Najbliższe lata zmienią całkowicie sposób oglądania telewizji. Zamiast biernie przeglądać programy, odbiorcy będą mogli samodzielnie kształtować program. Pojawią się nowe źródła przychodów dla operatorów i nadawców telewizyjnych. To wszystko już staje się możliwe dzięki IPTV – telewizji internetowej, dostarczanej do odbiorców dzięki szerokopasmowym łączom.
IPTV jest dopiero na początku swojej drogi. Według szacunków firmy Ericsson na koniec 2007 roku korzystało z niej na całym świecie ok. 14 mln osób. Jednak przewiduje się, że powszechność tej usługi będzie szybko rosła. Już w 2008 roku liczba użytkowników może wzrosnąć do 25 mln, by w 2013 roku osiągnąć poziom 140 mln. Zainteresowanie usługą będzie rosło wraz z upowszechnieniem szerokopasmowego Internetu w każdym miejscu oraz zmianą sposobu postrzegania telewizji jako rozrywki już nie pasywnej, ale interaktywnej. Należy podkreślić, że IPTV jest dostępna w technologii HD.
Dzięki IPTV telewizja staje się spersonalizowana. Rozwiązanie to pozwala konsumentom na prawdziwy wybór. Mogą decydować, co chcą oglądać i kiedy, bez sztywnych ram, narzuconych przez stacje telewizyjne. Usługi, które na to pozwolą to m.in. wideo na żądanie, time sharing (przesunięcie w czasie), elektroniczny przewodnik po stacjach z możliwością ułożenia własnego programu. A to dopiero początek. W przyszłości IPTV pozwoli na prowadzenie rozmów, czatowanie, wysyłanie wiadomości tekstowych. Klienci będą mogli też brać udział w głosowaniach czy badaniach konsumenckich.
Nowa forma telewizji przyniesie też wiele korzyści operatorom. Mogą ją wdrożyć zarówno operatorzy telekomunikacyjni, jak i kablowi oraz satelitarni. Ponieważ IPTV jest dostarczane przez sieć szerokopasmową – czyli kanał komunikacji dwukierunkowej – pozwala na wprowadzanie usług interaktywnych, które zwiększają zainteresowanie użytkowników i generują przychody dla operatorów, nadawców, firm medialnych i reklamodawców.
Operatorzy zaoferują wkrótce swoim klientom pakiety, obejmujące zintegrowane usługi głosowe, dostęp do Internetu oraz interaktywną telewizję. Nadawcy i producenci programów telewizyjnych będą mogli wprowadzać nowe usługi, takie jak np. płatne zamawianie kontentu czy zakupy. Dostawcy IPTV będą mogli dodawać własne usługi do swojej oferty, takie jak serwisy informacyjne, pogodowe, gry interaktywne. Także abonenci mogą wyprodukować swój własny kontent, który będzie przechowywany na serwerach operatora IPTV i dostępny dla innych przez telewizyjny portal.
Ericsson jest współzałożycielem Open IPTV Forum – branżowego konsorcjum które zdefiniuje specyfikację dla usług IPTV. Zarząd firmy jest przekonany, że w przyszłości technologie oparte na standardach IMS i Digital Living Network Alliance pozwolą klientom na dostęp do cyfrowych mediów w każdym miejscu, w każdym czasie i na dowolnym urządzeniu. Ericsson już w tej chwili ma doświadczenie z wdrożeniami IPTV. Jedno z nich przeprowadzono z sukcesem na Islandii dla operatora Vodafone. Obecnie rynek płatnej telewizji oraz nasycenie telewizją internetową w tym kraju należy do największych na świecie.
Ericsson jako kluczowy integrator był odpowiedzialny za wdrożenie projektu od koncepcji do zarządzania. Przewagę konkurencyjną w dziedzinie IPTV daje firmie globalne doświadczenie w budowie i zarządzaniu sieciami IP oraz obecność w grupie firmy Tandberg Television, światowego lidera w zaawansowanych technologiach kompresji wideo.