piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Jak Polacy użytkują ebooki i audiobooki

    Zobacz również

    Firma Virtualo we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie mające na celu poznanie zwyczajów i preferencji polskich użytkowników książek elektronicznych. Badanie zrealizowano na próbie ponad 1000 osób, pytając o opinie jednocześnie użytkowników ebooków i audiobooków oraz dodatkowo książek tradycyjnych. Respondentami były wyłącznie osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie.

    - Reklama -

    Użytkowników ebooków i audiobooków zapytano między innymi o: urządzenia, na których czytają i słuchają, formaty z których najczęściej korzystają, sposób pozyskiwania e-książek, okoliczności czytania i słuchania, jak również o zalety i obiekcje w korzystaniu z książek elektronicznych.

    Wyniki badania pozwoliły odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań:

    Kim są użytkownicy ebooków i audiobooków?
    Wśród respondentów nowoczesnych form czytania znalazło się 51% kobiet i 49% mężczyzn. Jak wynika z badania najczęściej z takiej formy korzystają ludzie młodzi w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys.

    Dlaczego chętnie korzystamy z ebooków?
    Największe zalety ebooków według respondentów to brak konieczności noszenia ciężkich książek (43%), szybki dostęp do swoich tytułów (32%), a także wygoda w korzystaniu (20%). Użytkowanie ebooków, jak pokazują wnioski z badania, nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych.

    Kiedy korzystamy z książek elektronicznych, a kiedy z tradycyjnych?
    Ebooki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się, podczas codziennego korzystania z środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych: w domu lub na łonie natury.

    Co nas skłania do rozpoczęcia korzystania z ebooków?
    Ważną rolę w korzystaniu z ebooków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Wśród respondentów 36% obecnych użytkowników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych.

    Skąd najczęściej pozyskujemy książki elektroniczne?
    Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł, tak deklaruje 2/3 zapytanych respondentów. Aż 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego, a 37% użytkowników przyznaje się do pobierania ebooków z nieoficjalnych źródeł. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań) i korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%).

    Raport z badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków.” potwierdza, iż rośnie grupa zwolenników nowoczesnych form czytania. Według nich największymi zaletami książek elektronicznych jest brak konieczności noszenia ciężkich, papierowych książek (43%), szybki dostęp do własnej, wirtualnej biblioteki (32%) oraz wygoda korzystania (20%). Wśród osób nastawionych sceptycznie do lektury w formie elektronicznej, głównym powodem niekorzystania z e-książek jest przywiązanie do formy drukowanej. Cechy, których brakuje e-książkom według części respondentów to dotyk papieru (59% wskazań) oraz zapach książki (50% wskazań).

    Ebooki i audiobooki, mimo części sceptycznych głosów mają wiele zalet jak deklarują respondenci badania. Zazwyczaj są tańsze niż papierowe książki, a na jednym urządzeniu można zapisać jednocześnie wiele tytułów, są łatwe do nabycia, zapewniają oszczędność miejsca w bagażu i nie są narażone na zniszczenie tak jak książka papierowa.

    Jak pokazuje raport czytelnicy potrafią wymienić coraz więcej zalet nowoczesnych form czytania. Wraz z rozwojem nowych technologii rośnie również dynamicznie rynek treści cyfrowych.

    – Virtualo specjalizuje się w dystrybucji ebooków i audiobooków oraz posiada własną księgarnię z książkami elektronicznymi. Pod koniec 2016 r. firma połączyła się z Biblioteką Akustyczną, wiodącym wydawcą audiobooków na płytach CD i w formacie mp3. Aby osiągnąć sukces na rynku niezbędne jest dogłębne poznanie grupy docelowej – jej zachowań, preferencji i charakterystyki. Zleciliśmy badanie w Instytucie Badawczym ARC Rynek i Opinia, aby zanalizować zwyczaje naszych Klientów i efektywnie współpracować z wydawnictwami – komentuje Martyna Bednarczyk, Marketing Manager Virtualo.

    Badanie Virtualo „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów, przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

    ŹródłoVirtualo
    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...