Komisja Europejska w swojej decyzji z 30 lipca 2014 r. zaakceptowała ustalenia Prezesa UKE dotyczące konkurencyjności rynku na 76 obszarach. Komisja przyznała, że konkurencja na tych obszarach rynku 5 wynika głównie z obecności infrastruktury alternatywnych dostawców, a nie regulowanych produktów opartych na infrastrukturze Orange. Komisja Europejska w swojej decyzji z 30 lipca 2014 r. zaakceptowała i potwierdziła słuszność ustaleń Prezesa UKE w sprawie konkurencyjności rynku
hurtowego dostępu szerokopasmowego na 76 obszarach gminnych.
Komisja przyznała, że konkurencja na tych obszarach wynika głównie z obecności infrastruktury alternatywnych dostawców, a nie regulowanych produktów BSA/LLU (czyli hurtowego dostępu szerokopasmowego oraz dostępu do lokalnej pętli abonenckiej).
Decyzja Komisji oznacza, iż zgodziła się ona z argumentacją przedstawioną przez Prezesa UKE, że deregulacja przyczyni się do zwiększenia inwestycji, a konkurencja na tych wskazanych obszarach jest efektywna.
– Cieszę sie bardzo z decyzji KE. Decyzja ta jest przełomowym wydarzeniem dla polityki regulacyjnej tego obszaru telekomunikacji. Intencją UKE było stworzenie pewności i przejrzystości regulacyjnej dla przedsiębiorców, która powinna zaowocować zmianą trendów rozwoju rynku. Aby przedsiębiorcy i inwestorzy mogli i chcieli inwestować w infrastrukturę szerokopasmową, niezbędną dla rozwoju nowoczesnej gospodarki, muszą mieć możliwość realnego szacowania zarówno ryzyka inwestycyjnego, jak i potencjalnej stopy zwrotu z inwestycji, zaś przejrzystość regulacji jest dla takich decyzji kluczowa. Decyzja kończy ponad trzyletni rozdźwięk regulacyjny, w którym do tej pory funkcjonował operator, podlegając dwóm reżimom. Sytuacja, w której na większości obszarów obowiązywała regulacja z 2011 r., ale w niektórych gminach jeszcze regulacja z 2007 r., która nie obejmowała łączy światłowodowych, nie tworzyła przejrzystych oraz stabilnych ram dla funkcjonowania rynku, a zwłaszcza nie stymulowała konkurencji. Dlatego od kilkunastu miesięcy prowadziliśmy bardzo intensywne prace nad uporządkowaniem tego obszaru – podkreśla Magdalena Gaj, Prezes UKE.
Intensywne prace nad uregulowaniem na nowo tego rynku Urząd prowadził od dłuższego czasu. Poprzednia propozycja deregulacji w 11 gminach nie została jednak przez Komisję Europejską zaakceptowana, natomiast rozwój sytuacji na rynku wskazywał już wcześniej, iż częściowa deregulacja może być dla jego rozwoju niezbędna. Kierując się takim przekonaniem Urząd przeprowadził wiele analiz, w celu precyzyjnego wskazania tych obszarów kraju, gdzie konkurencja na rynku szerokopasmowego dostępu do Internetu jest efektywna, a co za tym idzie obszary te mogą zostać wyłączone spod regulacji. Decyzja Komisji potwierdziła, iż ww. ustalenia Prezesa UKE, jak i sama analiza rynku zostały przeprowadzone prawidłowo, a 76 obszarów gminnych uznanych za konkurencyjne nie powinno podlegać regulacji.
Przygotowana przez Prezesa UKE nowa decyzja dla rynku hurtowego dostępu szerokopasmowego znosi obciążenia regulacyjne na obszarach skutecznie konkurencyjnych. Tym samym powinna ona również pozytywnie wpłynąć na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, co jest niezwykle istotne w związku z koniecznością realizacji postanowień Europejskiej Agendy Cyfrowej oraz Narodowego Planu Szerokopasmowego. Brak regulacji na obszarach konkurencyjnych będzie stanowił dodatkowy bodziec dla Orange Polska, ale także dla operatorów alternatywnych, do zwiększenia inwestycji w nową infrastrukturę. Z kolei regulacja na obszarach niekonkurencyjnych pozwoli na dalszą konkurencję usługową, bazującą na infrastrukturze Orange w celu zagwarantowania użytkownikom osiągania maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych.
Decyzja przez nas przygotowana jest przemyślana, dojrzała i dobrze uzasadniona faktami, i to z pewnością dostrzegła KE. Przy tak ogromnych potrzebach inwestycyjnych na rynku telekomunikacyjnym regulacje powinny być racjonalne i precyzyjnie ukierunkowane. Nie możemy sobie pozwolić na regulacje dla samego regulowania, tam gdzie pozycja dominująca nie występuje – mówi Magdalena Gaj, Prezes UKE. Zapewne w pierwszej kolejności Orange zacznie inwestować na obszarach zderegulowanych, dlatego namacalnym i szybko widocznym efektem dla każdego z nas będzie m.in. dostęp do alternatywnych usług opartych na sieciach nowej generacji. Jeśli do tej pory skazani byliśmy np. na naszym osiedlu na ofertę bardzo szybkiego internetu wyłącznie od dostawców telewizji kablowej, to teraz będziemy mieli możliwość wyboru spośród usług różnych przedsiębiorców – dodaje Magdalena Gaj.
Po przeanalizowaniu uwag Komisji Prezes UKE przekaże finalne wersje decyzji i postanowienia dla rynku 5 do uzgodnienia z Prezesem UOKiK. Następnie, po uzyskaniu opinii od Prezesa UOKiK, strony postępowania będą miały czas na przekazanie ostatecznych stanowisk przed wydaniem rozstrzygnięć. Wydanie decyzji i postanowienia dla rynku 5 Urząd planuje na wrzesień 2014 r.