czwartek, 21 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Fundacja K.I.D.S. wprowadza VR jako wsparcie w procesie leczenia najmłodszych pacjentów onkologicznych

    Zobacz również

    Fundacja K.I.D.S., Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali, po raz kolejny odpowiada na potrzeby małych pacjentów. Tym razem, zaprezentowała przełomowy projekt wykorzystujący wirtualną rzeczywistość, który pomoże pacjentom na oddziale okologicznym podczas trudnych i bolesnych zabiegów. Rozwiązanie wprowadzone zostało pilotażowo w Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka.”

    - Reklama -

    Głównym celem Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali jest poprawa doświadczeń pacjentów, a także usprawnienie procesów medycznych zachodzących w szpitalach dziecięcych. Misją jej działania jest nie tylko zmniejszenie niepokoju, lęku oraz paniki wśród pacjentów, ale także wsparcie personelu medycznego oraz lekarzy w ich codziennej pracy.

    VR lekarstwem na ból i lęk

    Jednym z zabiegów, którym poddawane są dzieci w szpitalach, jest wenopunkcja – zabieg, polegający na nakłuciu żył i wprowadzeniu odpowiedniej igły lub cewnika, w celu pobrania krwi lub podania odpowiednich leków. Zabiegi te są bardzo stresujące, a także sprawiają ból i powodują pieczenie, a czasem również pulsowanie w miejscu, z którego krew jest pobierana. Przez wenopunkcję przechodzą wszystkie hospitalizowane dzieci, a dzieci leczone na oddziale onkologii, poddawane są temu zabiegowi więcej niż jeden raz. Bardzo często zabieg ten wywołuje w dziecku lęk oraz jest bolesny. To powoduje pogorszoną komunikację i współpracę z pielęgniarką, a w sytuacjach niekontrolowanej paniki, pacjent poddawany jest farmakologicznym środkom uspakajającym. Skutkuje to również wydłużeniem całego procesu zabiegu oraz powoduje jego nieprzewidywalność.


    Percepcja bólu krótkotrwałego ma mocny aspekt psychologiczny. Oznacza to, że sam sygnał nadchodzącego bólu może być zinterpretowany jako bolesny, zwłaszcza jeśli pacjent koncentruje się na zabiegu. Aby to zmienić, Fundacja K.I.D.S. postanowiła odwrócić uwagę dzieci od tego stresogennego zabiegu. Sposobem na to jest przeniesienie ich do wirtualnej rzeczywistości i zbudowanie nowych, pozytywnych doświadczeń podczas zabiegu. W porównaniu z konwencjonalnymi metodami rozpraszania uwagi, iluzja całkowitego zanurzenia w wirtualnym środowisku i interakcja pacjenta z obiektami, które znajdują się w świecie wirtualnym redukuje zasoby uwagi poświęconej na bolesne bodźce, jednocześnie minimalizując świadome odczucie bólu pacjenta.

    Wykorzystanie VR w szpitalnej rzeczywistości

    Pilotażowe rozwiązanie skierowane jest do pacjentów Oddziału Dziennego Chemioterapii w Centrum Zdrowia Dziecka w wieku od 4 do 10 lat, którzy muszą przejść przez zabieg wenopunkcji, W trakcie zabiegu, dziecko otrzyma specjalnie stworzone okulary marki HTC, które wyświetlą trójwymiarową bajkę stworzoną przez firmę Vescom. Przeniesie ona dzieci na tropikalną plażę, gdzie mogą się zrelaksować, pomagając przewodnikowi pokonywać drobne przeszkody i przeżywając fantastyczną przygodę, która zastąpi im nieprzyjemną rzeczywistość oraz otaczające je procesy medyczne.

    Projekt realizowany jest przy użyciu headsetów HTC Vive Flow. Gogle są kompaktowe oraz lekkie. Ich waga ich wynosi zaledwie 189g, konstrukcja wyposażona została w dwa zawiasy, które wraz z magnetyczną, wymienną uszczelką czołową umożliwiają złożenie urządzenia do kompaktowego rozmiaru. GOGLE VIVE Flow zaprojektowane są w taki sposób, by pasowały do różnych kształtów i rozmiarów głowy.

    Pierwszymi zabiegami, dla jakich fundacja wprowadza wirtualną rzeczywistość, są jedne z najczęściej odbywających się procedur przez zaimplantowane porty dożylne, czyli:

    • Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych
    • Przepłukiwanie portu dożylnego
    • Nakłucie portu do chemioterapii i rezonansu


    Pierwszym szpitalem, który fundacja wspiera w transformacji, jest Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, jeden z największych szpitali pediatrycznych w Polsce, leczący rocznie 80 000 dzieci z całej Polski i z zagranicy. Celem fundacji jest rozszerzenie projektu o kolejne oddziały szpitala, jak również stworzenie nowych animacji. Testy, wykonane w Centrum Zdrowia Dziecka w lutym 2024 roku wykazały, że zarówno dzieci, jak i rodzice, w pozytywny sposób reagują na te rozwiązanie. Dzieci angażują się w opowiadaną w wirtualnej rzeczywistości historię i jednocześnie wykonują polecenia pielęgniarki. Animacja, dzięki odpowiedniej długości, wystarcza na cały czas trwania zabiegu.

    Fundacja K.I.D.S. powstała z misją, by wprowadzać innowacyjne rozwiązania, które realnie poprawiają jakość życia dzieci przebywających w szpitalach. W fundacji wierzymy, że każde dziecko zasługuje na dostęp do najnowszych technologii, najwyższego standardu opieki, a także otoczenia, które wspiera ich zdrowie, rozwój i komfort. Projekt VR to doskonały przykład, jak połączenie sił z partnerami może przynieść przełomowe zmiany. Celem naszego projektu było stworzenie rozwiązania, które nie tylko podniesie standard opieki medycznej, ale także sprawi, że szpital będzie miejscem bardziej przyjaznym dla dzieci i ich rodzin. Innowacyjne podejście do przestrzeni szpitalnej i jej funkcjonowania to krok w stronę humanizacji medycyny dziecięcej, co leży nam szczególnie na sercu. Osiągnęliśmy to dzięki unikalnemu modelowi współpracy z partnerami oraz zespołem Centrum Zdrowia Dziecka. Praca nad projektem pokazała nam również, jak ważna jest innowacyjność i elastyczność w sektorze medycznym. Wdrażanie nowych technologii w szpitalach wymaga czasu, cierpliwości i – co najważniejsze – zrozumienia specyfiki potrzeb pacjentów pediatrycznych. Wierzę, że przed nami jeszcze wiele inspirujących projektów, które będą miały realny wpływ na życie dzieci w szpitalach. Mam nadzieję, że to, co zrobiliśmy w IPCZD, będzie inspiracją dla innych placówek medycznych w Polsce – komentuje Paulina Ignatowska, Prezeska Fundacji K.I.D.S., Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali.

    Pilotaż projektu był możliwy dzięki darowiźnie na rzecz fundacji od Nationale-Nederlanden, którą przekazano fundacji w 2021 roku.

    Za komunikację PR projektu odpowiada agencja MSLGROUP, a za pozostałe działania komunikacyjne agencja Publicis Worldwide Poland.

    ŹródłoKIDS
    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Pobierz aplikację Komputronik i korzystaj z dedykowanych okazji

    Aplikacja Komputronik – dlaczego warto?Aplikacja Komputronik dostępna jest zarówno w sklepie Google Play, jak i App Store. Pobierz ją...