Orange Polska wspólnie z firmą Pronal rozwija sieć inteligentnych liczników w podwarszawskim Józefowie. Blisko 3 tysiące nadajników m.in. zdalne sprawdzi zużycie wody z dokładnością do godziny i wykryje problemy w działaniu sieci wodociągowej. Docelowo, całe wodociągi mają być „smart”. Zastosowana technologia ma przede wszystkim za zadanie ograniczenie strat wody, która choć trafia do sieci wodociągowej, nie jest sprzedawana.
Pozwala na skrócenie czasu potrzebnego na wykrycie i usunięcie awarii w sieci wodociągowej. Daje także możliwość wyeliminowania nielegalnego poboru wody, na przykład przez ingerencję w pracę wodomierzy. Zautomatyzowany system powiadomień pozwala również na szybką reakcję, wyeliminowanie nieprawidłowości i ogranicza zbędne koszty.
– Rozpoczynając projekt, po pierwsze chcieliśmy mieć wgląd w bieżące zużycie wody i zabezpieczyć klientów przed nadmiernym jej poborem wynikającym np. z awarii w ich domu – tłumaczy Stanisław Zdanowicz, prezes zarządu Hydrosfery Józefów. – Dzięki inteligentnemu systemowi Smart Metering24 możemy o jednej godzinie każdego ostatniego dnia miesiąca jednym kliknięciem myszy pobrać najbardziej aktualne dane o zużyciu wody i na tej podstawie wystawiać faktury dla klientów. Wcześniej było to niemożliwe. Każdy z inkasentów miał bowiem co miesiąc do zebrania dane z 800-900 punktów. Fizycznie nie było możliwości, by zrobić to w ciągu jednego dnia – dodaje.
– Inteligentne liczniki to jedno z najbardziej rozpowszechnionych rozwiązań związanych z budową bardziej przyjaznych miast. Podobnie jak zautomatyzowane oświetlenie uliczne, sygnalizacja czy nawet system zarządzania odpadami poprawiają jakość i komfort życia. Z perspektywy spółek komunalnych to przede wszystkim oszczędności i możliwość lepszego zarządzania posiadanymi zasobami. Ich wdrożenie wymaga jednak umiejętności i wiedzy, którą może zapewnić oświadczony partner, taki jak Orange – mówi Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i zaawansowanych technologii w Orange Polska.
Sieć 2G wykorzystywana w Józefowie zapewnia możliwość bezpiecznego i szybkiego przesyłania danych. Zastosowane rozwiązanie sprawdza się w trudno dostępnych miejscach, jak np. piwnica czy garaż, gdzie zasięg sieci mobilnej jest ograniczony. W kilku polskich miastach, m.in. Mysłowicach i Warszawie, Orange prowadzi też pilotażowe testy podobnych rozwiązań bazujących na bardziej zaawansowanej technologii CAT-M1. Działa ona w oparciu o sieć 4G LTE, której zasięg obejmuje już ponad 99% Polaków.