- Grupa Emirates: nowy rekord – zysk przed opodatkowaniem[1] wyniósł w ostatnim półroczu 10,4 mld AED (2,8 mld dolarów), o 1% więcej w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Wzrost przychodów o 5% do 70,8 mld AED (19,3 mld dolarów) dzięki wysokiemu popytowi na usługi wszystkich działów grupy.
- Linie Emirates: przychody wzrosły o 5% do 62,2 mld AED (16,9 mld dolarów), a zysk przed opodatkowaniem wyniósł 9,7 mld AED (2,6 mld dolarów) – o 2% więcej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Wynik jest odzwierciedleniem wysokiego zapotrzebowania na loty pasażerskie i towarowe w poszczególnych regionach oraz atrakcyjności oferty produktów i usług podtrzymywanej przez stałe inwestycje.
- dnata: przychody wzrosły o 11% do 10,4 mld AED (2,8 mld dolarów) w związku z intensyfikacją działań w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 720 mln AED (196 mln dolarów), czyli o 5% mniej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
- Prezes zarządu Grupy Emirates wskazuje, że rekordowe wyniki to zasługa modelu biznesowego organizacji oraz dynamicznego rozwoju Dubaju. Zyski zostaną przeznaczone na dalszą poprawę jakości usług, dobrostan pracowników oraz nowoczesne rozwiązania i innowacyjne projekty rozwojowe.
Grupa Emirates właśnie ogłosiła najlepsze półroczne wyniki finansowe w swojej historii, wykazując w pierwszych sześciu miesiącach roku 2024/25 zysk przed opodatkowaniem w wysokości 10,4 mld AED (2,8 mld dolarów) i tym samym bijąc ubiegłoroczny rekord.
W roku finansowym 2024/25 po raz pierwszy Grupa Emirates podlegała wprowadzonemu rok wcześniej opodatkowaniu CIT. Po uwzględnieniu stawki podatku 9% zysk netto wyniósł 9,3 mld AED (2,5 mld dolarów).
Grupa utrzymała wysoką rentowność operacyjną, o czym świadczy wynik EBITDA na poziomie 20,4 mld AED (5,6 mld dolarów) – nieznacznie niższy od 20,6 mld AED (5,6 mld dolarów) w roku ubiegłym.
Przychody grupy w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2024/25 wyniosły 70,8 mld AED (19,3 mld dolarów). To o 5% więcej niż zeszłoroczny wynik 67,3 mld AED (18,3 mld dolarów), co świadczy o niezmiennie wysokim popycie na usługi różnych działów grupy na poszczególnych rynkach.
Grupa zakończyła pierwsze półrocze 2024/25 na dobrym poziomie płynności – 43,7 mld AED (11,9 mld dolarów) wg stanu na dzień 30 września 2024 r. w porównaniu z 47,1 mld AED (12,8 mld dolarów) 31 marca 2024 r. Wykorzystała duże rezerwy gotówkowe, finansując spłatę długów i inne potrzeby biznesowe, m.in. zakup nowych samolotów towarowych. Ponadto grupa wypłaciła właścicielowi dywidendę w wysokości 2 mld AED zgodnie z deklaracją na koniec roku finansowego 2023-24.
Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates powiedział: ,- Grupa pobiła ubiegłoroczny rekord, osiągając fantastyczny wynik w pierwszym półroczu 2024/25. To kolejny dowód na skuteczność naszego modelu biznesowego, który sprawdza się w połączeniu z rozwojem Dubaju jako atrakcyjnego miejsca do życia, pracy, zwiedzania, tranzytu i interesów.
– ,Wysoka rentowność grupy umożliwia nam inwestycje, które gwarantują dalszy sukces. Inwestujemy miliardy dolarów w nowe produkty i usługi dla naszych klientów, nowoczesne technologie i innowacyjne projekty z myślą o dalszym rozwoju, a także w dobrostan naszych pracowników, którzy codziennie dbają o bezpieczeństwo i zadowolenie klientów.
Szejk Al Maktoum dodał: ,- Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku zapotrzebowanie klientów pozostanie wysokie i liczymy na wzrost przychodów w miarę rozbudowy floty Emirates i otwierania nowych obiektów dnata. Mimo że perspektywy są obiecujące, nie zamierzamy spoczywać na laurach. Zachowamy elastyczność w dysponowaniu zasobami w dynamicznych warunkach rynkowych.
W związku ze wzrostem oferowania i rozwojem działalności zespół Grupy Emirates powiększył się o 3% względem stanu z 31 marca 2024 r. do 114 610 osób wg stanu na 30 września 2024 r. Zarówno Emirates, jak i dnata kontynuują także ukierunkowane kampanie rekrutacyjne z myślą o przyszłych potrzebach.
Linie Emirates
Linie Emirates kontynuowały rozbudowę siatki połączeń przez hub w Dubaju. W pierwszym półroczu 2024/25 przewoźnik zwiększył liczbę rejsów do ośmiu miast: Amsterdamu, Cebu, Clark, Luandy, Lyonu, Madrytu, Manili i Singapuru.
W maju linie wznowiły codzienne loty do Phnom Penh w Kambodży przez Singapur, a w czerwcu uruchomiły codzienne połączenia do Bogoty przez Miami, zwiększając swoją obecność w Ameryce Południowej dzięki nowemu połączeniu z Kolumbią. We wrześniu otworzyły nową trasę na Madagaskar przez Seszele, do 30 września rozszerzając sieć pasażersko-towarową do 148 portów lotniczych w 80 krajach.
Aby zwiększyć wybór połączeń, Emirates zawarły w pierwszej połowie roku nowe porozumienia code-share, interline i intermodalne z siedmioma partnerami: AirPeace, Avianca, BLADE, ITA Airways, Iceland Air, SNCF Railway i Viva Aerobus.
Od 1 kwietnia do 30 września 2024 r. w ramach wartego 4 mld dolarów programu modernizacji floty linie oddały do użytku osiem samolotów (trzy Airbusy A380 i pięć Boeingów 777) z całkowicie odnowionym wnętrzem. Modernizacja pozwoliła na szybsze wprowadzenie najnowszych produktów pokładowych, w tym Boeingów 777 w konfiguracji czteroklasowej obejmującej m.in. rozkładane fotele wyposażone w podręczny barek w klasie biznes w nowym układzie 1-2-1 oraz popularną klasę ekonomiczną premium.
Pierwszy zmodernizowany Boeing 777 został skierowany na trasę do Genewy w sierpniu, a następnie do Tokio (Haneda) i Brukseli. W kolejnym półroczu na zmodernizowane Boeingi 777 może liczyć kolejnych 10 tras: Rijad, Zurych, Kuwejt, Dammam, Chicago, Boston, Dallas-Fort Worth, Seattle, Newark-Ateny i Miami-Bogota.
Do końca roku najnowsze produkty pokładowe dla samolotów A380 i Boeing 777 (w tym klasa ekonomiczna premium) pojawią się na ponad 30 trasach.
Jeśli chodzi o usługi lotniskowe, Emirates zainwestowały 44 mln AED w nowe poczekalnie dla klientów premium na lotniskach Londyn Stansted i Dżudda oraz w odnowienie poczekalni w Paryżu (CDG) – wszystko w ramach długofalowego programu rozbudowy sieci poczekalni Emirates. W lipcu przewoźnik otworzył także nowy sklep podróżniczy w Hongkongu – pierwszą tego typu placówkę poza ZEA – i planuje uruchomienie kolejnych w ramach strategii rozwoju działalności handlowej.
Emirates kontynuują działania na rzecz ochrony środowiska, w miarę możliwości zwiększając wykorzystanie ekologicznego paliwa lotniczego SAF (sustainable aviation fuel). W pierwszym półroczu przewoźnik po raz pierwszy zatankował SAF w Singapurze i na lotnisku Londyn Heathrow.
Emirates przystąpiły do Niemieckiej Inicjatywy na rzecz Odnawialnych Źródeł Energii w Lotnictwie (aireg), a ponadto zostały partnerem projektu na rzecz badań nad redukcją emisji przy Uniwersytecie Cambridge – Aviation Impact Accelerator (AIA). Przy okazji udziału w tej inicjatywie przewoźnik po raz pierwszy skorzystał ze środków specjalnego funduszu o wartości 200 mln dolarów na ekologiczne rozwiązania w lotnictwie.
W pierwszej połowie roku 2024/25 linie Emirates zwiększyły inwestycje w międzynarodową rozpoznawalność marki, m.in. podpisując nową umowę sponsorską w charakterze oficjalnego przewoźnika rozgrywek Wimbledonu. Ponadto Emirates przedłużyły współpracę z Międzynarodową Radą Krykieta (ICC) na kolejne 8 lat, a z portugalskim klubem piłkarskim SL Benfica – na 5 lat.
Całkowite oferowanie w pierwszych sześciu miesiącach roku wzrosło o 5% do 29,9 mld tonokilometrów (ATKM) dzięki rozszerzeniu operacji lotniczych. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) zwiększyła się o 4%, a przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) wzrósł o 2%. Średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor) wyniósł 80% w porównaniu z 81,5% w analogicznym okresie ubiegłego roku. W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2024 r. linie Emirates przewiozły 26,9 mln pasażerów – o 3% więcej w porównaniu z identycznym okresem w zeszłym roku.
W pierwszym półroczu linie Emirates SkyCargo przewiozły 1 198 000 ton ładunków, tj. o 16% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przyczyniły się do tego m.in. zamówienia z chińskich platform e-commerce oraz wzrost wolumenu przesyłek do Dubaju.
Aby sprostać rosnącemu popytowi, przewoźnik zwiększył moc przewozową poprzez odbiór nowego Boeinga 777 do floty towarowej oraz wynajęcie dwóch dodatkowych Boeingów 747F w ramach umowy wet lease. W pierwszym półroczu linie Emirates złożyły także zamówienia na 10 kolejnych Boeingów 777 Freighter z myślą o dalszym rozwoju.
Rosnące zainteresowanie specjalistycznymi usługami Emirates SkyCargo oraz doskonała sieć połączeń obsługiwanych przez samoloty towarowe i pasażerskie przyczyniły się do wzrostu zysku z przewozu towarów o 11%.
Zysk Emirates przed opodatkowaniem w pierwszej połowie roku 2024/25 osiągnął rekordowy poziom 9,7 mld AED (2,6 mld dolarów). Dla porównania w tym samym okresie w roku poprzednim przewoźnik odnotował zysk 9,5 mld AED (2,6 mld dolarów). Zysk Emirates po opodatkowaniu wyniósł 8,7 mld AED (2,4 mld dolarów).
Przychody Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 62,2 mld AED (16,9 mld dolarów) wzrosły o 5% w porównaniu z 59,5 mld AED (16,2 mld dolarów) w analogicznym okresie poprzedniego roku. Linie zawdzięczają nowy rekord niezmiennie wysokiemu zapotrzebowaniu na loty pasażerskie i towarowe na poszczególnych rynkach oraz jakości oferowanych usług.
Bezpośrednie koszty operacyjne (w tym paliwa) Emirates wzrosły o 6% w związku z rozwojem działalności. Paliwo wciąż stanowi największą część kosztów operacyjnych ponoszonych przez linie – 32% w porównaniu z 34% w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Z uwagi na popyt i zwiększenie działalności w pierwszym półroczu wynik EBITDA Emirates pozostał na wysokim poziomie 19,1 mld AED (5,2 mld dolarów), co stanowi nieznaczny spadek (2%) w porównaniu z 19,5 mld AED (5,3 mld dolarów) w roku ubiegłym.
dnata
dnata odnotowała znaczący wzrost w pierwszym półroczu 2024/25, kontynuując intensyfikację działań w poszczególnych segmentach biznesowych – obsługi naziemnej i cargo, cateringu i sprzedaży oraz usług turystycznych.
W pierwszej połowie roku działy usług lotniskowych, cateringu i sprzedaży pozyskały szereg ważnych klientów i rozwinęły współpracę z dotychczasowymi zleceniodawcami na całym świecie. Jak widać, spółka skutecznie odpowiada na zróżnicowane potrzeby linii lotniczych, zachowując wysokie standardy bezpieczeństwa oraz jakość produktów i usług.
Ponadto dnata kontynuowała inwestycje strategiczne, dostosowując ofertę do wymagań klientów i wypróbowując nowe możliwości na rynku. Wśród najważniejszych działań pierwszego półrocza warto wymienić: rozszerzenie działalności w USA wraz z rozpoczęciem obsługi naziemnej na lotnisku Raleigh-Durham, zawarcie ważnych umów na dostawę sprzętu do obsługi naziemnej (GSE) o łącznej szacowanej wartości w cyklu życia urządzeń przekraczającej 210 mln dolarów, a także plan zwiększenia przepustowości obsługi cargo w Zurychu o 50% poprzez rozbudowę powierzchni magazynowej.
dnata w dalszym ciągu działała na rzecz zmniejszenia emisji, inwestując w proces przejścia całej swojej floty pojazdów nielotniczych i sprzętu GSE w Zjednoczonych Emiratach Arabskich na biopaliwa. Ponadto w Brazylii i ZEA spółka zwiększyła liczbę elektrycznych urządzeń GSE.
Przychody dnata, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 10,4 mld AED (2,8 mld dolarów) wzrosły o 11% względem 9,3 mld AED (2,5 mld dolarów) w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Całkowity zysk przed opodatkowaniem wyniósł 720 mln AED (196 mln dolarów), tj. o 5% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, głównie w wyniku jednorazowego odpisu w wysokości 152 mln AED. Zysk netto dnata wyniósł 571 mln AED (156 mln dolarów).
Wynik EBITDA na poziomie 1,3 mld AED (354 mln dolarów) oznacza wzrost o 16% w porównaniu z 1,1 mld AED (305 mln dolarów) w roku ubiegłym i świadczy o wysokiej rentowności operacyjnej grupy.
Obsługa lotniskowa w dalszym ciągu generuje największą część przychodu dnata – 4,8 mld AED (1,3 mld dolarów), co stanowi wzrost o 15% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Dzieje się tak dzięki coraz intensywniejszej działalności linii korzystających z usług spółki, zwłaszcza w Australii, Singapurze, ZEA i Wielkiej Brytanii. Liczba samolotów obsłużonych przez dnata wzrosła o 2% do 391 365. Ponadto spółka przeładowała 1,5 mln ton cargo – aż o 18% więcej dzięki wysokiemu globalnemu popytowi na loty towarowe.
Dział cateringu i sprzedaży dnata wypracował przychód w wysokości 3,7 mld AED (1 mld dolarów), co stanowi wzrost o 8%. Wynik ten był w znacznej mierze efektem większej produkcji w Australii i Wielkiej Brytanii, rozwoju segmentu sprzedaży zgodnie ze strategią działu oraz uwzględnienia w umowach rosnących kosztów zaopatrzenia. Liczba dostarczonych posiłków zmalała o 5% do 62,7 mln w porównaniu z 66,3 mln w zeszłym roku.
Dział turystyczny dnata wygenerował przychody w wysokości 1,8 mld AED (483 mln dolarów), czyli o 23% więcej względem 1,4 mld AED (391 mln dolarów) w analogicznym okresie w roku ubiegłym – m.in. dzięki dobrym wynikom podległych mu operatorów Imagine Cruising, Destination Asia i Middle East Corporate Travel. Całkowita wartość transakcji sprzedaży usług turystycznych wyniosła 4,5 mld AED (1,2 mld dolarów) w porównaniu z 4,1 mld AED (1,1 mld dolarów) w tym samym okresie w roku poprzednim.