Do kampanii społecznej mBanku „Ludzie są niesamowici” dołączyła Poczta Interii. Swoim użytkownikom udostępniła ukryty w folderze SPAM niestandardowy format do złudzenia przypominający zwykły phishing. W „podejrzaną” wiadomość kliknął co dziesiąty użytkownik poczty! Okazuje się, że wielu z nas nadal klika w podejrzane wiadomości. Nawet te, które trafiły do folderu SPAM. Użytkownicy Interii sprawdzają ten folder dwa do trzech raz w miesiącu, niekiedy sprowadzając na
siebie poważne niebezpieczeństwo.
Dlatego Interia i mBank postanowiły wykorzystać ten nawyk, by w miejscu zagrożenia ostrzegać przed niebezpieczeństwem.
Pomysł wydaje się kontrowersyjny, bo „wpadnięcie do SPAM-u” kojarzy się głównie ze zmarnowaną szansą na skuteczną komunikację. W przypadku tej kampanii niechlubny katalog ze spamem okazał się miejscem odpowiednim do realizacji dobrze osadzonych w kontekście, a przez to skutecznych działań edukacyjnych.
W interfejsie swojej poczty Interia (zarówno w wersji na komputery, jak i na urządzenia mobile) umieściła w folderze SPAM, pośród niechcianych wiadomości, grafikę wyglądającą jak zwykły e-mail. Po kliknięciu tego „maila” użytkownik otrzymywał ostrzeżenie mówiące o tym, że niechciane wiadomości mogą być groźne. Materiał powstał na podstawie elementów kampanii społecznej mBanku.
W trzytygodniowej emisji kreacji wykorzystano intrygujące tytuły: „Możesz dużo zyskać. Klikniesz?” oraz „Przepraszamy, musisz to wiedzieć”. Podczas trwania akcji folder SPAM wygenerował ponad 6 mln odsłon, a co dziesiąty użytkownik poczty uległ pokusie sprawdzenia tajemniczej wiadomości.
– Temat bezpieczeństwa jest ważny społecznie i ekonomicznie. SPAM jest dziś dużo poważniejszym problemem niż jeszcze kilka lat temu. Codziennie mierzymy się z atakami na naszych użytkowników i prowadzimy wewnętrzne działania edukacyjne – mówi Jakub Cel, kierownik w dziale Komunikacji i Usług Płatnych Interii. – Dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie wspólnej akcji z mBankiem, który od lat edukuje Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa – dodaje.
– Dzięki współpracy z Interią kolejny raz przekonaliśmy się, że ludzie są niesamowici. Mają niestandardowe pomysły komunikacyjne (jak zespół portalu), ale i potrafią wertować potencjalnie niebezpieczne wiadomości (jak niektórzy użytkownicy). Mamy nadzieję, że dzięki tej akcji chociaż część internautów będzie z większą uwagą sprawdzać maile. Przed niebezpieczeństwami w sieci ochronić nas może przede wszystkim czujność – podsumowuje Aneta Kubik, brand manager mBanku.
*Chodzi o mielonkę marki SPAM, której nazwę zapożyczono dla określenia niechcianych wiadomości e-mail.