Pierwsze firmy podpiszą 20 września Kartę Praw Dziecka w Biznesie. Orange też. I zaprasza innych do przyłączania się. Karta Praw Dziecka w Biznesie to inicjatywa przygotowana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) we współpracy z firmami i organizacjami społecznymi. Ma ona inspirować i mobilizować przedsiębiorstwa do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dzieci w całym łańcuchu wartości. Zachęca też firmy do realnego uwzględnienia praw człowieka i praw dziecka w swoich łańcuchach dostaw, obszarach pracowniczych, produktach,
usługach, komunikacji marketingowej czy działalności społecznej.
Karta, ogłoszona 17 lipca tego roku, już spotkała się z dużym zainteresowaniem środowiska biznesowego i społecznego. Wpisała się też w publiczny dialog na temat ochrony dzieci w Polsce. W grupie roboczej w ramach programu Partnerstwa FOB pracujemy nad kwestionariuszem, który dotyczy takich spraw, jak samoocena firm, dobre praktyki i zachęcanie innych do zaangażowania. Do dzisiaj naszą inicjatywę poparły już : Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, Konfederacja Lewiatan, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, UNICEF, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Fundacja diversityPL, Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).
Co oznacza podpisanie Karty dla firm
Najprościej rzecz ujmując Karta to deklaracja, że biznes uznaje prawa dziecka za wartość, którą ma obowiązek chronić i że chce robić to razem z organizacjami społecznymi i instytucjami publicznymi. Firmy, które ją podpisują, deklarują tym samym, że będą respektować i propagować prawa dziecka w całym łańcuchu wartości. Oznacza to działania w obszarze pracowniczym – wobec pracujących rodziców i ich dzieci, ale także standardy zatrudniania młodych ludzi, płatne praktyki, programy przysposobienia do zawodu, czy działania edukacyjne związane z rynkiem pracy.
Kolejny obszar wiąże się z dziećmi jako użytkownikami produktów, usług i odbiorcami przekazów marketingowych. Również tu mają one przecież swoje prawa. I musimy dbać o to, aby nasze produkty i usługi były przystosowane do potrzeb dzieci i bezpieczne dla nich. Chodzi także o standardy wykorzystania wizerunku dziecka w materiałach marketingowych i komunikacyjnych oraz o odpowiedzialną sprzedaż.
I wreszcie, last but not least, obszar relacji z naszymi partnerami biznesowymi i społecznymi. To z jednej strony wymagania dla dostawców, aby respektowali prawa dzieci, a z drugiej –sposób takiego kształtowania polityki społecznej i sponsoringowej, aby współpracować tylko z instytucjami i organizacjami społecznymi, które o te prawa na co dzień dbają.
Jak przełożyć deklarację na praktykę
Karta Praw Dziecka w biznesie motywuje firmy do całościowego spojrzenia na prawa dziecka. Chodzi o to, by ten temat traktować kompleksowo i szczerze odpowiadać sobie na pytanie, co już robimy, a co wymaga jeszcze uzupełnienia. Dzięki naszemu kwestionariuszowi samooceny każda firma może przyjrzeć się swoim działaniom na rzecz praw dziecka oraz ocenić swoje mocne i słabe strony. Od tych firm, które już stosują sprawdzone rozwiązania i chcą podzielić się z innymi swoim doświadczeniem, zbieramy też dobre praktyki.
Uroczyste podpisanie Karty odbędzie się 20 września w Domu Innowacji Społecznych “Marzyciele i Rzemieślnicy” przy ul. Brackiej 25 w Warszawie w godzinach 13:00-16:30. Zapraszamy! Więcej informacji na stronie odpowiedzialnybiznes.pl/prawadziecka.
Gorąco zachęcamy wszystkie firmy, aby zapoznały się z Kartą i zadeklarowały realizację jej postanowień. Warto też przejść przez kwestionariusz i podzielić się dobrymi praktykami. Niech będzie nas jak najwięcej!