Czy zasypiają ze smartfonem w ręku? Czy zastanawiają się nad tym, co udostępniają i co śledzą w sieci? Jak dbają o urządzenia? Startuje projekt badawczo-edukacyjny na temat higieny cyfrowej dorosłych Polek i Polaków. Fundacja Orange współorganizatorem. Czy myślicie, że potrafimy korzystać z urządzeń ekranowych w naprawdę odpowiedzialny sposób? Dzięki nim załatwiamy wiele spraw i realizujemy wiele naszych potrzeb – kontaktu z innym, dostępu do informacji, rozwoju zainteresowań, rozrywki.
Sam smartfon to często nasz portfel, kalendarz, mapa, latarka, kino, aparat, radio i gazeta w jednym.
Ale używanie tak szerokiego wachlarza tych funkcji, może mieć też swoje ciemniejsze oblicze. Kogo z nas nie bolał od czasu do czasu kark od zbyt długiego siedzenia przed komputerem czy smartfonem? Kto nie raz zmarnował trochę czasu na oglądaniu niezbyt wartościowych treści na insta? Kto nie padł ofiarą fake newsa lub niepotrzebnie się przejął czymś, co zobaczył lub przeczytał w sieci?
Higiena cyfrowa
Higiena cyfrowa to takie zachowania związane z korzystaniem z internetu i urządzeń ekranowych, które sprzyjają naszemu zdrowiu (a co najmniej go nie psują). Zdrowiu – w sensie fizycznego i mentalnego dobrostanu oczywiście.
– Dorosłe mózgi nie różnią się od niepełnoletnich na tyle, abyśmy mogli twierdzić, że nie dotyczy nas problem negatywnego wpływu urządzeń ekranowych na zdrowie. My też doświadczamy przemęczenia ekranowego, problemów z koncentracją czy negatywnych emocji towarzyszących korzystaniu z internetu. – wyjaśnia Magdalena Bigaj, prezeska nowo powstałego Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.
I to Instytut właśnie zaprosił naszą Fundację do niecodziennej inicjatywy.
A my zgodziliśmy się dołączyć, bo lubimy wiedzieć więcej.
Badacze drążą w temacie No i „podrążą” w kwestii higieny cyfrowej. Zapytają Polki i Polaków o ich nawyki korzystania z urządzeń ekranowych. Ale nie będzie to badanie zwyczajne, bo rzuci światło na wiele kwestii, o których na co dzień po prostu nie myślimy. Czy unikamy treści, które na nas źle wpływają lub nas niepotrzebnie stresują. Czy nie jesteśmy przypadkiem „niewolnikami” pingających powiadomień z komunikatorów. I jak dbamy o urządzenia i o nasze…kręgosłupy…
Daję więc znać, że startuje projekt badawczo-edukacyjny “Higiena cyfrowa dorosłych Polek i Polaków”, organizowany przez – wspomnianą już – Fundację “Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” (ICO) i naszą Fundację Orange. Honorowy patronat przyznały mu Komisja Europejska w Polsce i Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Partnerem został Komitet Dialogu Społecznego Krajowej Izby Gospodarczej.
Właśnie wspólnie dopinamy szczegóły tej inicjatywy. Będzie to badanie naukowe na reprezentatywnej grupie. Wystartuje już w listopadzie. Pełne wyniki poznamy w marcu 2023 i oczywiście podzielimy się nimi ze światem (a ja dam znać tutaj na blogu). Także po to, aby promować higienę cyfrową i zdrowe nawyki korzystania z ekranów. Wierzymy, że im więcej dorosłych będzie świadomie podchodzić do tego tematu i dbać o swój dobrostan w tym przeładowanym technologiami świecie, tym fajniej będzie im się żyć. A przy okazji – wisienka na torcie – jest szansa, że dadzą dobry przykład dzieciom i młodzieży.
Gdzie jestem na skali higieny cyfrowej?
W ramach projektu w Instytucie stworzone zostało nowe narzędzie badawcze – Skala Higieny Cyfrowej. Jej autorki, Magdalena Bigaj (także członkini Rady Programowej Fundacji Orange) i dr hab. Magdalena Woynarowska, umieściły w niej ponad 40 pytań z różnych obszarów związanych z używaniem urządzeń ekranowych. Zostaną one oczywiście zadane respondentom i respondentkom we wspomnianym badaniu. Ale uwaga uwaga! Po publikacji wyników podzielimy się tą ankietą, żeby internaucie mogli sobie sprawdzić i na spokojnie, uczciwie przemyśleć, w jakim stopniu zachowują w swoim życiu zasady cyfrowej higieny. A przy okazji – mamy nadzieję – skorzystać z porad, które przygotujemy. Powstaną, bo wierzymy, że każdy ma prawo wiedzieć, jaki wpływ mają na nas cyfrowe technologie, jakie mamy prawa i obowiązki w sieci i znać zasady higieny cyfrowej sprzyjające zdrowiu.