Na początku maja w Poznaniu, po raz pierwszy w Polsce i na świecie odbędzie się hackathon, którego uczestnicy będą tworzyć rozwiązania wykorzystujące ekran dotykowy TPad z ultrasoniczną technologią haptyczną, który potrafi na powierzchni wytworzyć odczuwalną teksturę, a nawet kształt, który wyczujemy przesuwając po nim palcem. Organizatorami wydarzenia są poznańskie firmy White Ducky oraz Programa.pl.
Hapticathon to nazwa, która powstała z połączenia dwóch angielskich słów: haptics oraz hackathon. Pierwsze z nich oznacza technologię, która pozwala tworzyć wrażenia dotykowe, takie jak tekstura, kształt czy nawet dynamika ruchu obiektów na ekranie urządzeń moblinych. Możliwe jest np. wyczuwanie kształtu ikon umieszczonych na ekranie albo odczucie, że odbijamy się od końca scrollowanej listy. Z kolei hackathonem nazywamy maraton programistyczny, na którym zespoły programistów rywalizują w ramach wyznaczonego zadania, polegającego zazwyczaj na stworzeniu oprogramowania z uwzględnieniem konkretnych warunków, takich jak język oprogramowania, obsługujący je sprzęt, system operacyjny. W przypadku Hapticathonu jest to właśnie urządzenie – telefonTPad z ekranem o zmiennej powierzchni tarcia (ultrasonic variable friction).
Urządzenie trafiło do Polski jako jedno z piętnastu, które zostały udostępnione największym producentom sprzętu elektronicznego i naukowcom zajmującym się pracami badawczo-rozwojowymi. Stało się tak za sprawą Sławy Madelskiej, współzałożycielki agencji
e-commerce’owej White Ducky. Wprawdzie na co dzień White Ducky zajmuje się projektowaniem sklepów internetowych, co nie przywodzi na myśl w pierwszej kolejności badania interakcji użytkowników z nowoczesnymi technologiami, jednak faktem jest, że to stanowi coraz większą część pracy agencji. Sława Madelska jako autorka koncepcji urządzenia elektronicznego z kategorii wearable, zwróciła się do Microsoft Research z pytaniem, czy jej pomysł jest możliwy do wykonania z wykorzystaniem współczesnej technologii haptycznej. W ten sposób nawiązana została współpraca między White Ducky a Microsoft Research i Tangible Haptics (producentem i autorem technologii) w zakresie badań możliwości urządzeń z ekranem haptycznym – i poznańska agencja otrzymała do testów nowatorski telefon.
— Być może efektem moich działań będzie stworzenie platformy innowacji, ekosystemu wymiany wiedzy i umożliwienie dostępu do najnowszych technologii, dzisiaj każdy dobry pomysł ma szansę realizacji – mówi Sława Madelska. — Dlatego w maju organizujemy Hapticathon, czyli kreatywną burzę mózgów na temat ultrasonicznej technologii haptycznej i jej potencjalnego wykorzystania. Co ważne – zakładamy, że wszystkie pomysły uczestników na aplikacje pozostaną ich własnością – podkreśla organizatorka wydarzenia.
Jako partnera w organizacji Hapticathonu agencja White Ducky wybrała software house Programa.pl, który tworzy dedykowane oprogramowanie do zarządzania firmami, a jego założyciele są znani ze stworzenia Recognize.IM, czyli nowatorskiej technologii rozpoznawania obrazu.
— Podobnie jak White Ducky, jesteśmy wyznawcami idei otwartości i demokratyzacji innowacji, więc przystąpiliśmy do projektu bez dłuższego zastanowienia – mówi Paweł Elbanowski, Wiceprezes Zarządu Programa.pl. — Wspólnie opracowaliśmy innowacyjną koncepcję hackathonu, do którego zaprosimy interdyscyplinarne zespoły, składające się z programistów oraz humanistów. Aktualnie jesteśmy na etapie finalizowania rozmów z mentorami, którzy wesprą uczestników swoją wiedzą i doświadczeniem podczas zmagań.
Planowana data Hapticathonu to weekend 8-10 maja 2015. Szczegóły organizatorzy ogłoszą na stronie wydarzeniahapticathon.com oraz na Facebooku. Tam również będzie można zgłosić chęć uczestnictwa w wyzwaniu. Na kandydatów będzie czekać prosta procedura rekrutacyjna. Warto natomiast pojawić się na wydarzeniu również w charakterze obserwatora. Jak prognozują organizatorzy – pomysły, których wysłuchamy na zakończenie części koncepcyjnej Hapticathonu najprawdopodobniej wyznaczą trend jeśli chodzi o zastosowania technologii w najbliższych latach. Dowiemy się więc po prostu, w jaki sposób będziemy używać ekranów haptycznych do nawigacji czy zakupów online już za kilka lat.