Europejska Agenda Cyfrowa (EAC) wskazuje cele dla wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej, opartego na lepszym wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Realizacja założeń Agendy spocznie w większym niż dotychczas stopniu na barkach podmiotów komercyjnych za sprawą ograniczenia unijnych środków na inwestycje w sieci szerokopasmowego Internetu. Zdaniem ekspertów niemieckiego ośrodka badawczego WIK- Consult koszty realizacji Agendy można ograniczyć o 30%,
wykorzystując konkurencję pomiędzy operatorami technologii kablowych, światłowodowych oraz mobilnego internetu.
Europejska Agenda Cyfrowa jest strategicznym programem Komisji Europejskiej, który ma zapewnić rozwój gospodarczy i przynieść Europie 4 miliony miejsc pracy w nowoczesnej, opartej na wiedzy gospodarce. U jego podstaw leży zapewnienie pełnego dostępu do Internetu dla wszystkich mieszkańców UE do 2013 r., a do prędkości 100 Mb/s – tzw. dostęp nowej generacji (NGA) – dla połowy mieszkańców EU do 2020 r.
W wyniku negocjacji budżetu na lata 2014-20 fundusz programu Connecting Europe Facility, służący do finansowania budowy sieci szerokopasmowych – został ograniczony z 9,2 mld euro do
1 mld euro. Ograniczenie środków publicznych na inwestycje w realizację Europejskiej Agendy Cyfrowej (EAC) powoduje, że jeszcze większego znaczenia niż dotychczas nabiera rola inwestycji komercyjnych w ultraszybkie sieci szerokopasmowe, tzw. Next Generation Access (NGA). Wnioski z analiz ekspertów z niemieckiego instytutu WIK zamieszczone w raporcie „Nowe spojrzenie na Europejską Agendę Cyfrową: bogatszy wybór technologii”, wskazują na to, że wykorzystanie mixu technologii FTTH (światłowód), Docsis 3.0 (technologia kablowa) i LTE (szerokopasmowy internet mobilny) oraz stworzenie warunków do konkurencji pomiędzy tymi technologiami może obniżyć koszty realizacji celów Agendy o 30%. Analizy WIK wykazały, na tych rynkach europejskich, na których funkcjonują operatorzy kablowi dysponujący odpowiednią skalą do konkurowania z operatorami zasiedziałymi, inwestycje w sieci szerokopasmowego Internetu są stymulowane poprzez silną konkurencję operatorów, skutkując rozwojem rynku cyfrowego, zwiększeniem popytu oraz zasięgu penetracji Internetu z korzyścią dla konsumentów oraz cyfrowej gospodarki.
Aktywność inwestycyjna UPC Polska już dziś przyczynia się w znaczny sposób do realizacji przez Polskę celów Agendy Cyfrowej, oferując dostęp do szerokopasmowego Internetu o prędkości 150 mb/s dla 2,5 miliona gospodarstw domowych w Polsce. Sieci najnowszej generacji operatora, w pełni zmodernizowane w 2012r. do standardu DOCSIS 3.0, które objęły swym zasięgiem kolejne 895 100 gospodarstw domowych, gotowe są dostarczać klientom ultra szybki Internet. Strategia produktowa zakładająca oferowanie Internetu o wysokich parametrach w korzystnej cenie, również przyczynia się do zwiększania penetracji szerokopasmowego Internetu. Potwierdzają to wnioski zawarte w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, analizującym ceny dostępu do stacjonarnego Internetu w Polsce w 2012 r., który mówi , że korzystniejsze oferty są w stanie przedstawić „operatorzy kablowi, który działają w oparciu o własne łącza.