Własna komórka, oprogramowanie dla telefonów mobilnych, a także koncesja na sieć przenośnej telefonii, to najnowsze plany Google. Koncern przygotowuje się do mocnego wejścia na rynek telekomunikacyjny (DI)
O pracach nad własnym telefonem oraz innych inwestycjach w sektorze telekomunikacyjnym poinformował The Wall Street Journal, powołując się na osobę uczestniczącą w projekcie, który (według szacunkowych danych) pochłonął już kilkaset milionów dolarów.
Zdaniem gazety, telefon najwcześniej pojawi się na rynku w przyszłym
roku, jednak już teraz Google przedstawił pierwsze prototypy swej
komórki amerykańskim operatorom mobilnym – AT&T, T-Mobile USA oraz
Verizon Wireless. Nie wiadomo jeszcze, kto miałby być producentem tego
telefonu – wśród potencjalnych firm dość często wymieniana jest
koreańska LG.
Gigant prowadzi z operatorami również rozmowy dotyczące standaryzacji
mobilnego oprogramowania. Koncern ma bowiem nadzieję, że skorzystają
oni z jego własnych rozwiązań. Google pracuje intensywnie nad pełnym
pakietem aplikacji dla telefonów komórkowych, obejmującym m.in. mobilną
przeglądarkę internetową, program pocztowy, a także specjalną wersję
wyszukiwarki.
Z jednej strony używanie aplikacji przez klientów oznaczałoby dla
operatorów komórkowych wzrost ilości sprzedanych pakietów danych, z
drugiej jednak pozbawiłoby ich kontroli nad reklamami, które
pojawiałyby się w telefonie. Zajęcie mobilnego rynku reklam jest jednym
z głównych celów Google.
Koncern ogłosił również swój udział w bitwie o licencję na sieć
telefonii komórkowej w Stanach Zjednoczonych. W licytacji, która
zakończyć ma się w styczniu 2008 r., Google chce zaoferować za sieć do
4,6 miliarda dolarów.
Jeśli wszystkie te plany by się spełniły, Google stałby się operatorem
telekomunikacyjnym, producentem telefonów komórkowych i dostawcą
oprogramowania do nich w jednym (nie wspominając o dotychczasowej
działalności w internecie).