Kim są polscy e-konsumenci? Które marki e-commerce są najlepiej rozpoznawane przez internautów? Co wpływa na wiarygodność sklepu online? Na te i inne pytania odpowiada raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”. Odsetek internautów, którzy dokonują zakupów online, wzrósł w stosunku do ubiegłorocznego badania i wyniósł 56 proc. (54 proc. w 2017 roku). Szczególnie wzrosła także liczba internautów kupujących za granicą – według najnowszych danych jest ich 23 proc.,
czyli o 7 punktów procentowych więcej niż rok temu (16 proc.). Pozytywna zmiana może być spowodowana rosnącym zaufaniem do kupowania w sieci: ponad jedna czwarta (26 proc.) badanych uważa zakupy online za w pełni bezpieczne (14 proc. w 2017 roku), a niemal połowa (49 proc.) za łatwe i nieskomplikowane (41 proc. w 2017 roku).
Całodobowa dostępność i niskie koszty
Tym, co najbardziej motywuje internautów do e-zakupów, jest całodobowa dostępność sklepów i serwisów online – taką odpowiedź wskazało aż 87 proc. ankietowanych e-konsumentów (82 proc. w 2017 roku). Natomiast jeśli chodzi o elementy, które wpływają na wybór konkretnego serwisu i zwiększenie jego wiarygodności, najważniejszą rolę odgrywają opinie o nim tak wskazało 57 proc. kupujących online (50 proc. w 2017 roku).
E-konsumenci – młodzi, wykształceni, z dużych miast
Niezmiennie e-zakupy pozostają domeną osób młodych (64 proc. poniżej 34. r.ż.), z przynajmniej średnim wykształceniem (75 proc.), dobrze oceniających swoją sytuację materialną (54 proc.). Zdecydowana większość e-konsumentów (82 proc.) używa do zakupów online laptopów. Jednocześnie 58 proc. z nich deklaruje wykorzystywanie w tym celu smartfonów. Urządzenia mobilne jako narzędzie zakupów online są szczególnie popularne wśród osób w wieku 15-24 lata.