Coraz więcej osób w Święta Bożego Narodzenia zamiast tradycyjnego stołu w gronie bliższej i dalszej rodziny wybiera wyjazd w góry, nad morze lub za granicę. Co drugi Polak relacjonuje przebieg świąt w mediach społecznościowych, a w co piątym domu potrawy podawane na wigilijnym stole są przygotowane przez restauracje lub firmy cateringowe. Chociaż wiele osób nie wyobraża sobie Wigilii bez karpia, rodziny, kolęd i prezentów, coraz więcej z nas rezygnuje z części tradycji i spędza święta w zgodzie ze sobą. Jak na świąteczne tradycje wpłynie sztuczna inteligencja? Czy ułatwi bożonarodzeniowe przygotowania, pomoże zaoszczędzić pieniądze i zbliży nas do siebie przy stole? Polacy opowiedzieli, jak widzą przyszłość świąt w czasach AI.
Z badania serwisu Prezentmarzeń “Jak sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia” w której udział wzięło 1496 osób, wynika, że sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia. Ponad 60% respondentów stwierdziło, że w przyszłości wzrośnie w nas potrzeba bliskości, będziemy poszukiwać okazji do spędzania czasu z bliskimi, a celebrowanie uroczystych spotkań zacznie być ważnym elementem życia społecznego. Zdaniem co trzeciej osoby święta dla niektórych będą jeszcze trudniejszym czasem, czasem głębokiej samotności, a co czwarta uważa, że będą ważnym okresem bliskich relacji, których jest coraz mniej. Tylko jedna osoba na dziesięć myśli, że w czasach sztucznej inteligencji święta przestaną być ważnym elementem życia społecznego.
W świetle wyników badania w Polsce rośnie grupa osób, które na Święta Bożego Narodzenia wyjeżdżają na urlop za granicę (23%) lub odpoczywają na zorganizowanych imprezach (21%). Blisko połowa respondentów odpowiedziała, że świąteczny czas spędzi w rodzinnym domu. Ponad 70% osób deklarowało, że przy stole spotka się z najbliższą rodziną, a co piąta również z dalszymi krewnymi. Jedynie 8% osób ten czas spędzi w większym gronie. Zdaniem dużej części respondentów w przyszłości jeszcze bardziej zmniejszy się liczba osób, z którymi będziemy spotykać się w trakcie Świąt Bożego Narodzenia.
Co trzecia osoba biorąca udział w badaniu uważa, że możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja wpłyną na zmianę naszych preferencji dotyczących świątecznych potraw.Obecnie w ponad 80% domów respondentów to głównie kobiety, dorośli oraz wszyscy członkowie rodziny, łącznie z dziećmi, angażują się w przygotowanie potraw bożonarodzeniowych. W co piątym domu potrawy, które są podawane na wigilijnym stole są kupowane. Respondenci uważają, że w przyszłości dzięki sztucznej inteligencji łatwiej będzie dobrać dania do preferencji osób zasiadających przy świątecznym stole, a także znaleźć nowe, lepsze wersje tradycyjnych bożonarodzeniowych potraw.
Zdaniem wszystkich respondentów biorących udział w badaniu w przyszłości sztuczna inteligencja będzie szczególnie przydatna podczas szykowania prezentów dla najbliższych. Badane osoby uważają, że we współczesnym świecie obok tradycyjnych perfum, książek, gadżetów (20%) dominują prezenty, które pozwalają spędzać ciekawie czas (29%), rozwijają pasje i zainteresowania (24%) oraz vouchery i karty podarunkowe (27%). Trzy na cztery osoby uznały, że idealny prezent świąteczny powinien przede wszystkim zaskoczyć obdarowaną osobę, sprawić radość oraz być wartościowy jakościowo i cenowo.Według respondentów, przyszłością jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do bardziej precyzyjnego dopasowywania prezentów do odbiorców i wyrażania naszych uczuć i emocji. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko zakupu nietrafionego prezentu. – mówi Aleksandra Skimina z serwisu Prezentmarzeń
Zdaniem badanych osób dzięki sztucznej inteligencji nie tylko przyspieszymy sam wybór i zakup prezentów, lepiej dopasujemy je do preferencji bliskich osób, ale również będziemy mogli zrealizować to w zakładanym budżecie. Jedna na trzy osoby na pojedynczy prezent przeznacza kwotę nie większą niż 100 zł, a co trzecia do 300 zł. Na całe święta ponad połowa respondentów ma zaplanowany budżet nie większy niż 500 zł, a co piąta osoba 1000 zł. Zdaniem ponad połowy respondentów sztuczna inteligencja pomoże lepiej zarządzić świątecznym budżetem, skalkulować koszty i podejmować lepsze decyzje.
Ponad 80% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ również na to, w jakiej formie będziemy składać świąteczne życzenia. Większość osób biorących udział w sondzie zadeklarowała, że dziś składa życzenia sms-em lub telefonicznie (39%), poprzez portale społecznościowe (19%), a co piąta osobiście. W przyszłości AI będzie nas wyręczać w znalezieniu pięknych lub przygotowaniu bardziej spersonalizowanych życzeń, a także wyręczy nas w ich wysyłaniu. Ponad połowa osób uważa, że sztuczna inteligencja wpłynie również na tradycje kolędowania.W przyszłości będziemy wybierać utwory dostosowane do preferencji domowników, a także łatwiej znajdziemy ciekawe, nieznane kolędy.
Badanie „Jak sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1496 respondentów w formie ankiety online oraz w punktach stacjonarnych w listopadzie 2023