Ponad połowa (53 proc.) liderów i decydentów biznesowych w Polsce nie chce zatrudniać pracowników bez znajomości sztucznej inteligencji, a 55 proc. wolałoby zaoferować pracę osobom mniej doświadczonym, ale z umiejętnościami w obszarze AI, niż bardziej doświadczonym, ale bez takich kwalifikacji – wynika z raportu „Work Trend Index 2024”. Aby lepiej przygotować kandydatów do wymogów rynku i oczekiwań pracodawców Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Microsoft dotrze do 50 tys. osób w Polsce z materiałami szkoleniowymi dotyczącymi obsługi i narzędzi AI w ramach programu My Digital Life.
Sztuczna inteligencja przekształca gospodarkę i rynek pracy. Przygotowany przez KPMG i Microsoft „Monitor Cyfrowej Transformacji Biznesu” wskazuje, że 28 proc. organizacji korzysta już z narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, a kolejne 30 proc. planuje wdrożenie takich rozwiązań w ciągu najbliższego roku. Z kolei blisko 70 proc. liderów biznesowych biorących udział w badaniu „Work Trend Index” uważa, że ich firma musi wdrożyć sztuczną inteligencję, aby pozostać konkurencyjną. W efekcie, coraz bardziej na znaczeniu zyskują kompetencje pozwalające współpracować z tą technologią i czerpać z niej korzyści. Ponad połowa (53 proc.) liderów i decydentów biznesowych w Polsce nie chce zatrudniać pracowników bez znajomości narzędzi AI, a 55 proc. wolałoby zaoferować pracę osobom mniej doświadczonym, ale z umiejętnościami w tym obszarze, niż bardziej doświadczonym, ale bez takich kwalifikacji.
Aby zapełnić tę lukę na rynku pracy, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego realizuje finansowany przez Microsoft program My Digital Life – cykl webinariów, warsztatów, kursów online i materiałów edukacyjnych, które odpowiadać będą na zwiększające się zapotrzebowanie rynku pracy na kompetencje cyfrowe. Do tej pory udział w nich wzięło blisko 120 000 osób, z czego prawie 7 000 stanowili nauczyciele i edukatorzy. Celem programu na 2024 rok jest natomiast podniesienie kwalifikacji 50 tys. osób w Polsce w zakresie sztucznej inteligencji, a przez to – zwiększenie szans na rynku pracy, premiującym kandydatów kompetentnych w tym coraz bardziej perspektywicznym i użytecznym biznesowo obszarze.
– Trwałość partnerstwa z Microsoft wynika z tego, że podzielamy wspólne wartości. Zależy nam na tym, by z programów i aplikacji ułatwiających rozwój osobisty, zawodowy i zaangażowanie społeczne korzystali wszyscy, by nikt nie był wykluczony. W związku z tym koncentrujemy naszą pomoc na tych grupach, którym z różnych powodów trudniej śledzić ciągłe zmiany w świecie narzędzi cyfrowych i dokonywać wyboru tych, które najlepiej odpowiadają na ich potrzeby – powiedział Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. –W związku z rosyjską agresją do Polski przybyło wielu uchodźców z Ukrainy, głównie kobiet. Pomagamy im odnaleźć się na rynku pracy, znaleźć odpowiadające ich aspiracjom zatrudnienie lub pomóc w założeniu małej firmy. LinkedIn i inne narzędzia cyfrowe są dla nich kluczowe zarówno na etapie poszukiwania pracy, jak i realizowania pomysłów na działalność gospodarczą. Wspieramy też nauczycieli, dla których potencjał AI nie jest w pełni znany. Doradzamy, jak mogą korzystać z tej technologii z korzyścią dla uczniów. Szybkość zmian powoduje, że podobnie jak odbiorcy naszych działań edukacyjnych, ciągle uczymy się nowych narzędzi cyfrowych, aktualizując programy szkoleniowe – dodał.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego
Microsoft już od ponad 30 lat aktywnie angażuje się w cyfrową transformację polskiej gospodarki, a wsparcie programu My Digital Life jest elementem zobowiązania firmy do rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej. W maju 2020 roku firma ogłosiła inwestycję w wysokości 1 mld dolarów, w ramach której w kwietniu 2023 roku otwarty został pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej i jednocześnie najnowocześniejszy region przetwarzania danych w chmurze – Azure Poland Central. Inwestycja zakładała również wsparcie 150 tys. ludzi w budowaniu ich cyfrowych kompetencji. W rezultacie, firmie udało się niemal potroić zakładany wynik i zrealizować szkolenia dla 430 tys. specjalistów IT, menedżerów biznesowych, partnerów i studentów. Program My Digital Life jest kolejnym krokiem w drodze do przygotowania polskiego społeczeństwa do nowych realiów gospodarki cyfrowej.
– Sztuczna inteligencja odpowiada na nowe wyzwania i pojawiąjące się wraz z nimi potrzeby. Jednocześnie zmienia sposób w jaki uczymy się, pracujemy i żyjemy. Z najnowszego badania Work Trend Index wynika, że Polacy już teraz wykorzystują tę technologię w swoim codziennym życiu i w pracy. Chętnie korzystamy z niej do usprawniania codziennych obowiązków. Jednocześnie liderzy biznesu uwzględniają AI w strategiach rozwoju swoich organizacji i szukają pracowników, którzy potrafią się nią obsługiwać. Dlatego tak ważne jest, abyśmy nie ustawali w poszerzaniu swojego zestawu kompetencji i umiejętności. Pozwoli nam to być bardziej konkurencyjnym na rynku pracy i odpornym na nieprzewidziane zdarzenia. Programy takie jak My Digital Life demokratyzują tysiącom pracowników w Polsce dostęp do technologii i sztucznej inteligencji, zwiększając ich konkurencyjność na rynku pracy – powiedziała Dominika Bettman, dyrektor generalna Microsoft w Polsce.
Wsparcie społeczności lokalnej
Program My Digital Life realizowany jest również lokalnie, gdzie prowadzone są działania edukacyjne, które obejmują szkolenia z zakresu szeroko pojętych kompetencji cyfrowych oraz podnoszenie świadomości w zakresie ekologii i zrównoważonego rozwoju. FRSI wraz z Microsoft wspierają również instytucje poprzez zakup nowoczesnego sprzętu cyfrowego, zwiększanie dostępności technologii i umożliwienia efektywnej transformacji cyfrowej. Działania kierowane są do szkół, przedszkoli, bibliotek, domów kultury i organizacji pozarządowych. Ponadto program obejmuje działanie na rzecz integracji mieszkańców gmin, w tym migrantek z Ukrainy, na rynku pracy, umożliwiając im aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym.
Łącznie w ramach wsparcia społeczności lokalnej z programu skorzystało prawie 30 instytucji i organizacji, które wzięły udział w szkoleniach i warsztatach, a dla 14 instytucji zakupiony został sprzęt. Do tej pory w lokalnych szkoleniach FRSI i Microsoft wzięło udział około 1500 osób, w tym nauczyciele, edukatorzy, uczniowie, dzieci w wieku przedszkolnym i rodzice.