Podczas odbywającego się w Barcelonie Mobile World Congress 2025, firma Huawei zaprezentowała dwa przełomowe rozwiązania, które przyspieszą rozwój mobilnej sztucznej inteligencji: AI Core Network oraz AI-Centric 5.5G.
George Gao, prezes Huawei Cloud Core Network Product Line, ogłosił uruchomienie pierwszej AI Core Network – autonomicznej, generatywnej sieci zdolnej do samooptymalizacji i zarządzania eksploatacją (self-O&M). Z kolei Cao Ming, wiceprezes Huawei i prezes Huawei Wireless Solution zaprezentował rozwiązania AI-Centric 5.5G, które pozwalają operatorom na efektywne wdrażanie aplikacji AI, autonomiczne zarządzanie siecią i wieloczynnikową monetyzacją biznesu. Te innowacje oznaczają początek nowej ery w telekomunikacji – przejście od sieci wspieranych przez AI do jej natywnej infrastruktury, w której sztuczna inteligencja i łączność są nierozerwalnie ze sobą związane, umożliwiając tworzenie nowych modeli interakcji. AI przekształca branżę telekomunikacyjną, zwiększając zapotrzebowanie na sieci zdolne do obsługi agentów sztucznej inteligencji, inteligentnych terminali i nowych scenariuszy użytkowania. Aby sprostać tym wymaganiom, AI Core Network wprowadza autonomiczną generatywną sieć, zdolną do dynamicznej samooptymalizacji i zarządzania. Integruje ona łączność, obliczenia, percepcję, pamięć i symulacje cyfrowych bliźniaków (z ang. twin simulation), tworząc solidną podstawę dla inteligentnych usług.
Innowacyjne etapy rozwoju AI Core Network
Pierwszy etap AI Core Network (5G-A Intelligent Core) integruje AI w celu inteligentnej optymalizacji sieci oraz konwergencji obliczeń. Drugi (Agentic Core) – to pełna automatyzacja z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, umożliwiająca dynamiczne dostosowanie sieci do zmieniających się wymagań. Huawei wprowadza także Telco Intelligent Converged Cloud, który modernizuje tradycyjną infrastrukturę i udostępnia zaawansowane zasoby obliczeniowe dla AI. Te innowacje pozwalają operatorom reagować na rosnące zapotrzebowanie na usługi oparte na sztucznej inteligencji, jednocześnie gwarantując wysoką autonomię sieci.
Przemiany w branży mobilnej: innowacje w monetyzacji i zarządzaniu siecią
Równolegle Huawei zaprezentował rozwiązania AI-Centric 5.5G, które pomagają operatorom dostosować swoje sieci do dynamicznie zmieniających się wymagań rynkowych. Sztuczna inteligencja zmienia mobilną branżę, prowadząc do trzech kluczowych transformacji: ewolucji doświadczenia użytkownika, zautomatyzowanego zarządzania siecią i przejścia z monetyzacji opartej na ruchu do monetyzacji doznań. Rozwiązania takie jak GigaGear, GreenPulse oraz GainLeap umożliwiają operatorom inteligentne zarządzanie zasobami sieci, automatyzację oszczędności energetycznych oraz monetyzację doświadczeń użytkowników. GigaGear zapewnia elastyczne zarządzanie zasobami sieci w czasie rzeczywistym, oferując różnorodne doświadczenia oparte na AI. GreenPulse wprowadza automatyzację, która maksymalizuje efektywność energetyczną i widmową, realizując wizję „0 bitów, 0 watów, 0 strat”. Z kolei GainLeap umożliwia operatorom elastyczną koordynację usług oraz otwieranie sieci na nowe źródła przychodów.
– Mobilna sztuczna inteligencja rozwija się w szybkim tempie, wprowadzając trzy główne transformacje w sieciach mobilnych: w zakresie doświadczeń użytkowników, zarządzania siecią (O&M) oraz modeli biznesowych. Huawei wprowadza rozwiązania AI-Centric 5.5G, które pomagają operatorom wykorzystać pojawiające się możliwości. Umożliwiają one różnorodne doświadczenia aplikacji AI, efektywne zarządzanie siecią z wysokim poziomem autonomii oraz monetyzację biznesu opartą na wielu czynnikach – powiedział Cao Ming.wiceprezes Huawei i prezes Huawei Wireless Solution
Huawei z dumą zaprezentował również rozwiązania, które wyznaczają nowy kierunek w rozwoju inteligentnych sieci mobilnych. Cao Ming zakończył swoją prezentację, podkreślając, że innowacje AI-Centric 5.5G to dopiero początek. Współpracując z partnerami, Huawei będzie nadal rozwijać nowe technologie, aby sprostać rosnącym wymaganiom mobilnej sztucznej inteligencji i przyspieszyć transformację telekomunikacyjną.
– AI Core Network stanie się kluczową infrastrukturą telekomunikacyjną w erze mobilnej sztucznej inteligencji. Huawei będzie współpracować z operatorami telekomunikacyjnymi oraz partnerami branżowymi, aby wykorzystać możliwości cyfrowego i inteligentnego rozwoju, przechodząc od wdrażania AI w sieci rdzeniowej do jej pełnego wykorzystania, w połączeniu z siecią rdzeniową, w innowacyjnych usługach, przyspieszając transformację w kierunku inteligentnego świata – powiedział George Gao, prezes Huawei Cloud Core Network Product Line