Panasonic zaprezentował dziś na targach IFA w Berlinie prototyp telewizora OLED, sugerujący kolejne znaczące osiągnięcie w technologii telewizorów. Wykorzystując swoją wiedzę w zakresie jakości obrazu oraz najnowsze technologie przetwarzania, Panasonic przesuwa granice jakości obrazu OLED, przewyższając nawet poprzedni wzorzec, jakim był model CZ950. Firma wyznacza najwyższe standardy, o czym dowiodła w tym roku, zostając pierwszym producentem telewizorów na świecie, który uzyskał
potrójny status referencyjny dla trzech zupełnie odmiennych technologii paneli: ekranów plazmowych, OLED i LCD. Firma Panasonic chce kształtować przyszłość telewizji i już teraz pracuje nad tym, by po raz kolejny zdobyć ocenę na poziomie referencyjnym dla technologii OLED. Spoglądając w przyszłość, firma nadal konsekwentnie korzysta ze swoich dotychczasowych doświadczeń w zakresie technologii telewizyjnej, starając się spełnić kryteria klasy referencyjnej.
Pierwszy status referencyjny dla telewizora plazmowego
W świecie ocen telewizorów powszechnie wiadomo, że otrzymanie statusu referencyjnego jest dla producenta najwyższym wyróżnieniem. Oznacza to, że dany telewizor uznano za urządzenie generujące obraz możliwie najwyższej jakości, wobec czego zostaje on „wzorcem”, do którego będą przyrównywane wszelkie inne telewizory.
Panasonic jest obecnie ceniony przez amatorów kina domowego za doskonałą jakość obrazu, którą zawdzięcza dopracowywanej przez wiele lat technologii plazmy. Na przestrzeni lat telewizory plazmowe Panasonica wielokrotnie uzyskiwały status referencyjny, najczęściej w przypadku serii ZT i VT. Jest to linia telewizorów plazmowych, która zadebiutowała na rynku europejskim w 2013 roku i wprowadziła nowe standardy jakości obrazu, takie jak czerwony luminofor poprawiający odwzorowanie kolorów czy technologia 3000 Hz Focused Field Drive, oddająca ruch z najwyższą precyzją.
Drugi status referencyjny dla telewizorów OLED
Od 2014 roku doświadczeni inżynierowie zajmujący się telewizorami w firmie Panasonic skupiają się na otrzymaniu obrazu w technologii OLED o jakości zbliżonej do jakości plazmy. Podczas targów IFA w 2015 roku Panasonic pokazał swój pierwszy komercyjny telewizor OLED, czyli model z serii 4K Pro CZ950, która momentalnie zdobyła uznanie i otrzymała wiele ocen na poziomie referencyjnym. Panasonic po raz pierwszy połączył gromadzoną przez dziesięciolecia praktyczną wiedzę w dziedzinie jakości obrazu z rozdzielczością natywną UHD 4K oraz technologią ekranu OLED.
„Efekt OLED” udało się jeszcze bardziej uwydatnić dzięki doświadczeniu firmy w dziedzinie technologii plazmowej. W serii 4K Pro CZ950 uzyskano czerń o niespotykanej głębi, określaną jako „czerń absolutna”, która pozwala na precyzyjne odwzorowanie detali nawet w najciemniejszych punktach obrazu.
Aby w pełni wykorzystywać możliwości technologii OLED, firma Panasonic nawiązała współpracę z czołowym hollywoodzkim kolorystą Mikiem Sową, który profesjonalnie dopracował i zaaprobował obraz w modelu TX-65CZ950. W rezultacie w telewizorze TX-65CZ950, wyposażonym w specjalnie zmodyfikowaną wersję potężnego, profesjonalnego procesora 4K Studio Master, udało się osiągnąć jakość obrazu idealnie oddającą intencje twórców filmowych.
Mike Sowa, znany przede wszystkim z pracy nad takimi filmami jak „Niepamięć” i „Zbuntowana”, mówi, że od czasu nawiązania współpracy z firmą Panasonic wykorzystuje model TX-65CZ950 do gradingu kolorów w bardzo udanym remake’u disneyowskiego klasyka „Księga Dżungli” dla kina domowego, i dodaje: – Korzystałem z TX-65CZ950 również w przypadku dwóch filmów pełnometrażowych, nad którymi obecnie pracuję w Hollywood, a które jeszcze nie weszły do kin — „Kubo i dwie struny” oraz „Księgowy”. Obraz 2D jest bez wątpienia świetny, jednak TX-65CZ950 zapewnia spektakularne rezultaty również w 3D.
Potrójny status referencyjny w technologii LCD
Wraz z wprowadzeniem DX900, sztandarowej serii telewizorów LCD LED, Panasonic oficjalnie uzyskał trzeci status referencyjny, głównie za sprawą technologii lokalnego przyciemniania bazującej na strukturze plastra miodu. Dzięki tej strukturze udało się wykazać, że na ekranie LCD można uzyskać obraz zawierający zarówno jasne szczyty, jak i głębokie czernie spełniające wymagania HDR. Po dopracowaniu przez Mike’a Sowę, kolorystę z Hollywood, seria DX900 osiągnęła jakość obrazu niespotykaną dotąd w telewizorach LCD LED.
Firma Panasonic utrzymuje, że potrójny status referencyjny zawdzięcza ścisłej współpracy z branżą filmową za pośrednictwem Panasonic Hollywood Lab, które umożliwia jej uzyskiwanie obrazu o jakości oddającej pierwotne intencje filmowców. W tym zakresie kluczowe znaczenie ma nacisk, jaki firma kładzie na udoskonalanie technologii przetwarzania obrazu, którego wyrazem jest chipset Studio Master HCX+ i HCX, zastosowany w kolekcji odbiorników 4K UHD LED na 2016 rok. Procesor HCX wiernie odwzorowuje treści niepowstałe w technologii HDR dzięki profesjonalnym tablicom przeglądowym 3D obejmującym rejestr 8000 punktów odniesienia, który pozwala na 80-krotnie lepsze odwzorowanie kolorów niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych telewizorów.
Technologia OLED ma przed sobą świetlaną przyszłość
Panasonic pracuje obecnie nad zastosowaniem przetwarzania nowej generacji w technologii OLED, skupiając się na rozwiązywaniu najtrudniejszych problemów związanych z tą technologią — odwzorowywaniu kolorów zbliżonych do czerni. Bazując na swojej wiedzy z dziedziny technologii paneli samoświecących, znanej z telewizorów plazmowych, Panasonic wprowadza kolejne udoskonalenia, nie ustając w staraniach, by technologia OLED zapewniała odbiorcy jak najdoskonalszy obraz w telewizorze.
Na swoim stoisku podczas tegorocznych targów IFA firma zaprezentuje prototyp wykorzystujący technologię OLED nowej generacji, na przykładzie którego zademonstruje dotychczasowe postępy. Dalszych informacji na ten temat można się spodziewać zimą tego roku.