Według badania AdEx Benchmark zrealizowanego na zlecenie IAB Europe reklama online zanotowała w 2016 roku wzrost o 12,2 proc. na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 41,8 mld euro. W Polsce wartość reklamy online wyniosła 3,6 mld zł (866 mln euro), notując 14 proc. wzrost. Europejska edycja badania nie uwzględnia wydatków na e-mail marketing, więc wartość polskiego rynku w tym zestawieniu różni się nieznacznie od opublikowanej przez IAB Polska 5 maja br.
Analiza porównawcza AdEx Benchmark pokazuje wzrost reklamy online we wszystkich 27 krajach biorących udział w badaniu, przy czym w 20 krajach po raz trzeci osiągnął on wartość dwucyfrową. W trzech z nich wzrost wydatków na reklamę przekroczył 30 proc.
- Rumunia – 36,9 proc.
- Słowenia – 32,2 proc.
- Irlandia – 31,4 proc.
Najwyższą wartość reklama online osiągnęła natomiast w następujących krajach:
- Wielka Brytania – 14,2 mld euro
- Niemcy – 5,9 mld euro
- Francja – 4,2 mld euro
- Rosja – 2,6 mld euro
- Włochy – 2,3 mld euro
– Europejski rynek reklamy internetowej jest już nie tylko pełnoprawnym kanałem komunikacji, ale staje się kanałem wiodącym. Polska wypada na tym tle bardzo korzystnie i nadal widać ogromny potencjał wzrostu. Na tak dużym i dynamicznie rosnącym rynku coraz większego znaczenia nabiera budowa transparentnego ekosystemu reklamowego – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Głównym motorem napędzającym reklamę online w Europie niezmiennie pozostaje kanał mobile z wartością na poziomie 5,4 mld euro. Zarówno mobilna reklama display, jak i w wyszukiwarkach zanotowały wzrost o 50 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Silny wzrost zanotowała także reklama wideo, zwiększając swój udział w torcie reklamowym do 18,2 proc. całego rynku reklamy dispaly.
Reklama (graficzna) display wyprzedziła pozostałe kategorie trzeci rok z rzędu – jej dynamika wzrostu wyniosła 13,8 proc., a wartość prawie 16 mld euro. W Polsce dynamika tego formatu wyniosła 18 proc., a jej udział w torcie reklamowym online przekroczył 50 proc.
Siłą napędową wzrostu była reklama mobilna z dynamiką ponad 50 proc. (w Polsce 64 proc.), przy czym w niektórych krajach przekroczyła ona 100 proc. Wartość reklamy display na urządzeniach mobilnych wyniosła w 2016 roku 5,4 mld euro i stale rośnie. Zwiększa się także jej udział w całym rynku reklamy display i aktualnie wynosi 33,3 proc., przy czym dynamika wzrostu osiągnęła w 2016 roku 53,3 proc. w porównaniu z 2015 roku.
Marketing w wyszukiwarkach (SEM) w dalszym ciągu na arenie europejskiej pozostaje największą kategorią reklamy online pod względem przychodów o dynamice 12,9 proc. oraz wartości rynku wynoszącej 19,1 mld euro. W Polsce – podobnie jak w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej – SEM znajduje się na drugim miejscu formatów reklamowych. Jego dynamiką nad Wisłą wyniosła 9 proc.