piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Generacja Z na rynku pracy – T-Mobile z inicjatywą Futureproof

    Zobacz również

    Pokolenie Z wkracza właśnie na rynek pracy. Niestety młodzi ludzie często napotykają w tym obszarze na różnego rodzaju trudności. Wiele z nich związanych jest ze stereotypami na temat rzekomo „egoistycznej” generacji. Nie wszyscy biorą jednak pod uwagę olbrzymiego potencjału, jaki tkwi w młodszych rocznikach. W T-Mobile dostrzegamy nie tylko trudne położenie młodzieży, ale przede wszystkim jej niesamowity potencjał.

    - Reklama -

    Właśnie dlatego chcemy wspierać pokolenie Z w rozwoju ich kariery zawodowej, odkrywani talentów i wykorzystaniu kompetencji w praktyce. A wszystko to w ramach kampanii „Futureproof”.

    Z raportu Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy, 2018” wyłania się ciekawy obraz pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 1995 roku. Zgodnie z badaniami, cytowanymi na stronie uniwersytetu SWPS, najmłodszym rocznikom szczególnie zależy na tym, by ich życie zawodowe było swego rodzaju „tłem” dla codzienności. Nie może być więc uciążliwe i kolidować z podstawowymi wygodami1. Inne dane mówią o tym, że 69% młodych Polek i Polaków w wieku 16–26 lat deklaruje, że jest zaniepokojonych swoimi perspektywami związanymi z przyszłą pracą2. Natomiast 88% osób z pokolenia Z, wybierając kierunek kształcenia, brało pod uwagę głównie zapotrzebowanie na określone kwalifikacje na rynku pracy3.

    Z czym muszą się mierzyć najmłodsze roczniki?

    A więc z jednej strony konkretne oczekiwania i potrzeba wolności, z drugiej – niepokój, a zarazem dostosowanie swoich wyborów edukacyjnych do wymogów zatrudnienia. Odwołując się raz jeszcze do raportu Deloitte4, wynika z niego także, że pokolenie Z często nie wie, co chce robić w życiu, nie ma sprecyzowanych planów kariery.

    Młodym ludziom zależy na tym, żeby praca była sensownym uzupełnieniem ich stylu życia, natomiast są oni świadomi tego, w jak niepewnym środowisku rynkowym funkcjonują. Umowy śmieciowe, niestabilność, niechęć do zatrudniania młodych osób bez doświadczenia, braki systemowe w programie studiów, wreszcie dynamicznie zmieniający się rynek, który utrudnia wybór kierunku kształcenia – wszystko to może wywoływać strach o przyszłość.

    Pandemia tylko ten strach podsyciła, w efekcie czego 64% przedstawicieli pokolenia Z jest zaniepokojonych perspektywą rzeczywistości popandemicznej, 43% z nich nie wie, co robić w przyszłości, a 60% nie ma pewności, które zawody będą istnieć za parę lat5. Do tego dochodzą jeszcze inne problemy, między innymi przeświadczenie starszych pokoleń o tym, że indywidualizm, tak charakterystyczny dla “zetek”, oznacza zarazem egoizm i brak poważnego podejścia do życia.

    Wyjątkowe pokolenie Z

    Tymczasem roczniki urodzone po 1995 roku mają światu sporo do zaoferowania. To pokolenie, które jak żadne inne wcześniejsze, uznaje internet za swoje naturalne środowisko komunikacji, rozrywki, pracy. Nowe technologie nie mają przed nimi tajemnic, zatem są świetnie przygotowani do działania w takich sektorach jak IT, social media, PR czy e-commerce.

    Cechuje ich kreatywne spojrzenie na rzeczywistość, umiejętność adaptowania się do nowych warunków, otwartość i komunikatywność i – bardzo często – dobra lub rewelacyjna znajomość angielskiego. Dlatego są doskonałym “materiałem” dla międzynarodowych, nowoczesnych korporacji i startupów, które stawiają na luźną atmosferę w pracy i innowacyjne pomysły.

    Młodzi ludzie często są również gotowi na zmianę miejsca zamieszkania, również ze względu na pracę, bo nie przywiązują się zazwyczaj do jednego konkretnego miejsca na mapie. Szczególnie że wiele zadań można dziś wykonywać z dowolnego miejsca na ziemi, działając jako cyfrowy nomada.

    Jednocześnie wspomniane pokolenie ceni stabilność zatrudnienia, możliwość doszkalania się oraz konkurencyjne wynagrodzenie, a więc wszystkie te “tradycyjne” wartości na rynku zawodowym6. Dlatego, aby odnaleźć się w środowisku pracy i w pełni wykorzystać swój potencjał, potrzebują wsparcia.

    Kampania „Futureproof” – przyszłość należy do pokolenia Z

    Wraz z Grupą Deutsche Telekom wystartowaliśmy z kampanią Futureproof. Chcemy w ten sposób wspomóc młodych ludzi z pokolenia Z w rozwoju kariery zawodowej, odkryciu swoich talentów i wykorzystaniu kompetencji w praktyce. Stworzyliśmy bezpłatną aplikację o tej samej nazwie, która pomaga określić preferencje zawodowe, uwzględniające osobowość użytkownika, i przypisuje je do konkretnych obszarów rynku.

    Na platformie znalazło się ponad 100 inspirujących tekstów, które umożliwią młodym osobom lepsze przygotowanie m.in. na wyzwania stawiane na rynku pracy czy do rozmowy kwalifikacyjnej online.

    Ale pomysłowa aplikacja to nie wszystko. Firmy, które wchodzą w skład Grupy Deutsche Telekom, w tym T-Mobile Polska, chcą kompleksowo wspierać młode osoby przez takie inicjatywy jak programy dla studentów, praktyki czy działania na poziomie lokalnym. Powstał również spot zachęcający generację Z do optymistycznego patrzenia w przyszłość i rozwijania swoich pasji, które w naturalny sposób mogą łączyć się ze ścieżką zawodową.

    Do inicjatywy dołączyła artystka Billie Eilish, przedstawicielka pokolenia Z, która w swoich utworach i wypowiedziach niejednokrotnie porusza temat przyszłości, mówiąc o niej między innymi tak: Wydaje się niepewna. Niezmiennie inspiruje mnie jednak, jak wiele nasza generacja jest w stanie osiągnąć wobec rzeczywistości pełnej tak zróżnicowanych wyzwań.

    ŹródłoT-Mobile
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...