czwartek, 21 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Funkcjonowanie numerów alarmowych w ramach systemu powiadamiania ratunkowego

    Zobacz również

    Prezes UKE informuje, że procedura: Jak informować o lokalizacji służb obsługujących wywołania na numery alarmowe 112, 997, 998, 999 oraz 984, 985, 986, 987, 991, 992, 993, 994, 995, 996 została zmodyfikowana, w związku z wejściem w życie przepisów ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego. Regulacja (ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.) w sposób kompleksowy normuje zagadnienia z

    - Reklama -

    zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, opierając system powiadamiania ratunkowego na centrach powiadamiania ratunkowego. System ma umożliwić przekazanie zgłoszeń alarmowych w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.

    Ustawa na nowo określiła obowiązki nałożone wcześniej na dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, połączenia telefoniczne do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999 powinny być kierowane do właściwego terytorialnie centrum powiadamiania ratunkowego oraz połączeń do innych numerów alarmowych do właściwych terytorialnie jednostek służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy.

    Zmiana kierowania wywołań alarmowych, w miarę uruchamiania kolejnych numerów alarmowych w centrach powiadamiania ratunkowego, skutkuje zmianami w alokacji podmiotów obsługujących zgłoszenia alarmowe. W związku z tym, konieczna jest bieżąca aktualizacja Numerów Kierowania Alarmowego (NKA) związanych z położeniem abonenta wywołującego na obszarze gminy. NKA są zestawiane w Tablicach NKA dostępnych na stronie internetowej UKE. Stanowią one dla dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych jedyne wiarygodne źródło informacji o obszarach kierowania wywołań na numery alarmowe.

    W celu dokonywania zmian w kierowaniu wywołań na numery alarmowe, w tym uruchomienia numeru na danym obszarze, stosowana jest procedura: Jak informować o lokalizacji służb obsługujących wywołania na numery alarmowe 112, 997, 998, 999 oraz 984, 985, 986, 987, 991, 992, 993, 994, 995, 996. Aby poprawić obsługę zgłoszeń alarmowych i zapewnić wszystkim mieszkańcom danego obszaru dostępność do właściwych zasobów ratowniczych, wprowadza się modyfikację wspomnianej procedury.

    Dla określonego numeru alarmowego na danym obszarze istnieje możliwość uruchomienia tylko jednej dyspozytorni obsługującej zgłoszenia alarmowe. W związku z tym, w przypadku kilku podmiotów gotowych do działań ratowniczych w zakresie określonego numeru alarmowego na danym obszarze, władze administracyjne właściwe dla danego terenu powinny opiniować wnioski poszczególnych podmiotów zamierzających obsługiwać numer alarmowy. Dotyczy to numerów alarmowych innych niż 112, 997, 998, 999, w szczególności numerów interwencyjnych, takich jak:

    •     991 – pogotowia elektrowni,
    •     992 – pogotowia gazowni,
    •     993 – pogotowia ciepłowni,
    •     994 – pogotowia wodociągów.
    ŹródłoUKE
    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...