Monetizr – w który zainwestował Fundusz Alfabeat – to stworzona na Łotwie, amerykańska spółka umożliwiająca wydawcom gier zwiększanie swoich dochodów oraz ich dywersyfikację. Po zaimplementowaniu Monetizr w swojej aplikacji, wydawcy już teraz mogą sprzedawać wysokiej jakości produkty z nią związane bezpośrednio w grze, zwiększając tym samym średni przychód na użytkownika (average revenue per user) nawet o 25 proc. W planach jest wprowadzenie uniwersalnej waluty dla graczy w
oparciu o blockchain.
Monetizr pozyskane od Alfabeat fundusze chce przeznaczyć na rozwój rozwiązania API, którego celem jest wykorzystanie metod uczenia maszynowego do mierzenia zaangażowania graczy w grach mobilnych. Monetizr ma zamiar identyfikować tzw. czynniki napędowe, czyli to, co budzi emocje graczy (emotional triggers). Zbierając dane o zachowaniach graczy i korzystając z uczenia maszynowego, chce zwiększać współczynniki konwersji.
– Zainwestowaliśmy w Monetizr, ponieważ ma doświadczony i zmotywowany zespół, nastawiony na globalny rozwój. Produkt wypełnia pewną lukę – już teraz motywuje użytkownika do większego zaangażowania w rozgrywkę – mówi Bartosz Lipnicki, Partner Zarządzający Alfabeat.
Model biznesowy
Jak wygląda obecny model biznesowy? Limitowane kolekcje związane z grą, sprzedawane są za określoną kwotę. Po odliczeniu kosztów ich produkcji, zyski dzielone są na pół. Przykładowo – koszt produkcji koszulki, sprzedawanej za 20 dolarów, wynosi 10 dolarów. Po odliczeniu tej kwoty, zarówno wydawca gry jak i Monetizr otrzymują po 5 dolarów. Podobnie dzielony jest zysk z reklam w grach. Reklamodawcy płacą wydawcy za określone zachowania gracza – kliknięcie, wyświetlenie czy przejście na stronę marki, a wpływy z reklam Monetizr dzieli na pół ze studiem, które stworzyło grę.
Pomysłodawcy rozwiązania szacują, że na świecie gier, które i mogą się pochwalić liczbą co najmniej miliona aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU) i mogą wejść z nimi w partnerstwo, jest obecnie 100 tys. Monetizr ma nadzieję nawiązać współpracę z 10 proc. z nich. Z obu źródeł – tj. ze sprzedaży z poziomu gry oraz z reklam – przeciętny zysk roczny to około 470 tys. USD na grę, do podziału między wydawcę i Monetizr.
– Docelowo Monetizr chce wprowadzić wspólną, uniwersalną walutę dla graczy, co umożliwi im zbieranie tokenów za czas, skille oraz zakupy dokonane w jednej grze i wydawanie ich w innej. To będzie prawdziwa rewolucja na rynku gier – podkreśla Bartosz Lipnicki z Alfabeat.
Obecnie, ponad 2 miliardy graczy na świecie, wydaje ponad 50 miliardów dolarów na zakup walut stosowanych w grach mobilnych. Kupione tam produkty i usługi nie mają żadnej wartości poza cyfrowym światem. Monetizr chce to zmienić i odpowiedzieć na wyzwanie, jakim jest brak możliwości transferowania cyfrowych walut pomiędzy grami.
Graj i zarabiaj
Obecnie, dzięki Monetizr, gracze otrzymują nagrody za spędzony na graniu czas i zdobyte punkty, co w efekcie sprawia, że poświęcą jej więcej uwagi. Gdy osiągną odpowiedni poziom w grze – mają np. możliwość zakupienia ściśle limitowanych przedmiotów z nią związanych. Przykładowo – osoby grające w symulator NBA mogą kupić koszulkę konkretnej drużyny. Trykoty stają się nie tylko cennym bonusem, są także swego rodzaju trofeum, którym użytkownicy mogą się chwalić w realnym życiu.
Z kolei marki współpracujące z Monetizr – dopasowane do odbiorców i fabuły gier – mogą docierać z precyzyjnie kierowanym przekazem reklamowym do grupy użytkowników, profilowanych zgodnie z ich zainteresowaniami, lokalizacją, historią zakupów na poziomie gry i innymi zachowaniami.
Monetizr podwyższa współczynnik konwersji nawet o 10,6 proc. oraz średni przychód na użytkownika (average revenue per user) nawet o 25 proc. Rozwiązanie jest już wykorzystywane przez ponad 30 game studios (producentów gier), co daje możliwość dotarcia do około 17 milionów graczy.
Rosnący rynek
Według danych Newzoo – globalny rynek gier w 2021 roku osiągnie wartość ponad 180 miliardów dolarów. Tylko w Polsce branża gamingowa wyceniana jest na około 520 mln dolarów (2 miliardy złotych). Już to może świadczyć o potencjale rozwiązania proponowanego przez łotewską platformę.
Monetizr przeszedł akcelerację w Techstars w Stanach Zjednoczonych. Spółka od początku działała globalnie, a członkowie zespołu uczestniczyli w pięciu exitach i mają wieloletnie doświadczenie związane z rynkiem gamingowym.
Kolejna inwestycja Alfabeat
W 2018 roku Alfabeat wsparł między innymi brytyjskie Andiamo, produkujące ortezy dla dzieci. Zainwestował również w – działające głównie na rynku amerykańskim – Intiaro, które tworzy aplikację do urządzania wnętrz przy wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości. Wsparł także RoboCamp, spółkę tworzącą podręczniki szkolne online z zakresu robotyki i programowania. Stał się również udziałowcem fińskiego Wolt, jednej z najprężniej rozwijających się europejskich spółek z branży food delivery.