Dane o reklamie online z najnowszego raportu gemiusAdMonitor komentują eksperci Gemiusa. Według Radosława Gołąba, dyrektora ds. rozwoju biznesu reklamowego w regionie EMEA, nie powinno być zaskoczeniem, że standardowa reklama typu display jest w dalszym ciągu najpopularniejszym formatem w internecie.
─ Jest to związane z rosnącym udziałem kampanii programatycznych, w których w przeważającej większości korzysta się właśnie z tradycyjnych banerów. Jednak programmatic to nie tylko banery, ale także wideo, które wyświetlane są zarówno w banerach, jak i przed streamami. Skuteczność tych formatów jest znacznie większa niż w przypadku reklam standardowych. Ciekawym, ale jednocześnie przewidywalnym wynikiem jest to, że skuteczność kampanii zarówno tradycyjnych, jak i typu rich media jest znacznie wyższa na urządzeniach mobilnych niż na komputerach osobistych i laptopach. Wskaźniki CTR nie pozostawiają złudzeń. Dla kampanii banerowych CTR na komputerach wynosi 0,6 proc., natomiast na urządzeniach mobilnych – 0,8 proc. Z kolei formaty rich media na komputerach generują CTR na poziomie 2,2 proc., a na urządzeniach mobilnych 2,8 proc. Wyraźnie widać również trend, w którym budżety reklamowe trafiają coraz częściej do kanału mobile. Rumunia jest liderem, jeśli chodzi o taki podział – tam aż 39 proc. kampanii było emitowanych na urządzeniach mobilnych. W przyszłości możemy się spodziewać dalszego wzrostu w tym obszarze, ale jednocześnie prawdopodobne jest, że wskaźniki skuteczności takie jak CTR będą malały – dodaje Radosław Gołąb.
─ Tureckie agencje doskonale wiedzą, do kogo kierować swoje działania i w jaki sposób należy to robić, aby uzyskać wysokie wyniki CTR – mówi Idil Kesten, szef tureckiego oddziału Gemiusa. ─ Wskaźnik ten pozostaje jednym z najważniejszych kryteriów w ocenie powodzenia sukcesu kampanii cyfrowych. Weryfikując skuteczność danej agencji, właściciele marek analizują właśnie średnie wyniki CTR. Dlatego też agencje tworzą głównie kampanie zorientowane na wydajność i realizują je w ściśle określonych grupach demograficznych oraz sieciach reklamowych. Rezultaty śledzone są bezustannie za pomocą badania gemiusDirectEffect. Nie ograniczając się jedynie do zwykłych banerów, agencje chcą sięgać również po inne formaty reklamowe, takie jak interstitial, sticky czy prestitial. Zespół odpowiedzialny za gemiusDirectEffect w firmie Gemius przyczynia się do tego sukcesu, dostarczając agencjom zaawansowane raporty z danymi dotyczącymi współoglądalności, URL oraz wskaźnika inscreen, co pomaga w budowaniu praktycznych strategi ─ dodaje Kesten.
─ Na Ukrainie, w porównaniu z innymi rozwijającymi się krajami, odnotowuje się wyższy, bo 40 proc. udział formatów rich media w wyświetleniach ─ komentuje Lesya Prus, szef oddziału Gemiusa na Ukrainie, w Rosji i Kazachstanie. ─ Według zgromadzonych danych wskaźnik klikalności w przypadku tego formatu reklam jest wyższy niż w przypadku formatu regular baner. Zgodnie z przeprowadzonym również przez Gemiusa badaniem gemiusAdReal reklamy związane z branżą handlu i branżą spożywczą plasują się zwykle w pierwszej trójce pod względem liczby wyświetleń, i to właśnie te branże mają najwyższy CTR według gemiusDirectEffect i gemiusAdOcean. ─ podsumowuje Prus.