2019 rok był dla Grupy Polsat kolejnym okresem bardzo dobrych wyników operacyjnych i finansowych. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się: wdrożenie koncepcji „TV/Internet/Telefon. Dla każdego. Wszędzie”, rozszerzenie oferty sportowej premium, podpisanie umowy JV z Discovery oraz TVN z intencją stworzenia wspólnej platformy OTT agregującej polskojęzyczny kontent, strategiczny alians z Asseco Poland oraz rozpoczęcie budowy pierwszej komercyjnej sieci 5G.
Już 2 mln klientów Grupy korzysta z usług łączonych, a lojalność abonentów rośnie – po raz kolejny wskaźnik odejść klientów był na rekordowo niskim poziomie 6,4%. Był to także bardzo dobry rok pod względem wyników finansowych – przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 1,1 mld zł.
Najważniejsze dane operacyjne[1] za IV kwartał i cały 2019 r.
W styczniu 2020 pozyskaliśmy 2-milionowego klienta oferty multiplay:
- Konsekwentna realizacja strategii skutkuje stabilnym wzrostem liczby klientów – o 197 tys. (11%) r/r do 1,99 mln, co stanowi 35% bazy klientów kontraktowych,
- Liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów wzrosła do 6,05 mln,
- Kolejny kwartał rekordowo niskiego poziomu wskaźnika odejść klientów (churn) – spadek o 1,2 p.p. r/r, do poziomu zaledwie 6,4% w skali roku.
Silny przyrost liczby usług kontraktowych – o 469 tys. (3%) r/r do 14,73 mln:
- Wzrost liczby usług telefonii komórkowej – aż o 549 tys. (7,5%) r/r do 7,9 mln efektem korzystnego wpływu strategii multiplay oraz prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym 2018 r., wspartych dobrą sprzedażą w segmencie B2B (m2m),
- Łączna liczba świadczonych w modelu kontraktowym usług płatnej telewizji była na wysokim poziomie 5 mln,
- Stabilna baza usług Internetu wynosząca ok. 1,8 mln. W 2019 r. klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu przetransferowali ok. 1,1 EB danych. W zasięgu sieci LTE Grupy jest blisko 100% Polaków, a LTE Advanced – 82% mieszkańców kraju.
Stabilna baza ponad 5,6 mln klientów kontraktowych:
- Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na jednego klienta – o 4,5% r/r,
- Każdy klient posiadał średnio 2,61 usługi z portfolio Grupy,
- Wzrost średniego miesięcznego przychodu od klienta kontraktowego (ARPU) o 1,9%, do 85,6 zł.
Stabilna baza usług prepaid rzędu 2,7 mln, z wysokim ARPU na poziomie 20,3 zł.
- Kanały Grupy Telewizji Polsat uplasowały się w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 24,2% (10,4% kanału głównego oraz 13,8% kanałów tematycznych) w IV kwartale i 24,3% (11,0% kanału głównego i 13,3% kanałów tematycznych) w całym 2019 r.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły w IV kwartale o 2,4% r/r do 379 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28,6%, a w całym 2019 r. odnotowały wzrost o 1,9% r/r do 1,22 mld zł, zapewniając udział w rynku reklamy na poziomie 28,0%.
Grupa Polsat w 2019 roku zrealizowała wszystkie zaplanowane działania, dzięki którym umocniła swoją pozycję na rynkach płatnej telewizji, telekomunikacyjnym oraz nadawania i produkcji telewizyjnej.
– Odnieśliśmy duży sukces na rynku multiplay. Po blisko sześciu latach od uruchomienia, program smartDOM jest największym w Polsce programem oferującym usługi łączone dla domu i rodziny. Korzysta z niego już ponad 2 miliony klientów, a łączna liczba posiadanych przez nich usług przekracza 6 milionów. Łącznie świadczymy ponad 14,7 mln usług kontraktowych, a wskaźnik rezygnacji klientów ponownie się obniżył i osiągnął rekordowo niski poziom 6,4% w skali roku, co jednoznacznie świadczy o tym, że nasi klienci są najbardziej lojalni – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. – Co szczególnie cieszy, Plus był liderem przenoszenia numerów, dzięki czemu jest najczęściej wybieranym operatorem w Polsce.
Grupa pomyślnie zakończyła fazę testów technologii 5G i rozpoczęła budowę pierwszej w Polsce komercyjnej sieci 5G na częstotliwości 2600 MHz TDD. Została również nawiązana współpraca strategiczna z Asseco, która wzmocni Grupę w obszarze IT, kluczowym do świadczenia usług nowoczesnych, najwyższej jakości i korzystających z najnowszych rozwiązań technicznych.
– W 2019 roku w myśl naszej idei strategicznej „Telewizja/Internet/Telefon. Dla każdego. Wszędzie” konsekwentnie pracowaliśmy nad rozwojem naszych usług tak, by były dostępne dla wszystkich polskich rodzin, w wygodny sposób i w różnych technologiach. Wprowadziliśmy dwie nowe usługi telewizyjne dostępne za pośrednictwem Internetu – telewizję kablową w technologii IPTV i telewizję internetową z dekoderem OTT. Z kolei dzięki dostępowi do infrastruktury Netii rozpoczęliśmy sprzedaż Internetu stacjonarnego – także w technologii światłowodowej o prędkości do 1 Gb/s – który dociera do 2,7 mln domów w całej Polsce – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
Grupa cały czas wzmacnia swoją ofertę sportową premium – wprowadziła kanały Canal+ Sport 3 i 4 z rozgrywkami PKO BP Ekstraklasy, które doskonale uzupełniają kanały Polsat Sport Premium z Ligą Mistrzów i Ligą Europy UEFA, a także stacje Eleven Sports z największymi ligami europejskimi. Grupa wspiera też produkcje kinowe, które odniosły duży sukces komercyjny – „Jak poślubić milionera”, „(Nie)znajomi”, „Psy 3. W imię zasad” i „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Dwa ostatnie tytuły w ciągu kilku pierwszych tygodni przyciągnęły do kin ponad milion widzów.
– To kolejny bardzo dobry rok dla Telewizji Polsat. Byliśmy w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej zarówno jako cała Grupa, jak i kanał główny Polsat, osiągając łączne wyniki oglądalności zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24,3%. Na tle stabilnego rynku przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły o 1,9%, osiągając 1,22 mld zł – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu, Telewizja Polsat Sp. z o.o. – Na tak dobre wyniki miała wpływ bardzo udana kompozycja propozycji programowych – silne ramówki sezonowe składające się zarówno ze sprawdzonych formatów i seriali, jak i nowości, jak również mocna oferta filmów, transmisje sportowe z wielu wydarzeń, rzetelne informacje i szeroka oferta programów publicystycznych.
Najważniejsze dane finansowe za IV kwartał i cały 2019 r.
Silne wyniki finansowe Grupy w 2019 r. (z włączeniem MSSF 16):
- przychody: 11,7 mld zł,
- EBITDA: 4,2 mld zł,
- marża EBITDA: 36%,
- zysk netto: 1,1 mld zł,
- wolne przepływy pieniężne: 1,3 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
- całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM: 2,90x (z wyłączeniem MSSF 16).
– Także wyniki finansowe zapewniają nam wiele powodów do zadowolenia. Przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do 1,1 mld zł. Na przewidywanym poziomie 1,3 mld zł są wolne przepływy pieniężne. W zakładanym tempie realizujemy zapowiedziane ponad 2 lata temu synergie wynikające ze współpracy z Netią. Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć trzy istotne dla nas filary – sprawne oddłużanie Grupy z niezbędnymi inwestycjami i wypłatą dywidendy. W zeszłym roku przyjęliśmy nową, atrakcyjną, przewidywalną politykę dywidendową – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o. – Dodatkowo zrefinansowaliśmy posiadane obligacje serii A emisją na bardzo dobrych warunkach obligacji serii B, a z myślą o dalszym rozwoju Grupy pozyskaliśmy na bardzo atrakcyjnych warunkach dodatkowe finansowanie – podsumowuje.
– Ponieważ czujemy się odpowiedzialni za nasz wpływ na najbliższe otoczenie, chcemy tworzyć nie tylko produkty i usługi wysokiej jakości, ale także wyjątkową wartość dla społeczeństwa. Właśnie dlatego konsekwentnie realizujemy naszą misję społeczną w temacie bezpieczeństwa, pomocy dzieciom oraz promocji sportu. Z kolei przejawem naszego zaangażowania w ochronę środowiska jest powołanie przez założyciela i głównego akcjonariusza naszej Grupy Stowarzyszenia Program Czysta Polska, którego celem jest podejmowanie działań mających na celu zapewnienie Polakom życia w zdrowym i czystym środowisku – dodaje Mirosław Błaszczyk.
W lutym br. Cyfrowy Polsat, jako pierwsza firma w Polsce spoza sektora finansowego, wyemitował zielone obligacje korporacyjne w złotówkach, z których środki w wysokości 1 miliarda złotych zostaną w całości przeznaczone na refinansowanie inwestycji prośrodowiskowych, dotyczących m.in. poprawy efektywności energetycznej Grupy czy zmniejszenia śladu węglowego związanego z produkowanymi przez Grupę Polsat urządzeniami elektronicznymi.
Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu podsumowuje: – W 2020 roku planujemy kontynuować rozpoczęte działania – rozwój programu smartDOM w oparciu o ideę „Dla każdego. Wszędzie”, współpracę z Netią, budowę pierwszej w Polsce komercyjnej sieci 5G w oparciu o posiadane częstotliwości oraz tworzenie kompleksowych i strategicznych rozwiązań IT wspólnie z Asseco. Dołożymy także wszelkich starań, aby utrzymać wysoki poziom marż i wysoki poziom generowanej gotówki, co umożliwi nam wypłatę atrakcyjnej dywidendy dla naszych akcjonariuszy.