Galerie handlowe, jak sama nazwa wskazuje, kojarzą się nam głównie z zakupami. Jednak rozwój branży e-commerce, jak również zmiana stylu życia Polaków sprawiła, że coraz częściej kupujemy w internecie. Jaki los czeka zatem galerie handlowe? Czy niebawem przestaną istnieć? Dostosuj się albo zgiń. Choć nic nie wskazuje na to, że galerie handlowe trzeba będzie zamykać, to na pewno zarządców czekają w najbliższym czasie duże zmiany.
Obecnie, do galerii bardziej przyciąga nas możliwość spędzenia tam wolnego czasu, np. pójście na fitness lub wypicie kawy ze znajomymi, niż zrobienie zakupów. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów powstał więc nowy typ galerii – galeria społecznościowa.
Społecznościowe, czyli jakie?
– Obserwujemy od ostatnich 5 lat zwiększenie funkcji gastronomicznej i rozrywkowej na rynku centrów handlowych w Polsce. Galerie tego typu znajdują się zazwyczaj na terenach poprzemysłowych, dodatkowo kontakt z klientami odbywa się za pomocą nowoczesnych technologii – podkreśla w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Marta Mikołajczyk-Pyrć, Dyrektor Pionu Nieruchomości Handlowych w Dziale Zarządzania Nieruchomościami i Aktywami Savills.
Galerie społecznościowe w Polsce
Jak wynika z raportu Savills, prekursorem galerii społecznościowych w Polsce był Stary Browar w Poznaniu, gdzie w jednym miejscu zostały połączone zakupy i sztuka. Manufaktura w Łodzi czy Galeria Kazimierz w Krakowie to inne przykłady tego typu rozwiązań. Natomiast cechy 100% galerii społecznościowej spełnia warszawska Hala Koszyki, gdzie funkcję handlową zredukowano do minimum i skupiono się na podkreśleniu gastronomicznego charakteru obiektu.