W ogłoszeniach o pracę powoli staje się standardem komunikat, w którym pracodawca gwarantuje narzędzia niezbędne do pracy. A w katalogu tym poza oczywistymi pozycjami (jak komputer) pojawiają się mniej do tej pory popularne telefony. Zrozumiałe jest korzystanie z nich np. w handlu, komunikacji, czy na wyższych stanowiskach menedżerskich, czyli tam, gdzie stały dostęp do telefonu jest konieczny.
Coraz częściej jednak telefony służbowe są przekazywane pracownikom, którzy do tej pory z nich nie korzystali. Jak w tej sytuacji zachowują się producenci urządzeń mobilnych? Czy ma to wpływ na ich ofertę?
Biznes potrzebuje wyboru
Powierzchowne spojrzenie naoferty producentów, a co za tym idzie także operatorów, każe stwierdzić, żepolscy konsumenci i firmy kupują jedynie smartfony. W dodatku coraz częściejmamy do czynienia z bardzo dużym zawężeniem wachlarza proponowanych aparatów.Jedyny wybór, przed jakim stoi konsument, dotyczy kategorii premium – telefonjest albo luksusowy albo bardzo luksusowy. Biorąc to pod uwagę, nie dziwikierunek, w którym podążają producenci telefonów komórkowych, polegający naograniczeniu lub całkowitej rezygnacji z oferowania tzw. feature phone’ów,czyli klasycznych aparatów z przyciskami i ograniczoną funkcjonalnością. O iletakie podejście może być zrozumiałe w przypadku rynku B2C, gdzie z racjiograniczonej ofert konsumenci decydują się coraz częściej na zakup smartfonów,o tyle w przypadku firm, zwłaszcza tych zatrudniających wielu pracowników, takitrend jest (delikatnie mówiąc) zaskakujący. Dość powiedzieć, że działy zakupów,czy jakakolwiek inna komórka odpowiedzialna za nabywanie telefonów komórkowych,pełną, szeroką paletę produktów znajdzie jedynie u kilku producentów. W tymmiędzy innymi u brytyjskiej firmy Kazam Mobile.Kazam odpowiada
Różnorodność oferty powinnapozwolić firmie wyposażyć pracowników w telefony różnej klasy z uwzględnieniem przede wszystkim ich potrzeb, ale takżestanowisk, jakie zajmują. Oczywiste jest, że urządzenia najwyższej jakościbędą dominowały wśród wyższej kadry kierowniczej. Bardzo dobre będąużywane np. przez handlowców, którzy często realizują za ich pośrednictwemtransakcje kupna i sprzedaży. Trudno sobie także wyobrazić marketingowców,czy specjalistów bez smartfonów. Z drugiej strony należy się zastanowić, czyzwykły telefon nie byłby idealnym urządzeniem dla szefa zmiany w firmieprodukcyjnej? Niektóre przedsiębiorstwa doszły do takiego wniosku – wystarczyspojrzeć na niedawny przetarg na dostarczenie telefonów komórkowych dla PKPEnergetyki, który wygrał Kazam, oferujący również klasyczne urządzenia. PKPEnergetyka doceniła, że telefony z tradycyjną klawiaturą są po pierwsze bardzodobrej jakości i wytrzymałości, kosztują znacznie mniej niż smartfony, aponadto są objęte gwarancją dłuższą, niż funkcjonujące na rynku smartfony.
Co zamawia biznes
Co zdecydowało o zwycięstwieKazama? Rzeczy – wydawałoby się – najbardziej oczywiste, a jednak wciąż rzadkospotykane – obsługa posprzedażna na najwyższym poziomie oraz najdłuższa narynku gwarancja. Usługa Kazam Rescue pozwala zdalnie udzielić wszelkiej pomocyużytkownikom smartfonów, łącząc ich z konsultantami nawet w ciągu 60 sekund.Dodatkowo nie trzeba się martwić o koszty związane z wysyłaniem urządzeń,ponieważ producent zapewnia darmową wysyłkę. W przypadku współpracy z firmamiwarunki usług dodatkowych są dostosowane do wymagań organizacji zakupującejsprzęt. Jeśli z kolei mowa o gwarancji – 3 lata oferowane przez Kazam Mobile (adługość ochrony również może być indywidualnie ustalana) są rzeczą niespotykanąna rynku. Zwłaszcza w przypadku smartfonów, których średni czas działania tokilkanaście miesięcy.
Stworzenie oferty idealnej dlaprzedsiębiorstw wydaje się być bardzo proste. Wystarczy szeroki wachlarzproduktowy, urządzenia wysokiej jakości, długi okres ochronny, świetny serwis.Na szczęście coraz częściej o wynikach przetargów decyduje nie tylko kryteriumceny, ale cała gama usług dodatkowych, dlatego Kazam staje się coraz bardziejznaczącym graczem na rynku – zwłaszcza w sektorze B2B. Zwłaszcza, że oferująckonkurencyjne ceny, dba równocześnie o bardzo wysoką jakość wykonania.
Przyszłość
Istnieją dwie drogi dlaproducentów telefonów komórkowych. Pierwszą kroczą ci, którzy stawiają nasmartfony, rezygnują z jakiejkolwiek różnorodności, dążąc do wyeliminowaniaklasycznych urządzeń, które nie oferują tak dużych marż, jak smartfony. Drugadroga, i tą podąża Kazam, polega na zaspakajaniu istniejących potrzebrynkowych, to znaczy: dawaniu użytkownikowi możliwości wyboru, aby każdy mógłwybrać z szerokiej gamy produktów najlepsze dla siebie urządzenie. W dodatkuKazam Mobile wyposaża ich w pakiet usług, które pozwalają dłużej i efektywniejużytkować telefon, co jest istotne zwłaszcza dla firm, ale też odbiorcówindywidualnych. Wydaje się, że ścieżka brytyjskiej marki, jest ścieżkąprzyszłości – elastyczność i dostosowywanie produktów do zmieniającej sięrzeczywistości stają się coraz bardziej pożądane przez klientów.