piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Grupa Polsat podsumowuje 2020 rok

    Zobacz również

    Grupa Polsat sprawnie dostosowała działalność do nowych warunków panujących w pandemii. Uruchomiła pierwszą w Polsce sieć 5G Plusa na częstotliwości 2600 MHz TDD, która obejmie wkrótce zasięgiem ponad 11 mln mieszkańców Polski. Rozwój sieci 5G istotnie przyspieszy ogłoszone strategiczne partnerstwo z Cellnex Telecom. Z kolei zakup Grupy Interia.pl jeszcze bardziej umocnił pozycję Grupy na rynku internetowym. Nowym kierunkiem rozwoju było wejście na rynek fotowoltaiki pod marką Soleo.

    - Reklama -

    Łącznie Grupa Polsat świadczy 18 mln usług telewizji, Internetu i telefonii, a ponad 2 mln klientów Grupy połączyło 6,4 mln usług w programie smartDOM. Przychody Grupy wzrosły do blisko 12 mld zł, skorygowana EBITDA była stabilna i wyniosła 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 1,15 mld zł. Cyfrowy Polsat wypłacił też rekordowo wysoką dywidendę w łącznej kwocie 640 mln zł, czyli 1 zł na akcję.

    Jednocześnie przez cały 2020 rok Zygmunt Solorz i Grupa Polsat angażowali się aktywnie w pomoc w walce z epidemią koronawirusa, przekazując ponad 50 mln złotych na wsparcie społeczeństwa, służby zdrowia, klientów, widzów i pracowników.

    – Rok 2020 był wyjątkowym czasem i przyniósł nowe wyzwania, którym musieliśmy sprostać na wielu polach. Najbardziej priorytetowe dla nas było zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa naszym pracownikom, a także ciągłości biznesu i możliwości dostarczania klientom najwyższej jakości naszych usług, w szczególności internetowych i telefonicznych, dzięki którym m.in. mogli pracować i uczyć się zdalnie. – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

    W 2020 roku zostały zrealizowane inwestycje, które zapewnią dalszy, konsekwentny rozwój działalności Grupy. Jednym z najważniejszych wydarzeń było uruchomienie pierwszej w Polsce sieci 5G oraz nawiązanie strategicznej współpracy z Cellnex Telecom, która umożliwi jeszcze szybszy rozwój sieci 5G.

    Sieć 5G Plusa została uruchomiona w maju 2020 roku w 7 miastach w Polsce na 100 nadajnikach i częstotliwości 2600 MHz TDD. Dzięki szybkiemu rozwojowi sieci z 5G Plusa można już korzystać we wszystkich 16 województwach. Już wkrótce najnowocześniejsze 5G 2600 MHz TDD od Plusa obejmie zasięgiem łącznie ponad 11 milionów mieszkańców Polski.

    W lutym br. Grupa Polsat ogłosiła zamiar nawiązania strategicznej współpracy z Cellnex Telecom. Zamysł tego partnerstwa oparty jest o koncepcję współdzielenia aktywnej i pasywnej infrastruktury, w ramach której operator mobilny skupia się przede wszystkim na zapewnieniu najwyżej jakości usług, celem budowania maksymalnej satysfakcji klientów, podczas gdy operator infrastrukturalny jest odpowiedzialny za dostarczenie zamówionej pojemności sieciowej w sposób najbardziej efektywny kosztowo.

    Nowe możliwości przed Grupą Polsat otworzył zakup Grupy Interia.pl, czołowego gracza na polskim rynku Internetu. Po nabyciu Interii Grupa Polsat stała się jednym z wiodących podmiotów na polskim rynku reklamy internetowej i e-commerce. Szybka integracja portalu w ramach struktur Grupy Polsat pozwala korzystać z potencjału licznych synergii. Od 1 października ub. r. pełna obsługa reklamowa Grupy Interia.pl jest realizowana przez Polsat Media, które oferuje unikalne rozwiązania crossmediowe.

    W 2020 roku Grupa rozpoczęła także działalność na rynku fotowoltaiki, wprowadzając ofertę instalacji fotowoltaicznych pod nową marką ESOLEO. Oferta ESOLEO to szereg korzyści dla klientów: mniejsze rachunki za prąd, sprzęt od renomowanych producentów, kompleksowe zajęcie się formalnościami, przygotowanie projektu, pomoc w uzyskaniu kredytu przy zerowym wkładzie własnym oraz szybki montaż. Z ofertą ESOLEO można zapoznać się na terenie całej Polski w ponad 1000 punktach sprzedaży i obsługi klienta Plusa i Cyfrowego Polsatu, a także na stronie www.esoleo.pl i specjalnej infolinii 222 136 222.

    Jednocześnie spółka ESOLEO, jako lider konsorcjum, wybuduje dla Grupy ZE PAK największą farmę fotowoltaiczną w Polsce o mocy 70 MWp. Elektrownia fotowoltaiczna powstanie w miejscowości Brudzew na działkach o powierzchni ok. 100 ha, na zrekultywowanych gruntach, które uprzednio eksploatowano w procesie wydobycia węgla brunatnego metodą odkrywkową.

    Grupa Polsat podpisała umowę zakupu czystej energii z elektrowni słonecznej w Brudzewie i już wkrótce w całej swojej działalności będzie korzystała wyłącznie z czystej, zeroemisyjnej energii elektrycznej, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia emisji CO2 oraz reedukacji swojego śladu węglowego.

    Ta decyzja idealnie wpisuje się w działania prośrodowiskowe prowadzone przez spółki z Grupy Polsat. Jako członkowie Stowarzyszenia Program Czysta Polska, powołanego przez głównego akcjonariusza Zygmunta Solorza, spółki aktywnie angażowały się w edukację ekologiczną i promocję zachowań i postaw przyjaznych środowisku i naturze, m.in. na antenie Polsatu, w portalach Interia.pl i Polsatnews.pl, a także w ramach magazynu abonentów „Brawo Ty!”.

    Grupa Polsat od początku trwania epidemii podjęła szereg inicjatyw prospołecznych, aby wesprzeć w trudnym okresie służbę zdrowia, dzieci wykluczone cyfrowo, seniorów, chronić zdrowie i życie pracowników, a milionom klientów zaproponować bezpieczne rozwiązania i ciągłość usług. Zygmunt Solorz i Grupa Polsat przeznaczyli łącznie ponad 50 milionów złotych na ten cel, a wśród przeprowadzonych wspólnie z Fundacją Polsat działań znalazły się m.in.: zakup 200 tysięcy testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną za kwotę ponad 16 milionów złotych, przekazanie 20 nowoczesnych respiratorów o wartości niemal 3 mln złotych dla szpitali zakaźnych, zakup środków ochrony, specjalny blok reklamowy w Polsacie, a także 2200 tabletów dla dzieci wykluczonych cyfrowo (więcej informacji).

    18 mln świadczonych usług i rozwój segmentu mediowego
    2020 rok to konsekwentna i skuteczna kontynuacja strategii „Dla każdego. Wszędzie”, nowe usługi – jak 5G czy telewizja internetowa OTT – w programie smartDOM oraz inwestycje w atrakcyjny kontent. W sumie Grupa świadczy 18 mln usług, a ponad 2 mln klientów skorzystało z możliwości połączenia usług w programie smartDOM. Dzięki temu rośnie średni miesięczny przychód od klienta, a wskaźnik odejść klientów – będący miarą ich zadowolenia z usług – utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 6,5%.

    – Poczynione przez nas w 2020 roku inwestycje i decyzje, które podejmujemy na bieżąco, pozwoliły nam z początkiem tego roku zaprezentować nowe taryfy 5G, zapewniające naszym klientom zupełnie nowe doświadczenie z użytkowania technologii mobilnej. Taryfy te zostały dobrze przyjęte przez klientów i zamierzamy w tym roku poświęcić dużo uwagi popularyzacji usługi 5G pośród abonentów Plusa i Cyfrowego Polsatu. – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

    Najważniejsze dane operacyjne [1] za IV kwartał i cały 2020 r. dla segmentu B2C i B2B:

    • Liczba klientów usług multiplay, świadczonych m.in. w ramach flagowego programu smartDOM, wzrosła o 71 tys. r/r (3,6%) do 2,065 mln, a łącznie posiadają oni 6,36 mln usług.
    • Łącznie Grupa Polsat świadczy 18 mln usług płatnej telewizji, internetu i telefonicznych, a ich liczba wzrosła o 3,5% r/r.
    • Silny przyrost liczby usług kontraktowych – o 643 tys. (4,4%) r/r do blisko 15,4 mln:
    •  Wzrost liczby usług telefonii komórkowej – o 640 tys. (8,1%) r/r do 8,5 mln, w efekcie korzystnego wpływu strategii multiplay, dbania o satysfakcję klientów, dobrej sprzedaży usług m2m w segmencie B2B,
    • Liczba usług płatnej telewizji była na wysokim poziomie ponad 5 mln,
    • Stabilna baza usług Internetu wynosząca ok. 1,8 mln,
    • Każdy klient posiadał średnio 2,77 usługi z portfolio Grupy – wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na jednego klienta o 6,1% r/r,
    • Wzrost średniego miesięcznego przychodu od klienta kontraktowego (ARPU) w IV kw. o 5% r/r do 89,9 zł,
    • Wskaźnik odejść klientów (churn) na niezmiennie niskim poziomie – 6,5% w skali roku.
    • Stabilna baza usług prepaid rzędu 2,62 mln, z wysokim ARPU w IV kw. na poziomie 21,8 zł.
    •  W 2020 r. klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i Plusa przetransferowali ok. 1,5 EB danych (wzrost o 36% r/r).

    Najważniejsze dane operacyjne za IV kwartał i cały 2020 r. dla segmentu mediowego:

    • Kanały Grupy Telewizji Polsat uplasowały się w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 25% (9,5% kanału głównego oraz 15,4% kanałów tematycznych) w IV kwartale i 23,9% (9,5% kanału głównego i 14,4% kanałów tematycznych) w całym 2020 r.
    • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły w IV kwartale o 4,5% r/r do 396 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do poziomu 29,2%. W całym 2020 r. odnotowały spadek o 8,2% r/r do 1,12 mld zł, ale dzięki dynamice przychodów przewyższającej tą rynkową, udział Telewizji Polsat w rynku reklamy wzrósł do 28,5%.
    • Wiodąca pozycja Grupy Polsat-Interia na rynku wydawców internetowych – blisko 20 mln użytkowników oraz 1,7 mld odsłon średniomiesięcznie w IV kw. ub. r.

    Zgodnie z naszymi przewidywaniami w drugiej połowie roku nastąpiło wyraźne odbicie rynku reklamy TV. Jesienią powróciliśmy na antenę z naszymi flagowymi programami, a koszty ramówki dostosowaliśmy do kondycji rynku reklamowego. Całoroczne wyniki oglądalności naszych stacji są zgodne z naszą strategią, na poziomie 23,9%. W czwartym kwartale nasze przychody z reklamy rosły prawie dwukrotnie szybciej niż rynek, dzięki czemu złagodziliśmy spadek całorocznych przychodów, a nasz całoroczny udział w rynku reklamy TV wzrósł do poziomu 28,5%. – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat.

    Rok 2020 to bardzo udany okres dla Grupy Polsat także pod względem wyników finansowych. Przychody Grupy wzrosły o 2,5% do blisko 12 mld zł, skorygowana EBITDA była stabilna i wyniosła 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 1,15 mld zł. Grupa zdecydowała o wypłacie rekordowo wysokiej dywidendy za 2019 r. w łącznej kwocie 640 mln zł, czyli 1 zł na akcję. Wolne przepływy pieniężne utrzymują się na wysokim poziomie 1,27 mld zł pomimo istotnego przyspieszenia realizowanych inwestycji, a wskaźnik całkowitego zadłużenia spadł do 2,80x (dług netto/EBITDA LTM).

    W 2020 roku wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe, co pozwoliło nam kontynuować bieżące projekty, inwestować w rozwój sieci 5G i nowe obszary działalności, a także zdecydować o wypłacie rekordowo wysokiej dywidendy za 2019 r. w wysokości 640 mln złotych. – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela. – Rosnące zapotrzebowanie w czasie pandemii na usługi telekomunikacyjne i rozrywkę przełożyło się na wzrost przychodów segmentu usług B2C i B2B, co wpłynęło także na wzrost wyniku EBITDA tego segmentu, a jednocześnie na naszą decyzję o przyspieszeniu inwestycji w technologię 5G. Z kolei odbudowa skali przychodów segmentu mediowego jest efektem odbicia rynku reklamy w drugiej połowie roku oraz konsolidacji wyników Grupy Interia.pl i nabycia nowych kanałów Nowa TV i Fokus TV.

    Pomimo pandemii w 2020 roku zrealizowaliśmy wszystkie plany i założenia. W tym miejscu chciałbym podziękować i podkreślić ogromną rolę naszego zespołu, który w trudnym czasie wykazał się zaangażowaniem i ogromną odpowiedzialnością. Przed nami nowe cele i wyzwania. Chcemy dostarczać klientom jak najlepsze i najnowocześniejsze usługi dostosowane do ich potrzeb i rosnącego zapotrzebowania na niezawodny, szybki dostęp do Internetu w związku z przeniesieniem wielu naszych codziennych aktywności do sieci. Zadbamy o dynamiczny rozwój sieci 5G, segmentu internetowego z Grupą Interia.pl i programu smartDOM zgodnie z ideą „Dla każdego. Wszędzie”, a także inwestycje w atrakcyjny kontent. – podsumowuje Mirosław Błaszczyk.

    ŹródłoPlus
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...