Stanowiska tajemniczego klienta są realne i wymagają od pracowników wykonywania określonych zadań, w tym raportowania obsługi klienta i jego doświadczeń podczas zakupów lub odwiedzania różnych sklepów detalicznych, restauracji, hoteli, a nawet atrakcji turystycznych lub pól golfowych. Niestety wielu oszustów wykorzystuje zainteresowanie ludzi taką pracą. Nie są zainteresowani Twoją opinią jako tajnym klientem i zamiast tego chcą ukraść Twoje dane i pieniądze.
Jak działa oszustwo związane z tajemniczym klientem?
W przypadku oszustwa związanego z tajemniczym klientem cyberprzestępcy udają, że pochodzą ze znanej firmy i publikują oferty pracy dla tajemniczych klientów na platformach mediów społecznościowych lub internetowych portalach z ofertami pracy, aby zwabić potencjalne ofiary. Ponadto oszuści mogą próbować dotrzeć do określonych celów, kontaktując się z nimi bezpośrednio poprzez zimne rozmowy, niechciane e-maile, SMS-y, a nawet pocztę.
Gdy aplikujesz na stanowisko, oszuści mogą:
- Poprosić o pieniądze na szkolenie, certyfikację lub dostęp do platformy e-learningowej.
- Wysłać Ci czek lub przekaz pieniężny i poprosić o zdeponowanie płatności na swoim koncie, po czym zalecić przesłanie części środków przelewem bankowym lub kartą podarunkową.
- Jak chronić się przed oszustwami związanymi z tajemniczym klientem? Poznaj najpopularniejsze symptomy
- Otrzymujesz niechcianą ofertę pracy dla tajemniczego klienta za pośrednictwem poczty elektronicznej, SMS-a, telefonu lub poczty.
- Zostajesz poproszony o zdeponowanie czeku w swoim banku i zwrócenie części pieniędzy nadawcy.
- Zostajesz poproszony o zakup kart podarunkowych, zdrapanie powłoki ukrywającej kody PIN i przesłanie ich do rekrutera.
- Otrzymujesz gwarancje szybkich i znaczących zwrotów pieniężnych.
- Rekruter wymaga uiszczenia opłat z góry.
- Pracodawca podaje niejasne szczegóły dotyczące oferty pracy.
- Ta praca wydaje się zbyt piękna, aby mogła być prawdziwa.
Przydatne porady od zespołu Bitdefender, które pomogą chronić Twoją tożsamość, pieniądze i reputację
Przeanalizuj wszystkie oferty na stanowisko tajemniczych klientów, na które natrafisz w Internecie, nawet na legalnych portalach z ofertami pracy. Sprawdź nazwę firmy lub osoby fizycznej wraz ze słowami takimi jak „skarga”, „oszustwo” lub „opinia”.
Sprawdzaj wszystkie niechciane wiadomości i komunikaty z pytaniem, czy jesteś zainteresowany zleceniami typu „tajemniczy klient” i poproś o podanie danych osobowych.
Nigdy nie przesyłaj pieniędzy ani nie kupuj kart podarunkowych w ramach zadań Mystery Shopping.
Nie ufaj żadnym gwarancjom znacznych zysków finansowych. Praca na pół etatu lub praca okazjonalna, taka jak tajemniczy klient, nigdy nie daje zysków w wysokości tysięcy dolarów.
Zachowaj całą niechcianą i oszukańczą korespondencję oraz zgłaszaj podejrzane działania lokalnej policji i CERT Polska.
– Pamiętaj o tym, aby nigdy nie płacić za możliwość rozpoczęcia pracy. Żadna legalna organizacja ani firma nie pobierze od Ciebie opłat za szkolenie. Każdy, kto twierdzi inaczej, jest oszustem. Zachowaj także szczególną ostrożność podczas korespondencji z podejrzanymi pracodawcami. Zadbaj także o to, aby korzystać z urządzeń zabezpieczonych za pomocą systemu antywirusowego wyposażonego w moduł antyphishingowy. Nie klikaj linków w e-mailach ani SMS-ach proszących o podanie danych finansowych lub haseł – mówi Arkadiusz Kraszewski z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.