Dziś w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej miała miejsce prezentacja pierwszych wniosków z Diagnozy Społecznej 2013, największego panelowego badania pokazującego warunki i jakość życia Polaków. Wśród zauważalnych zjawisk widać dalsze zmiany w sposobie korzystania z nowych technologii: Polacy więcej kupują online, także zagranicą, na globalnym rynku produktów i usług. Niemal 1/3 internautów włącza komputer tylko po to, by skorzystać z sieci.
Coraz więcej gospodarstw domowych ma dostęp do Internetu, w 2013 roku odsetek ten wynosił 67%. Jednocześnie rośnie liczba osób, które pomimo posiadania dostępu do sieci, nie korzystają z niej. Wśród 75,7% Polaków mających dostęp do Internetu w domu, 63,2% z niego korzysta. O ile w poprzedniej edycji z 2011 roku 35% niekorzystających miało dostęp do Internetu, w 2013 ten odsetek wzrósł do 40%. To potwierdza, że dla korzystania z internetu kluczowe są umiejętności i motywacja.
Rola korzystania z Internetu staje się coraz bardziej istotna. Widać to między innymi po tym, że dla 30% Polaków jedynym zastosowaniem komputera jest korzystanie z Internetu.
Wszechstronność korzystania z Internetu jest związana z wykształceniem, im wyższe, tym bogatsze są doświadczenia z siecią, którą wykształceni Polacy wykorzystują nie tylko do rozrywki, ale także w celach zawodowych, czy usług online. Mężczyźni częściej szukają w Internecie rozrywki, dla kobiet ważniejsze są sprawy zawodowe , ekonomiczne i komunikowanie się.
Globalny rynek online
Wśród różnych sposobów korzystania z Internetu, ważną pozycją są zakupy online. 70% badanych deklaruje, że dokonywało zakupów w sieci a 30% robi to regularnie. Aż 38% kupowało online zagranicą. To dowodzi, że dzięki internetowi rynek produktów i usług stał się globalny. Polacy chcą z tego korzystać, a polskie firmy muszą konkurować w skali międzynarodowej.