Najnowszy raport DHL pokazuje globalne trendy w branży logistycznej oraz omawia innowacje i ścieżki rozwoju w sektorze, przedstawiając wizję świata, w którym wszystko i wszyscy są połączeni ze sobą w każdym możliwym miejscu. Ostatnie badanie branżowe przeprowadzone przez DHL ujawnia, że 60 proc. profesjonalistów z sektora uważa swoje łańcuchy dostaw za niedostatecznie przejrzyste.
- W najbliższej przyszłości 75 proc. ankietowanych menedżerów zarządzających łańcuchami dostaw planuje wdrożenie przynajmniej jednej technologii bezprzewodowej nowej generacji, aby zwiększyć transparentność procesów logistycznych.
- Nowa generacja technologii kontynuuje napędzanie cyfrowej transformacji, wprowadzając branżę logistyczną w przyszłość pełną transparentności, automatyzacji na szeroką skalę i dokładniejszych przewidywań.
- Trzy główne trendy technologiczne w logistyce będą dotyczyły: całkowitej przejrzystości procesów, autonomiczności pojazdów czy robotów oraz doprowadzenia przewidywań do perfekcji, czyli rozwoju systemów predykcyjnych.
DHL opublikował raport zatytułowany „Next-Generation Wireless in Logistics”, który pokazuje tegoroczne trendy w globalnej branży logistycznej. Mowa m.in. o ewolucji sieci bezprzewodowych oraz technologii opartych na Internecie Rzeczy. Raport przedstawia perspektywę przedstawicieli branży logistycznej, prezentując dane i statystyki. Wskazuje również przykłady wykorzystania różnorodnych technologii bezprzewodowych i możliwości, które cyfrowa transformacja otwiera przed sektorem.
Łączenie wszystkich, wszystkiego, wszędzie
Jeszcze przed obecnym kryzysem związanym z COVID-19 media często poruszały kwestie związane z możliwościami technologii komunikacji bezprzewodowej. Większość ostatnich nagłówków dotyczyła głównie bezprzewodowej sieci komórkowej 5G, która jest obecnie wdrażana w wielu krajach. Niesie ona za sobą wiele korzyści dla użytkowników końcowych, biznesów i operatorów telekomunikacyjnych – od szybszych prędkości, przez większą przepustowość, a kończąc na spersonalizowanych usługach dla nowej generacji inteligentnych i połączonych urządzeń.
Jednak bezprzewodowość to nie tylko 5G. Rozwój nowych sieci otwiera kolejne możliwości przed branżą logistyczną. Zwiększają one transparentność, maksymalizują efektywność operacyjną i przyśpieszają procesy automatyzacji. Na potrzeby zastosowań przemysłowych rozwinięto zarówno popularne i doskonale znane technologie, takie jak Wi-Fi czy Bluetooth, a także te bardziej niszowe, takie jak Low Power Wide Area Networks (LPWAN) czy Satelity Low Earth Orbit (LEO). To właśnie tego rodzaju innowacje umożliwią dokonanie następnego kroku w rewolucji komunikacyjnej, w ten sposób przybliżając nas do nowego świata, w którym wszyscy i wszystko będzie połączone ze sobą w każdym miejscu na świecie.
– Przed pandemią wiedza o łańcuchach dostaw była domeną przede wszystkim menedżerów i specjalistów. Jednak w jej trakcie wiele firm dostrzegło, jak cenna jest wiedza dotycząca sprawności łańcuchów dostaw, które gwarantują, że otrzymujemy niezbędne produkty w konkretnym czasie, pod określonym adresem – wskazuje Edwin Osiecki, Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu. – Łączność to nie jest tematyka, która powinna interesować tylko specjalistów ds. logistyki – w końcu sprawność międzynarodowych doręczeń dotyczy każdego z nas, niezależnie od tego, czy zamawiamy podzespoły z Europy Zachodniej, czy produkty z wyprzedaży w Chinach. Z tego względu wdrażanie nowych technologii w branży odgrywa tak ogromną rolę.
Budowanie w pełni połączonej przyszłości dla logistyki
W ostatnim badaniu przeprowadzonym przez DHL wśród 800 menedżerów łańcuchów dostaw, 60 proc. respondentów stwierdziło, że obecnie ich łańcuchy dostaw nie są wystarczająco transparentne. Kluczowymi trzema wyzwaniami, które zauważyli, są: osiągnięcie realnej przejrzystości, brak jednej scentralizowanej platformy do napędzania inicjatyw opartych na Internecie Rzeczy, a także fragmentaryczne, wybiórcze zbieranie danych ze zróżnicowanych łańcuchów dostaw.
Z tego względu trzy najważniejsze priorytety, które mają doprowadzić do zwiększenia transparentności, to: kompleksowa przejrzystość transportu i zasobów oraz wdrożenie analityki danych generowanych przez łańcuchy dostaw. Z kolei 75 proc. respondentów zadeklarowało chęć implementacji przynajmniej jednej technologii bezprzewodowej w najbliższej przyszłości, aby osiągnąć swoje cele związane z transparentnością.
– Po transformacji przemysłu lekkiego, cyfrowa rewolucja zmienia teraz gwałtownie ten cięższy, czyli m.in. motoryzację, produkcję czy opiekę zdrowotną – mówi Markus Kückelhaus, Vice President Innovation & Trend Research, DHL Customer Solutions & Innovation w DHL. –Nasz sektor, czyli logistyka, będzie czerpać największe korzyści z digitalnej rewolucji napędzanej przez Internet Rzeczy, ale zarazem stanie się największym motorem napędowym jej rozwoju. Chociaż już teraz niektóre sektory naszej branży są inteligentne i połączone, technologie bezprzewodowe nowej generacji zapoczątkują nową falę Internetu Rzeczy w logistyce.
Przyszłość, w której wszyscy i wszystko będzie podłączone do sieci, pozwoli na rozwój trzech kluczowych trendów w sektorze logistycznym:
- Całkowita przejrzystość – Każda dostawa, zasoby logistyczne, infrastruktura czy obiekty będą ze sobą połączone dzięki szerokiej dostępności sieci i przystępnym kosztowo czujnikom o wysokiej wydajności. Umożliwi to wysoce efektywną automatyzację, usprawnienie procesów, szybsze i bardziej transparentne rozwiązywanie incydentów oraz – co najważniejsze – najlepszą jakość obsługi zarówno klientów B2B, jak i B2C.
- Autonomia na jeszcze szerszą skalę – Wszystkie autonomiczne pojazdy – czy to roboty w centrach, czy samochody na publicznych drogach – są uzależnione od bardzo szybkiej i niezawodnej komunikacji bezprzewodowej, aby nawigować i efektywnie przemierzać świat. Popularność takich rozwiązań już teraz rośnie, ale to właśnie komunikacja bezprzewodowa następnej generacji będzie kluczowym motorem, który napędzi ich szerokie wykorzystanie, przybliżając świat w kierunku autonomicznych łańcuchów dostaw.
- Doprowadzenie przewidywań do perfekcji – Już teraz wiele urządzeń funkcjonuje w trybie online. Ilość, szybkość i różnorodność danych, które zbieramy, wzrośnie trzykrotnie w porównaniu do dużych zbiorów, które już teraz generujemy. Nieustanny postęp systemów uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w połączeniu z bardzo niskimi opóźnieniami technologii bezprzewodowej nowej generacji oznacza, że systemy predykcyjne zbierające informacje i zajmujące się prognozami, szacowaniem czasu i tras dostawy już nie będą ograniczane przez dłuższy czas odpowiedzi czy stan sieci bezprzewodowych.
Chociaż większość przewidywanego wzrostu zostanie osiągnięta z wykorzystaniem technologii, które już znamy, prawdziwie uniwersalna integracja będzie wymagała odpowiedniego podejścia. Korzyści są jednak liczne: większa pojemność, szerszy zasięg, szybsza prędkość, lepsza efektywność energetyczna czy niższe koszty.
– Zastosowanie łączności na większą skalę to niezwykła historia technologicznego i społecznego sukcesu. Internet Rzeczy nie jest innowacją w logistyce. Już teraz 20 miliardów połączonych urządzeń na całym świecie wykorzystuje IoT globalnie, ale to dopiero początek. Wiele technologii powstaje jednocześnie w szybkim tempie – są efektywne kosztowo i coraz bardziej wszechobecne. Teraz stają się one coraz bardziej dostępne, co z kolei otwiera niesamowite możliwości rozwoju i ich wykorzystania – wyjaśnia Matthias Heutger, SVP, Global Head of Innovation & Commercial Development w DHL. – Nasz raport ilustruje każdą z technologii bezprzewodowej komunikacji, przybliżając i wyjaśniając ich praktyczne zastosowania oraz ograniczenia. Co więcej, podkreślamy, w jaki sposób potencjał związany z tymi innowacjami szybko staje się fundamentem łańcucha dostaw przyszłości.
Komunikacja bezprzewodowa nowej generacji to szeroka gama możliwości wykorzystania technologii, wspierających w spełnianiu różnorodnych – i często sprzecznych ze sobą – celów. Raport DHL zawiera również specjalną sekcję o nowościach z obszaru technologii bezprzewodowych. Pokazuje kilka innowacyjnych projektów, prowadzonych obecnie w branży, dostarczając wytyczne dotyczące wdrożeń dla organizacji zajmujących się łańcuchami dostaw.