piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Hity tegorocznego Czarnego Piątku

    Zobacz również

    Na wielu rynkach, zwłaszcza obu Ameryk i Europy, Black Friday to największe doroczne wydarzenie handlowe. W ubiegłym roku przychody* osiągnięte w tzw. Czarnym Tygodniu wzrosły o 12 proc. Analitycy GfK nie przewidują porównywalnego skoku w 2020 r. Prognozy zakładają zwiększenie popytu spowodowane utrzymywaniem się organizacji życia podporządkowanej pandemii. Większość czasu nadal spędzamy w domach, co powoduje stałe duże zapotrzebowanie na sprzęt komputerowy, biurowy,

    - Reklama -

    domowej rozrywki, do przygotowywania posiłków czy sprzątania. Analitycy GfK podtrzymują swoją październikową prognozę, iż na koniec br. globalny rynek technicznych dóbr konsumpcyjnych osiągnie wartość 1 038 miliardów euro (łącznie z Ameryką Północną).

    Ostatnie miesiące roku to tradycyjnie szczyt sezonu sprzedażowego dla producentów i sprzedawców, zwłaszcza w branży elektroniki użytkowej, biurowej, AGD, RTV. Biorąc pod uwagę, że w wielu krajach ponownie wprowadzono szereg obostrzeń w związku z pandemią, obroty w tzw. Czarnym Tygodniu, w jeszcze większym stopniu niż zazwyczaj, zadecydują o tym, czy tego roku biznes nie będzie musiał spisać na straty.

    Trzy trendy, które ukształtują popyt w końcówce roku

    Trend #1 – praca zdalna
    Spośród wszystkich trendów największe znaczenie dla sprzedaży urządzeń ma zdalna praca z domu. Według badania GfK „Consumer Life Global 2020” latem 2020 r. siedem na dziesięć osób pracowało lub studiowało zdalnie przynajmniej jeden dzień w tygodniu. Ponieważ nadal jest to częsta sytuacja, wciąż utrzymuje się wzmożony popyt na sprzęt IT i urządzenia biurowe, w tym komputery. Analizy danych sprzedażowych monitorowanych przez GfK wskazują, że w 2020 r. globalne obroty w tej kategorii mogą wzrosnąć o 15 proc. Każdego roku w Europie (w tym w krajach WNP) sprzedaje się około 60 milionów komputerów (łącznie z laptopami i tabletami); w samym 2020 r. rynek w tej kategorii wzrósł o około 20 proc. Oznacza to jednocześnie, że tylko cztery procent z około 300 milionów gospodarstw domowych kupiło już w tym roku dodatkowe urządzenie. Jest więc całkiem prawdopodobne, że pod koniec roku sprzedaż ponownie się wzrośnie. W okresie od maja do sierpnia 2020 r. sprzedaż monitorów wzrosła o 34 procent, natomiast laptopów i zestawów słuchawkowych o 31 procent.

    Trend #2 – zdrowie, dobrostan, higiena

    Ten trend nasila się już od kilku lat, lecz pandemia znacznie go wzmocniła. Analitycy GfK oczekują, że sprzedaż smartwatchy, trackerów fitness oraz urządzeń służących do przygotowywania zdrowych i wartościowych posiłków (np. piekarników z funkcją gotowania na parze lub blenderów) istotnie wzrośnie w trakcie Black Friday oraz w tygodniach poprzedzających Boże Narodzenie. Tę prognozę potwierdzają wyniki badania GfK „Consumer Life Global 2020” – 49 proc. respondentów na całym świecie stwierdziło, że aktywnie poszukuje produktów oraz usług, które pomogą im w prowadzeniu zdrowego trybu życia. W odpowiedzi na to producenci odpowiednio zmodyfikowali i dostosowali swoje przekazy reklamowe, uwypuklając specyficzne funkcje produkowanych przez siebie urządzeń.

    Np. zastosowanie pary w pralkach było dotychczas reklamowane głównie w kontekście oszczędności czasu, który konsumenci muszą przeznaczać na prasowanie. Nadal jest to istotne, lecz pandemia sprawiła, że producenci podkreślają teraz również aspekt higieniczny. Pralki z funkcją pary, która zabija bakterie i wirusy bytujące w odzieży, coraz bardziej zyskują na popularności. Odnosi się to również do oczyszczaczy powietrza, które poprawiają jego jakość podczas całodniowego przebywania w domu. Z danych sprzedażowych GfK wynika, że od maja do sierpnia 2020 r. wolumen sprzedaży pralek z funkcją pary wzrósł o 46 proc., urządzeń do oczyszczania powietrza o 23 proc., a filtrów do wody o 14 proc.

    Trend #3 – posiłki w domu
    Wiele osób przebywa obecnie w domu także w godzinach pracy. Poświęcają znacznie więcej czasu na przygotowywanie posiłków i utrzymanie czystości. W okresie od maja do lipca 2020 r. sprzedaż sprzętów kuchennych wzrosła we wszystkich krajach (z wyjątkiem Chin) ponad dwukrotnie. W badaniu GfK „Consumer Life Global 2020” 69 proc. konsumentów przyznało, że przynajmniej raz w tygodniu gotują w domu dla przyjemności ‒ to o 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Według danych sprzedażowych GfK w okresie od maja do sierpnia 2020 r. popyt na sprzęty kuchenne skoczył o 99 proc. Np. sprzedaż kategorii robotów kuchennych z funkcją gotowania wzrosła o 53 proc., a ekspresów do kawy o 39 proc.

    40 procent konsumentów spędza więcej czasu w internecie
    To jak, dlaczego i co konsumenci kupią w Black Friday, Cyber Monday i z okazji Bożego Narodzenia z pewnością będzie w tym roku odbiegać od normy. Pandemia koronawirusa przyspieszyła proces przestawiania się społeczeństwa na cyfrowy styl życia i wielu konsumentów, którzy w innych okolicznościach wybrałoby sklepy stacjonarne, zostało zmuszonych do robienia zakupów przez internet. Był to punkt zwrotny szczególnie dla starszych pokoleń, które wcześniej prawie nie robiły zakupów online. W wielu przypadkach sytuacja zmusiła konsumentów do zmiany nawyków zakupowych.

    Według badania GfK „Consumer Pulse Global 2020” około 40 proc. respondentów przyznało, że w tym roku spędzają więcej czasu w internecie. Np. w pierwszej połowie 2020 r. około 48 proc. osób kupujących laptopy w Wielkiej Brytanii szukało informacji na temat dostępnych produktów tylko w internecie, 29 proc. przeprowadzało rekonesans zarówno online, jak i offline, a zaledwie 23 proc. zasięgało przed zakupem informacji wyłącznie w sklepie stacjonarnym. Może się okazać, że wzmożone zakupy online obserwowane w trakcie lockdownu, nie będą zjawiskiem okresowym, że wyższy udział transakcji w sklepach internetowych utrzyma się również po ponownym otwarciu sklepów stacjonarnych. Sprzyjać temu będą, nie tylko w nadchodzącym okresie promocji, wysiłki producentów i sprzedawców koncentrujące się na budowaniu lub poprawie istniejących doświadczeń klientów w sferze online.

    Informacje o badaniu
    *Dane dotyczą rynków: Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rosji, Polski, Brazylii, Turcji.

    ŹródłoGFK
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...