Co trzecie przedsiębiorstwo utraciło dane podczas przenoszenia ich do nowej lokalizacji lub w trakcie aktualizacji systemów operacyjnych – wynika z badania* przeprowadzonego przez Kroll Ontrack na całym świecie, także w Polsce. Co trzecie przedsiębiorstwo utraciło dane podczas przenoszenia ich do nowej lokalizacji lub w trakcie aktualizacji systemów operacyjnych – wynika z badania* przeprowadzonego przez Kroll Ontrack na całym świecie, także w Polsce.
Takie przypadki dotyczą użytkowników różnych sprzętów: telefonów komórkowych, laptopów, komputerów stacjonarnych i serwerów, także tych wykonujących kopie zapasowe. Mimo to administratorzy IT wciąż nie są w pełni świadomi ryzyka, jakie niosą ze sobą procesy migracji oraz aktualizacji.
Aż 32 procent przedsiębiorstw badanych przez Kroll Ontrack na całym świecie przyznaje, że utraciło dane w wyniku migracji danych lub aktualizacji systemu operacyjnego.
Mimo iż większość (57 proc.) respondentów posiadała kopie zapasowe,
aż trzy czwarte z nich (75 proc.) nie było w stanie przywrócić kompletu
utraconych danych, a 23 procent nie odzyskało żadnych informacji. Wyniki
te są zbieżne z rezultatami badań przeprowadzanych na przestrzeni
ostatnich trzech lat, dowodzących, że ponad połowa użytkowników
prywatnych i biznesowych doświadcza utraty danych mimo regularnego
tworzenia kopii zapasowych. Zapytani o powód utraty danych podczas
migracji lub modernizacji systemów, respondenci wskazywali na
niezaktualizowaną (17 proc.) lub nieprawidłowo działającą (15 proc.)
kopię zapasową. Inne wymieniane przyczyny to: nieuwzględnienie w planie
tworzenia kopii zapasowych danego urządzenia (14 proc.) i uszkodzenie
nośnika backupowego (11 proc.).
– Aktualizacje i migracje danych są stałym elementem codziennej pracy
działów IT. Tym bardziej niepokoi fakt, że tak wiele organizacji
doświadcza w trakcie tych procesów utraty danych. Z naszego badania
wynika, że aktualizacje i migracje są ryzykowne zarówno w przypadku
telefonów komórkowych, laptopów, komputerów stacjonarnych, jak i
serwerów. Dotyczy to zarówno samego sprzętu, jak i systemu operacyjnego.
Aby odpowiednio się zabezpieczyć, firmy powinny nie tylko regularnie
wykonywać kopie zapasowe danych, ale także systematycznie weryfikować
ich poprawne działanie. Niestety często zaniedbują te elementy – mówi
Adam Kostecki, specjalista do spraw rozwoju i bezpieczeństwa Kroll
Ontrack.
W Polsce, na utratę danych z serwera podczas migracji do nowego
oprogramowania lub infrastruktury, wskazało aż 71 procent badanych.
Utrata danych w czasie migracji z laptopa lub komputera stacjonarnego
dotknęła 57 procent badanych. Natomiast podczas przenoszenia informacji z
urządzeń mobilnych do nowego oprogramowania lub platformy informacje
straciło 29 procent badanych. Aż 43 procent ankietowanych polskich
administratorów IT przyznało, że w momencie krytycznej sytuacji
stosowali rozwiązania backupowe, ale nie zadziałały one poprawnie. W
przypadku 14 procent badanych, backup okazał się nieaktualny, tyle samo
respondentów wskazało na uszkodzenie nośnika kopii zapasowej.
Tymczasem pytani o to, jakich przyczyn utraty danych biznesowych
spodziewają się w ciągu najbliższych 12 miesięcy, badani przez Kroll
Ontrack administratorzy rzadko wskazują na migrację i aktualizację. Jako
źródło największego ryzyka wymieniają oni awarie sprzętu (22 proc.),
błędy użytkowników – np. przypadkowe usunięcie danych (22 proc.) oraz
inne nieprzewidziane i niespodziewane błędy (21 proc.).