czwartek, 14 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Karty kredytowe zyskują na popularności, ale Polacy traktują spłaty zobowiązań odpowiedzialnie

    Zobacz również

    Najnowsza odsłona cyklicznego badania Barometr Providenta pokazuje, że w Polsce rośnie świadomość na temat odpowiedzialnego zarządzania finansami. Blisko 80 proc. ankietowanych nie miało w tym roku trudności ze spłatą swoich zobowiązań finansowych.

    - Reklama -

    Z inicjatywy Grupy KRUK, 17 listopada w całej Polsce obchodzony jest Dzień bez Długów. Jak co roku, Provident Polska przedstawia wyniki badania Barometr Providenta na temat podejścia Polaków do zadłużenia. Według najnowszej edycji nawet w obliczu trudności Polacy bardzo rzadko decydują się na zaprzestanie spłaty swoich zobowiązań – i to bez względu na płeć, wiek, poziom wykształcenia, miejsce zamieszkania, a nawet miesięczny przychód. Najczęściej, w przypadku kłopotów finansowych, sposobem na pozyskanie środków i uregulowanie zobowiązań jest ograniczenie innych wydatków (1/3 badanych). Kolejnym popularnym pomysłem jest próba znalezienia dodatkowego źródła dochodu – tutaj podobnie jak w zeszłorocznym badaniu bardziej skłonne do podjęcia nowej pracy są kobiety niż mężczyźni (18 proc. vs 14,3 proc.).

    – To wyniki świadczące o rosnącej odpowiedzialności finansowej wśród Polaków. Odsetek osób, które nie mają problemów ze spłatą jest wyższy niż podczas dwóch ostatnich edycji badania. Maleje też skłonność do finansowania spłaty kolejnym zobowiązaniem – w zeszłym roku drugim najpopularniejszym sposobem na problemy z regulowaniem rat była pożyczka od rodziny – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.


    Królują karty kredytowe, ale rośnie też zaufanie do pożyczek

    A jeśli już Polacy pożyczają, to w jakiej formie? Ponad połowa badanych (56,4 proc.) wybiera w tym celu kartę kredytową – jest to znaczący wzrost trendu, ponieważ w zeszłym roku takiej odpowiedzi udzieliło niemal 32 proc. osób. Ponad 40 proc. badanych posiada aktualnie kredyt gotówkowy w banku – w ubiegłym roku miała je ¼ respondentów. Widocznie wzrósł też odsetek ankietowanych posiadających pożyczkę w firmie pożyczkowej – z 9,2 proc. badanych w 2023 do aż 17,9 proc. w 2024 roku.

    Co ciekawe, grupa wiekowa 65+ posiada też najwięcej kart kredytowych w porównaniu do osób w innych przedziałach wiekowych. To również one najmniej chętnie w całej grupie badanych zdecydują się na kredyt hipoteczny.

    Brakuje na remont i sprzęt AGD/RTV

    Okazuje się, że największe wydatki pożyczkowe Polaków w tym roku pochłonęły remonty mieszkań i domów oraz zakup lub naprawa sprzętu AGD/RTV (wskazane niemal co czwartego respondenta). Najmniej ankietowanych zdecydowało się pożyczyć na tzw. „specjalne okazje”, czyli urlopy i wakacje, a także na wydatki okolicznościowe, np. wesele czy komunie (około 4,5 proc.).

    Na wymienione wyżej „specjalne okazje” zobowiązań nie zaciągali w ogóle przedstawiciele dwóch województw – lubuskiego i warmińsko-mazurskiego.

    Przełamanie stereotypu sukcesu finansowego

    Coroczne pytanie dotyczyło też tego, co dla mieszkańców Polski oznacza sukces finansowy. I ponownie jak w roku poprzednim dla ponad połowy (54,4 proc.) wymiernym jego wyznacznikiem jest brak długów i kredytów. Na podium znalazły się także wysokie zarobki (29,8 proc.) i zgromadzenie oszczędności na emeryturę (28,5 proc.).

    Z Barometru wynika, że twierdzenie, że młode pokolenie nie myśli o oszczędzaniu na przyszłość to stereotyp. Odpowiedzialne zgromadzenie kwoty na emeryturę w najmłodszej grupie badanych (18-24 lat) było wyznacznikiem sukcesu dla niemal takiego samego odsetka młodych ankietowanych (34 proc.), co dla tych tuż przed emeryturą. Jestem przekonana, że zetki mogą rozmawiać z baby boomersami dojrzale i ciekawie o stabilności i zabezpieczeniu finansowym, być może dyskusje tego typu należy po prostu inicjować częściej. Dzień bez długów to idealna okazja – dodaje Karolina Łuczak.

    O badaniu:

    Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w październiku 2024 r.

    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Są Święta, są prezenty w Orange (wideo)

    https://youtu.be/sLNyVXe5BLY Abonament komórkowy z internetem 5G bez limitów i wybranym smartfonem, a drugi smartfon w prezencie za 1 zł https://youtu.be/dCdkFJ-BHE8 Abonament komórkowy...