Fałszywe informacje to zagrożenie dla marki. Obniżają jej wiarygodność, tworzą chaos komunikacyjny. Szczególnie dużo jest ich ostatnio na Facebooku. Jak należy się przed nimi strzec, by nie paść ofiarą łatwowierności? Fake news, czyli wyssane z palca informacje bombardują ostatnio Facebook. Co gorsza, wiele osób bez żadnej refleksji uznaje za prawdę wszystkie newsy. Dlaczego tak się dzieje? Większość ludzi najłatwiej uwierzy w informacje, które pasują do ich światopoglądu, podkreślają ich
wizję świata.
Przykład? Jakiś czas temu anonimowy autor na jednym z osiedli w Bydgoszczy wywiesił informację, że ze względu na niewystarczającą wysokość datków zebranych podczas kolędy, spotkanie księdza z parafianami będzie powtórzone. Informacja z prędkością błyskawicy rozeszła się w mediach społecznościowych, użytkownicy bez sprawdzenia autentyczności informacji udostępniali je od swoich znajomych.
Zespół Facebooka już od dawna zauważył popularność, jaką cieszą się zmyślone newsy. Ich prawdziwa eskalacja to czas ostatnich wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych.
Fake news niebezpieczeństwem dla marek
– Rzeczywistość, w której każdy może stworzyć nieprawdziwe informacje i dystrybuować je ze szkodą dla drugiej osoby czy firmy, może być również niebezpieczna dla marek. Fałszywe newsy o produktach, niezależnie od prawdy, mogą stać się przyczyną kryzysu – mówi Anna Dziedzic, Managing Director, 365agencja. – Warto więc podjąć kroki, aby chronić się przed fałszywymi informacjami w mediach. Zwalczanie tego zjawiska oznacza powrót do podstaw PR, czyli budowania solidnych strategii wizerunkowych – dodaje.
#1: Zawsze mów prawdę
Jest to pierwsza zasada, której uczą się Specjaliści PR. W sytuacji, kiedy pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat marki, podstawową bronią jest mówienie prawdy. Do prowadzenia rzetelnej komunikacji warto wykorzystywać każdą obecność w mediach. Ważne jest również szybkie stworzenie komunikatu w odpowiedzi na zarzuty i przesłanie jej do prasy.
#2: Poznaj swoją publiczność
Większość fałszywych cytatów i tekstów pojawiających się w mediach społecznościowych, pochodzi z publikacji medialnych. Wiedząc, gdzie potencjalni klienci zdobywają informacje, można dotrzeć do źródła i skontaktować się z osobą odpowiedzialną za wzmiankę czy artykuł. Pielęgnowanie relacji z mediami może dać możliwość przekazania rzetelnej informacji grupie docelowej.
#3 Tworzenie lojalności
Więź oparta na lojalności, którą marka stworzyła ze swoimi konsumentami, sprawia, że nie uwierzą we wszystkie negatywne informacje, które rozprzestrzenia się na temat firmy. Będą bardziej skorzy do podważania usłyszanych wieści. Marką, której udało się oprzeć relacje z klientami na lojalności, jest Apple. Zaoferowała klientom pozytywne doświadczenia, do których chcieli powracać.
#4 Budowanie reputacji online
Im więcej pozytywnych działań marki zobaczą użytkownicy mediów społecznościowych, tym bardziej uwierzą w jej uczciwość i wiarygodność. Po raz kolejny widzimy więc, że bycie transparentnym się opłaca.
Fałszywe informacje mogą mieć pozytywne i negatywne skutki dla każdej firmy. Zamiast panikować i ukrywać się przed mediami, przedsiębiorcy powinni wykorzystać zainteresowanie opinii publicznej do kształtowania własnego wizerunku i przedstawienia swojego stanowiska.