Pandemia oraz digitalizacja społeczeństwa w Polsce to główne czynniki mające wpływ na popularyzację e-commerce. Polacy coraz chętniej kupują w internecie, a skoro przenieśli się tam konsumenci, w ślad za nimi podążyli także cyberoszuści. W ostatnich tygodniach 2022 roku nie trzeba już nikogo przekonywać, że internet stał się dla wielu z nas podstawowym sposobem dokonywania zakupów. Regularny wzrost tego trendu obserwowaliśmy od lat, wraz z postępującą digitalizacją, ale o aktualnym poziomie dominacji e-commerce w
sposób szczególny zadecydowały dwa czynniki.
- Dane zebrane przez CERT Polska pokazują, że już w 2021 roku ponad 5-krotnie (w stosunku do poprzedniego roku) wzrosła liczba incydentów cyberbezpieczeństwa związanych z oszustwami na najpopularniejszych polskich portalach zakupowych. W 2022 roku liczba realnych incydentów tego typu była już (w porównaniu do 2020 roku) niemal 7-krotnie wyższa.
- Black Friday oraz okres przedświąteczny to czas wzmożonej aktywności cyberoszustów, dlatego CERT Polska przygotował kampanię edukacyjną dotyczącą zakupów w sieci. Start kampanii jest połączony z premierą nowej edycji poradnika na temat bezpieczeństwa zakupów online.
W ostatnich tygodniach 2022 roku nie trzeba już nikogo przekonywać, że internet stał się dla wielu z nas podstawowym sposobem dokonywania zakupów. Regularny wzrost tego trendu obserwowaliśmy od lat, wraz z postępującą digitalizacją, ale o aktualnym poziomie dominacji e-commerce w sposób szczególny zadecydowały dwa czynniki. W 2020 roku wybuch pandemii COVID-19 spowodował, że Polacy, ze względów bezpieczeństwa, masowo przestawili się na zakupy dokonywane online. Drugim istotnym czynnikiem wzmacniającym dziś tę tendencję jest poziom inflacji, a co za tym idzie – większa potrzeba porównywania cen i kupowania możliwie najtaniej. Niestety, w ślad za działaniami klientów podążają również wybory cyberprzestępców, którzy w znacznym stopniu przenieśli swoją aktywność do sieci.
Jak pokazują statystyki zagrożeń rejestrowanych przez zespół CERT Polska, działający w strukturach Państwowego Instytutu Badawczego NASK, już w 2021 roku ponad 5-krotnie (w stosunku do poprzedniego roku) wzrosła liczba incydentów cyberbezpieczeństwa związanych z oszustwami na najpopularniejszych polskich portalach zakupowych, takich jak Allegro, OLX czy Vinted. W 2022 roku liczba realnych incydentów tego typu była już (w porównaniu do 2020 roku) niemal 7-krotnie wyższa. Od 2019 roku lawinowo rośnie także fala przestępstw polegających na tworzeniu fałszywych sklepów internetowych, wyłudzających dane dostępowe do kont bankowych ich klientów. W 2020 roku (w porównaniu do roku 2018) ich liczba wzrosła aż o 1256 punktów procentowych, ale nawet porównanie roku 2022 z ubiegłym nadal wykazuje zwiększenie liczby portali podszywających się pod sklepy online o 34 p.p.
Przywołane dane świadczą o tym, jak poważne jest to zagrożenie i jak pilne są działania w tym obszarze. Dlatego zespół CERT Polska, obserwując aktywność przestępców w sektorze e-commerce, przygotował zbiór rekomendacji dotyczących zakupów w sieci. Działaniom edukacyjnym towarzyszy także premiera nowej edycji poradnika na temat bezpiecznych zakupów online: „Jak bezpiecznie kupować w internecie. Poradnik CERT Polska 2022/2023”.
– Cieszę się, że zespół CERT Polska tak skutecznie wypełnia zadania, jakie stawia przed nim nie tylko ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, ale i wieloletnia tradycja działań realizowanych przez pierwszy zespół CERT, jaki powstał Polsce – komentuje Krzysztof Silicki, Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji w NASK. – Poprawa cyberbezpieczeństwa osób, które dokonują zakupów online, to także jedno z tych zadań, więc projekty edukacyjne, takie jak ta nowa edycja poradnika związanego z bezpieczeństwem zakupów online, mają szczególne znaczenie.
Nowa publikacja zawiera nie tylko najnowsze informacje o incydentach z obszaru e-commerce zebrane przez zespół CERT Polska, ale przede wszystkim zestaw praktycznych wskazówek wyjaśniających, jak nie dać się oszukać. Podane w przystępny sposób rady dotyczą między innymi kwestii oceny wiarygodności sklepu internetowego, bezpiecznych sposobów dokonywania płatności, a także informacji o tym, co robić, jeśli zostaliśmy oszukani. Publikacja rozprawia się też z mitem „bezpiecznej zielonej kłódki” oraz ostrzega przed (zbyt) dobrymi okazjami.
Poradnik kończy się zaproszeniem skierowanym do wszystkich użytkowników internetu – do wspólnego przeciwdziałania oszustwom spotykanym w internecie poprzez zgłaszanie ich do CERT Polska. Szef tego zespołu, Sebastian Kondraszuk, podkreśla przy tym, że – CERT Polska monitoruje cyberprzestrzeń w trybie ciągłym, dlatego niezwykle ważne są dla nas zgłoszenia, które otrzymujemy od użytkowników, ponieważ pozwalają nam one tworzyć kompleksowy obraz cyberzagrożeń. Między innymi dzięki temu widzimy wyraźnie rosnącą liczbę oszustw w sektorze e-commerce. Zagrożenia rosną, ale na szczęście rośnie też świadomość. Chcemy budować ją jeszcze skuteczniej takimi działaniami, jak premiera obecnego poradnika.
Poradnik można pobrać ze strony:https://cert.pl/publikacje/