procent.
Głównym mankamentem telewizji linearnej jest częsty brak interesujących treści. Połowa respondentów oglądających tradycyjną telewizję twierdzi, że przynajmniej raz dziennie ma kłopot ze znalezieniem programu, który jest dla nich ciekawy. W przypadku osób w wieku 25-34 lat odsetek ten wynosi aż 62 procent.
Rośnie ilość konsumentów którzy nigdy nie płacili za dostęp do telewizji. Czynniki które o tym decydują to przede wszystkim brak elastycznych paczek programowych, długie umowy z dostawcą, duża ilość reklam i wysokie opłaty miesięczne. Połowa konsumentów z tej grupy twierdzi, że nie planuje korzystać z telewizji linearnej – nawet w dalekiej przyszłości. Co ciekawe, 22 procent osób z tej grupy, nazwanej „cord-nevers”, już teraz płaci za dostęp do innych kanałów dostępu do programów TV i materiałów video, takich jak Netflix czy Hulu.
Jakie są zatem oczekiwania konsumentów wobec nowoczesnej oferty telewizyjnej? Według badania przeprowadzonego przez Ericsson, potrzebują oni usługi łączącej zalety tradycyjnej telewizji linearnej z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak bogata biblioteka VOD czy możliwość powrotu do ulubionego programu w momencie, w którym skończyli go oglądać na innym urządzeniu. 46 procent respondentów z grupy „cord nevers” uważa, że korzystanie z takiej usługi byłoby dla nich interesujące.
Ericsson zbierał dane do raportu zarówno w formie wywiadów z konsumentami, w tym wywiadów pogłębionych, jak i zbierając informacje bezpośrednio z urządzeń mobilnych. Badania ankietowe przeprowadzono w 20 krajach, dane z urządzeń mobilnych zbierane były w Korei Południowej, USA i Wielkiej Brytanii.