GfK wprowadza technologię gromadzącą i analizującą informacje o cenach online (ang. Online Pricing Intelligence, OPI), która pozwala na prowadzenie codziennego monitoringu cen produktów na wielu rynkach i różnych obszarach językowych i w różnych walutach. Narzędzie może być wykorzystywane zarówno przez producentów, jak i sprzedawców detalicznych.
Pozwala monitorować i analizować trendy w codziennej dynamice cen, w zakresie różnych marek, u różnych detalistów.
Zbierane dane umożliwiają detalistom ocenę i porównanie ich cen na tle wielu kategorii i regionów geograficznych. Mogą być one także połączone bezpośrednio z systemem zarządzania cenami detalicznymi firmy, aby zmiany cen dokonywane były automatycznie, w oparciu o wcześniej założone kryteria. Dzięki temu obrana przez klienta konkretna strategia ustalania cen detalicznych może być dostosowywana do działań podejmowanych przez jego konkurentów w najkrótszym możliwym czasie.
Z kolei producenci mogą wykorzystywać dane do monitorowania i lepszego zrozumienia pozycji rynkowej własnych produktów i produktów konkurencji.
Agnieszka Szlaska-Bąk, analityk w zespole Sales Effectiveness, komentuje: – Konkurencja cenowa jest obecnie bardziej zawzięta niż kiedykolwiek przedtem, ponieważ kupujący (i konkurenci-detaliści) aktywnie korzystają z informacji o cenach dostępnych online, aby błyskawicznie sprawdzać ceny produktów u innych detalistów. Tempo zmian na rynku i liczba konkurentów sprzedających ten sam produkt oznaczają, że sukces – jak nigdy wcześniej – zależy od posiadania aktualnych informacji o konkretnym produkcie. Dzięki rozwiązaniu OPI pokazujemy skalę zmian cen, jak się kształtują, jak często i w jakich okolicznościach.
Przykładowy wykres przedstawia analizę sprzedaży detalicznej wybranego modelu smartfona w poszczególnych kanałach dystrybucji z uwzględnieniem zmian cenowych od marca do czerwca 2018 roku.
Na przestrzeni analizowanych 3 miesięcy zaobserwowano 17-procentowy spadek ceny detalicznej produktu. Cena detaliczna była średnio o 5 proc. wyższa od ceny sprzedaży (723 zł wobec 686 zł).
Początek znaczących obniżek miał miejsce w 13 tygodniu roku. Najniższą cenę za produkt oferował w połowie maja Media Markt (564 zł).
W analizowanym okresie cena produktu ulegała zmianie 28 razy. Najczęściej miało to miejsce we wtorek (32 proc.). Zmian cen najczęściej dokonywał serwis Morele (35 proc.).
Agnieszka Szlaska-Bąk: – Główną przyczyną, dla której konsumenci na całym świecie wybierają zakupy w internecie, jest oszczędność. Wyszukiwanie najlepszych cen to jedna z najczęstszych aktywności, którą podejmują w sieci. To poważne wyzwanie dla sprzedawców. W wojnie o klienta właściwe ustalenie poziomu cen w internecie stało się koniecznością. Jeżeli sprzedawcy mają maksymalizować swoje przychody bez utraty marży, ich produkty muszą być zawsze dostępne w odpowiedniej cenie. To zaś oznacza, że muszą szybko reagować na zmiany cen wprowadzane przez konkurencję. Jeżeli cena produktu jest zbyt wysoka, spadek sprzedaży staje się nieunikniony. Z drugiej strony, jeżeli cena jest zbyt niska, sprzedaż wzrośnie, ale kosztem rentowności. Co więcej, niewłaściwa cena może mieć negatywny wpływ na percepcję produktów i marki wśród konsumentów. W ustaleniu właściwego poziomu ceny może pomóc trafna strategia ustalania cen internetowych.