W trakcie pandemii Poczta Polska poszerzyła swoje portfolio o nowe produkty dostępne drogą cyfrową i dodatkowo wprowadziła liczne rozwiązania umożliwiające bezpieczny odbiór swoich usług. Już w ciągu dwóch pierwszych miesięcy chęć skorzystania z udostępnionej ponownie usługi eSkrzynka zgłosiło 12,7 tys. użytkowników. Pandemia udowodniła, że Poczta Polska potrafi sprawnie reagować na potrzeby zmieniajacej się rzeczywistości, dostarczając odbiorcom nowe, niezbędne w danym momencie rozwiązania.
Mając na uwadze zachowanie zasad bezpieczeństwa zmniejszających ryzyko zarażenia SARS-CoV-2, Spółka wprowadziła pakiet usług online, a także liczne rozwiązania umożliwiające klientom detalicznym i biznesowym bezpieczny odbiór przesyłek i realizację zleceń. Wiele z wprowadzonych udogodnień cyfrowych zostanie na stałe włączonych w portfolio Poczty Polskiej.
– Rewolucja cyfrowa przyspieszyła w trakcie pandemii, Poczta odpowiada na te wyzwania wprowadzając możliwości skorzystania z usług pocztowych przez Internet. To wygodne i bezpieczne rozwiązania, cieszące się coraz większą popularnością wśród naszych klientów – mówi Krzysztof Falkowski, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej S.A.
Kluczowym rozwiązaniem cyfrowym, dostępnym w ramach platformy i uruchomionym przez Pocztę Polską w trakcie pandemii, jest eSkrzynka – czyli usługa zapewniająca możliwość odbioru korespondencji bez wychodzenia z domu. Przesyłki polecone są digitalizowane i udostępniane klientowi w internetowej skrzynce pocztowej, z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa oraz poufności e-korespondencji. eSkrzynkę można założyć online, przy użyciu profilu zaufanego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w ramach rozwiązania obsługiwane są przesyłki polecone, z wyłączeniem przesyłek wysyłanych przez: sądy i trybunały, prokuraturę i komornika sądowego oraz przez organy ścigania – jeśli zostały oznaczone przez nadawcę „Nie podlega digitalizacji”. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy od ponownego uruchomienia eSkrzynki, z usługi tej skorzystało już 12 700 użytkowników.
Na platformie poczta-cyfrowa.pl Spółka zintegrowała większość usług rozproszonych w ramach całej Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej, umożliwiając łatwy i bezpieczny dostęp do oferty drogą online.
Poprzez platformę poczta-cyfrowa.pl klient może: zgłosić chęć nadania paczki, kupić e-znaczek, wysłać e-kartkę, sięgnąć do oferty internetowego sklepu filatelistycznego i e-sklepu Poczty, zamówić prenumeratę prasy, a także skorzystać z usług bankowych i ubezpieczeniowych. Platforma Poczty Polskiej daje również możliwość złożenia dyspozycji otrzymania elektronicznego awizo, kierowania korespondencji pod wskazany adres, czy opcję przechowywania korespondencji w placówce – nawet do 4 tygodni. Na poczta-cyfrowa.pl istnieje także możliwość założenia profilu zaufanego, niezbędnego przy chęci zgłoszenia spraw, które ze względów bezpieczeństwa wymagają potwierdzenia tożsamości klienta.
W zakresie tradycyjnych doręczeń, stale realizowanych przez Pocztę w trakcie pandemii, Spółka wprowadziła rozwiązania prewencyjne, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa nie tylko klientom, ale także pracownikom.
– Poczta Polska od pierwszych dni epidemii wprowadzała rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo klientom i pracownikom. Wprowadzono wiele zmian i udogodnień, aby maksymalnie bezdotykowo obsługiwać klientów i minimalizować w ten sposób ryzyko roznoszenia się koronawirusa – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.
22 kwietnia 2020 r. w związku ze zmianą zapisów w Prawie pocztowym, Spółka wdrożyła nowe wytyczne dotyczące doręczania przesyłek listowych poleconych oraz paczek pocztowych i przesyłek kurierskich. Pierwszym z nich jest dostarczanie przesyłek poleconych bezpośrednio do skrzynki na listy odbiorcy. Ze względu na obowiązujące przepisy, ww. sposób doręczania nie obejmuje przesyłek wysyłanych m.in. przez sądy i prokuraturę. W przypadku takiej korespondenji wprowadzono zmiany, które umożliwiają jej bezdotykowy odbiór. Ze względów bezpieczeństwa, klienci Poczty mają możliwość odbioru rejestrowanych listów poleconych bez tradycyjnego pokwitowania. Zamiast podpisu wystarczy okazanie – z bezpiecznej odległości – pracownikowi Poczty Polskiej dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, paszportu lub prawa jazdy. Pracownik Poczty Polskiej spisuje cztery ostatnie cyfry numeru z weryfikowanego dokumentu i na tej podstawie może wydać przesyłkę.
Odbiór paczki przy użyciu kodu PIN to kolejne, wdrożone przez Pocztę rozwiązanie. Jego realizacja jest możliwa po wprowadzeniu przez nadawcę numeru telefonu bądź adresu e-mail adresata, na który Poczta Polska przed doręczeniem przesyłki udostępnia 6 cyfrowy kod PIN. Przy odbiorze przesyłki wystarczy podać go kurierowi. Z jednorazowego kodu odbioru można skorzystać w usługach: Pocztex, PACZKA+ oraz Paczka pocztowa.
W taki bezpieczny sposób pocztowcy doręczają także paczki osobom przebywającym na kwarantannie oraz pulsoksymetry dla chorych na COVID-19. Na czas kwarantanny i izolacji wstrzymane jest natomiast doręczanie listów poleconych wymagających pokwitowania, np. korespondencji z sądów i prokuratur. Takie przesyłki są przez Spółkę bezpłatnie przechowywane i doręczanie dopiero wówczas, kiedy dany adres nie będzie figurował na liście adresów objętych kwarantanną lub izolacją.
Zgodnie z obraną strategią i ze względu na rosnące zainteresowanie rozwiązaniami cyfrowymi, Poczta Polska pracuje nad systematycznym poszerzaniem portfolio produktów dostępnych drogę online. Wiele usług wprowadzonych w trakcie pandemii na stałe zagości w ofercie Spółki.