Ponad dwie trzecie nastolatków traktuje telefon jako źródło rozrywki i utrzymywania kontaktów towarzyskich – wynika z badania TNS OBOP przeprowadzonego na zlecenie kampanii „Uwaga! Fonoholizm”, której inicjatorem jest firma InternetQ Poland . Stanowi on zatem ważne narzędzie w życiu każdego młodego człowieka. W obliczu zbliżającego się okresu mikołajkowego warto się zastanowić, czy nowy model telefonu to dobry prezent dla dziecka, a jeśli tak, to jak znaleźć ten właściwy?
Psycholog i medioznawca – eksperci kampanii, radzą, jak rozwiązać ten dylemat.
Zapewne niejeden rodzic przed świętami zdecyduje się podarować dziecku telefon komórkowy z inicjatywy własnej lub częściej, swojej pociechy. Z raportu zrealizowanego na zlecenie kampanii „Uwaga! Fonoholizm” wynika, że więcej niż co trzeci (36%) nastolatek nie wyobraża sobie nawet jednego dnia bez telefonu komórkowego. Co zatem zrobić, żeby znaleziony pod choinką telefon nie zdominował życia młodego człowieka? Zdaniem psycholog Anny Niziołek, eksperta kampanii: Przede wszystkim, musimy zastanowić się, czy telefon jest dziecku potrzebny – czy chęć posiadania go nie wynika z chwilowej zachcianki, ale faktycznie jest jego największym marzeniem. Jeśli już nastolatek dostanie nowy telefon komórkowy, nie musi to oznaczać, że całe jego dotychczasowe życie zostanie zmienione. Telefon na pewno ułatwi mu kontakt z rówieśnikami i dostarczy rozrywki. Jeśli rodzice świadomie dokonają wyboru i odpowiednio się do tego przygotują, decyzja o podarowaniu dziecku telefonu nie musi mieć negatywnych konsekwencji.
Jak wybrać nowy telefon?
Decydując się na wybór konkretnego modelu telefonu, przede wszystkim należy zastanowić się, do czego dziecko będzie go używało. Raport zrealizowany na zlecenie kampanii „Uwaga! Fonoholizm” pokazuje, że 92% młodych ludzi co najmniej kilka razy w tygodniu rozmawia przez telefon i wysyła smsy i mmsy, a 83% młodzieży słucha muzyki. Co więcej, prawie połowa nastolatków co najmniej kilka razy w tygodniu robi zdjęcia lub filmy za pomocą komórki, a jedna trzecia nastolatków surfuje w Internecie i czatuje.
–W dzisiejszych czasach telefon przestał służyć wyłącznie do dzwonienia – mówi medioznawca Tomasz Płonkowski, ekspert kampanii „Uwaga! Fonoholizm”.
Badania pokazują, że młodzież bardzo chętnie korzysta z dostępnych aplikacji i używa telefonu nie tylko do komunikacji z innymi, ale także rozrywki i informacji. Jest to bardzo dobre, dopóki służy poszukiwaniu wartościowych danych.
Wybierając konkretny model telefonu musimy pamiętać, żeby był on dostosowany do wieku dziecka i nie zawierał funkcji, które będą dla niego zbędne. Jeśli nasze dziecko będzie z telefonu tylko dzwoniło i okazjonalnie wysyłało smsy, zdecydujmy się na prosty model z funkcją zapamiętania numerów. Jeśli natomiast telefon komórkowy jest przeznaczony dla starszego nastolatka, zastanówmy się, jakie aplikacje mogą być mu przydatne. Jeśli nasze dziecko jest fanem muzyki, podarujmy mu telefon, który będzie odtwarzał pliki mp3. Jeśli natomiast telefon ma służyć także jako źródło informacji, rozważmy wybór smartfona, który umożliwi połączenie z Internetem.
Pierwsze dni z telefonem
Podarowując dziecku telefon, musimy być przygotowani na to, że w ciągu pierwszych dni młody człowiek w ogóle nie będzie się z nim rozstawał. Jak twierdzi Anna Niziołek: To, że dziecko nie będzie chciało odłożyć telefonu po jego otrzymaniu, nie jest niczym złym. Po prostu cieszy się ono z nowego prezentu i z entuzjazmem sprawdza wszystkie dostępne funkcje. Musimy jednak czuwać, żeby ta pierwsza fascynacja i częste używanie telefonu nie stało się codziennym nawykiem. Koniecznie zwracajmy uwagę na to, w jakich sytuacjach i z jaką częstotliwością dziecko dzwoni i wysyła smsy. Dzięki obserwacji, będziemy w stanie odpowiednio wcześnie zareagować, gdy coś wzbudzi nasz niepokój.
Wspólnie ustalcie zasady
Warto już na początku ustalić zasady korzystania z komórki, żeby uniknąć nieporozumień. Wspólne z dzieckiem określcie miesięczny limit wydatków na telefon, żeby rachunki nie były dla Was zaskoczeniem. Pamiętajmy, by jasno przedstawić reguły, kiedy można dzwonić i odbierać smsy, a w jakich sytuacjach jest to niedozwolone. Dziecko musi wiedzieć, że po południu może zadzwonić do kolegi, ale podczas lekcji w szkole czy mszy w kościele, telefonu używać nie wolno.
Obserwuj i rozmawiaj
Kiedy nastolatek dostanie telefon i koncentruje na nim całą swoją uwagę, poświęćmy więcej czasu na rozmowę z nim i obserwację jego zachowania. Jeśli zauważymy, że telefon towarzyszy naszemu dziecku w każdej wykonywanej czynności, a sam młody człowiek staje się nerwowy i nadpobudliwy, gdy nie ma ze sobą komórki i unika kontaktów bezpośrednich, wybierając telefoniczne, podejmijmy próbę rozmowy. Warto zapytać dziecko co się zmieniło, jak teraz wyglądają jego kontakty z kolegami. Być może w jego życiu wydarzyło się coś ważnego i rozmowa pozwoli mu się otworzyć.
Pielęgnuj pasje dziecka
Aby telefon nie stał się dla młodego człowieka centrum jego życia i jedynym źródłem rozrywki i kontaktów z kolegami, warto zachęcać go do znalezienia pasji, którą będzie mógł rozwijać i poświęcać jej swój czas. Można zaproponować zajęcia plastyczne, basen czy karate, ale pozwólmy zadecydować dziecku. Ważne jest bowiem, żeby nastolatek zaangażował się w nowe aktywności i czerpał z nich satysfakcję.
Tomasz Płonkowski: – Decydując się na zakup telefonu dla naszego dziecka, pamiętajmy o tym, żeby odpowiednio przygotować je do otrzymania takiego prezentu. Rozmowy z dzieckiem pozwolą na ukształtowanie odpowiedniego stosunku do telefonu. Taka edukacja sprawi, że młody człowiek będzie budował prawidłowe relacje społeczne i nie będzie unikał kontaktów z rówieśnikami. Pamiętajmy, że posługiwanie się nowymi technologiami, do których zaliczane są telefony komórkowe, to bardzo ważna umiejętność. Dlatego powinniśmy oswajać z nimi dzieci i uczyć ich z nich korzystać w taki sposób, żeby organizowały im życie, nie dominując go.